Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Još se ne zna ko će da bude na vlasti u Bečeju: Pregovori, dogovori, raspodela

Još se ne zna ko će da bude na vlasti u Bečeju: Pregovori, dogovori, raspodelatrg_fontane

Izbori su najzad okončani na svim nivoima. Glasali smo (ili nismo) kako smo glasali, i sada, kada smo izvršili svoju građansku dužnost (ne i obavezu), učesnici na izborima koji su se dokopali bečejskog parlamenta ne razmišljaju previše o tome da li smo želeli promene i da li smo zadovoljni radom još uvek „tekuće“ lokalne vlasti. Učesnici na izborima sada razmišljaju o tome kako da formiraju vlast u trošnoj kući na Pogači, koja slikovito svedoči o situaciji u Bečeju.

Odbornike su zaslužile koalicije Demokratske stranke-Socijaldemokratske partije (11), Liberalno-demokratske partije-Srpskog pokreta obnove (8), zatim Srpska napredna stranka (8), Savez vojvođanskih Mađara (8) i Demokratska stranka vojvođanskih Mađara (1). Onaj ko želi da vlada (bilo bi bolje za nas da upravlja) opštinom treba da okupi najmanje 19 odbornika. Da se svi pomenuti drže svojih predizbornih „obećanja“ vlast u Bečeju ne bi bila formirana, jer su, recimo, funkcioneri DS-a i SVM-a napadali i optuživali jedni druge, bilo je „oštrica“ DS-a i prema LDP-SPO koaliciji, SNS nije milovao demokrate itd.
Do utorka uveče još uvek nisu počeli pregovori predstavnika partija i koalicija o formiranju lokalne vlasti. Po nezvaničnim informacijama, SVM i LDP-SPO čekaju da demokrate učine prvi korak. Pretpostavlja se, kako stvari sada stoje, da pregovora sa SNS-om neće biti, mada se i to može promeniti kada svi izvagaju šta hoće i šta bi mogli da dobiju od kolača vlasti – od mesta predsednika opštine i lokalnog parlamenta, preko direktorskih funkcija u javnim preduzećima, do članstva u upravnim odborima. Dakako, javno će svaka partija da odbaci „optužbe“ da želi nekakvu funkciju, svi će reći da žele da rade u interesu građana. Hajde da verujemo da zaista tako misle i da će veoma voditi računa o tome da na svako raspoloživo mesto i funkciju kandiduju stručne i sposobne ljude, a ne neuhlebljene vojnike stranaka. Doduše, dosadašnja iskustva nam ukazuju suprotno.
Jedna od najverovatnijih opštinskih koalicija bi trebala da bude ona koju će formirati prijatelji/neprijatelji DS i SVM (verovatno uz malu pomoć prijatelja „odgore“), koji su i do sada bili koalicioni partneri, ali su učestalo optuživali jedni druge, i, stiče se utisak, radili maltene nezavisno jedni od drugih. Tu moguću koaliciju mogao bi da osnaži i LDP-SPO, mada to brojčano nije potrebno. S druge strane, ukoliko niko ne bude „pritiskao“ DS i SVM, moglo bi da se desi da opštinsku vlast formira DS i LDP-SPO. Ili: SVM i SNS, s tim da nekako nađu tri „slobodna odbornika“ (preletači). Ili (manje verovatno) DS i SNS. Ili: LDP-SPO i SNS (uz tri „slobodna odbornika“). Mada bi bilo čudno, međutim, u ovoj zemlji bilo je i većih čuda, da se DS, ili SVM, ili LDP udruže sa bivšim radikalima. A i bivši radikali sa njima. Sve u svemu, biće kako gospoda odluče, a za to imaju rok najkasnije do 6. jula. Međutim, ukoliko zaista hoće da rade u interesu građana, bilo bi dobro da novu vlast formiraju veoma brzo, u roku od nekoliko nedelja.

Očekivanja od novih funkcionera

Građani od nove vlasti očekuju minimum sledeće stvari: efikasniji rad lokalne administracije – manje čekanja na potrebna dokumenta, manje takse prilikom pribavljanja dokumenata, da zaposleni u opštini radno vreme provode na svojim radnim mestima, da se ne moraju tražiti u zgradi opštine, da se portiri ponašaju „portirskije“, da osobe koje imaju kontakte sa građanima govore oba službena jezika koja su u upotrebi u opštini Bečej, da dozvole za gradnju ne moraju da se pribavljaju nekoliko meseci, da zaista proradi jedinstveni šalter opštine za investitore, da predsednik opštine ima kvalitetne otvorene dane za građane, da članovi opštinske vlade budu dostupni onima kojima su potrebni i da se razumeju u svoj posao itd.
Od bečejske vlasti se očekuje i da upristoji zvanični sajt opštine, da se na tom sajtu zaista nalaze važne informacije koje građani imaju prava da znaju – plate funkcionera, iznose za naknade za članove u upravnim odborima, imena i stručne biografije svih funkcionera, kao i direktora javnih preduzeća i ustanova, članova upravnih odbora, imovno stanje funkcionera u trenutku stupanja na funkciju, bilo bi dobro i zakonito da ima podataka o javnim nabavkama koje raspisuje lokalna samouprava, o broju zaposlenih u Opštinskoj upravi iz meseca u mesec (da se može pratiti da li će biti partijskog zapošljavanja) itd.
Neophodno je i da nova vlast iz meseca u mesec objavi podatke o tome koliko je novca potrošeno iz opštinskog budžeta i za koje potrebe.
Bilo bi dobro i da nova vlast smanji broj raznih savetnika, pomoćnika i ostalih stručnjaka u opštini, tim pre što nema podataka o tome koliko je njihov rad učinkovit.
Takođe bi bilo dobro da nova vlast započne svoj mandat tako što će veoma brzo da usvoji antikorupcijski program (izrada tako nečega je nedavno obećana).
Naravno, sve to je trebala da radi i stara vlast, bez obzira na to što nije sve navedeno propisano zakonom.

Dugovi prethodne vlasti

Prethodna vlast, uslovno rečeno, duguje građanima nekoliko stvari.
Duguje objavljivanje zakonom propisanog informatora o radu lokalne samouprave za 2011. godinu (informator je trebao biti objavljen krajem prošle godine, a još nije).
Duguje i podatke o prošlogodišnjim javnim nabavkama (ko, kada, za koliko novca je dobio posao od opštine).
Tu su i iznosi plata funkcionera.
Nedostaju i izveštaji o radu u prethodnim godinama svih funkcionera počevši sa predsednikom opštine, njegovim zamenikom, završivši sa članovima Opštinskog veća.

Ko šta ima?

Neophodni su i izveštaji o imovnom stanju funkcionera na kraju mandata (te podatke bi trebali da upute Agenciji za borbu protiv korupcije, ali i da ih učine javnim), kako bi se oni mogli uporediti sa prethodnim izveštajima o njihovoj imovini.
Podsetimo, funkcioneri u Srbiji imali su obavezu da Agenciji za borbu protiv korupcije do 31. januara 2010. dostave podatke o ličnoj imovini i prihodima, o prihodima i imovini svojih bračnih partnera i maloletne dece.
Funkcioneri su i ranije bili u obavezi da prijave svoju imovinu Republičkom odboru za rešavanje sukoba interesa (sada taj posao radi Agencija za borbu protiv korupcije), ali većina njih to nije uradila. Jer nije bilo kaznenih mera. Danas kazne postoje (trebalo bi da postoje) – predviđene su zatvorske i novčane. Naime, funkcioner koji ne prijavi imovinu Agenciji za borbu protiv korupcije ili daje lažne podatke o imovini u nameri da prikrije podatke o imovini, kazniće se zatvorom od šest meseci do pet godina. Funkcioneru koji je osuđen na ovu kaznu, prestaje vršenje javne funkcije i zabranjuje se sticanje javne funkcije u roku od deset godina. Novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj funkcioner ako prijavi imovinu nakon isteka propisanog roka.
Predviđeno je i praćenje imovine funkcionera, a to znači da će funkcioneri dostavljati podatke Agenciji dve godine nakon što prestanu da obavljaju svoju funkciju.
Pojedini bečejski funkcioneri dostavili su svoje imovinske karte 2010. godine i novinarima Bečejskog mozaika, pre nego što su izveštaje poslali Agenciji za borbu protiv korupcije. Nije na odmet da se podsetimo tih podataka.
U izveštaju o imovini i prihodima predsednik opštine Peter Knezi naveo je da od 9. jula 2008. godine, od kada je predsednik opštine, zarađuje mesečno 81.112 dinara neto. Knezi je vlasnik porodične kuće od 150 kvadratnih metara (kupovina), a njegova supruga je vlasnica vikendice od 28 kvadratnih metara (kupovina). Knezi ima i štedni ulog od 5.150 evra. Predsednik opštine je vlasnik 94 komada akcija „Globus osiguranja“ iz Beograda i NIS-ovih besplatnih akcija. On od jula 2008. godine koristi i službeni telefon.
Zamenik predsednika opštine Budislav Medurić naveo je da ostvaruje prihode kao funkcioner u lokalnoj samoupravi iz opštinskog budžeta i da je njegov mesečni neto prihod 68.120 dinara (funkciju obavlja od 9. jula 2008. godine). Medurić u vlasništvu ima kuću od 120 kvadratnih metara (poklon), šumu od 150 kvadratnih metara (kupovina), polovinu kuće od 120 m2 (kupovina) i oko 12 hektara zemlje (poklon, nasledstvo), a njegova supruga u svom vlasništvu ima polovinu kuće od 120 m2 (kupovina) i 1,7 hektara zemlje (poklon). Medurić je vlasnik automobila marke „opel – astra“ (2001. godište), a ima i ušteđevinu od 3.950 evra. On koristi i službeni mobilni telefon od 2008. godine.
Savetnik predsednika opštine za sport i omladinu Goran Strajnić zarađuje 39.000 dinara mesečno (neto) iz opštinskog budžeta od 1. avgusta 2008. godine. On je profesor fizičkog vaspitanja u Ekonomsko-trgovinskoj školi u Bečeju i njegovi mesečni neto prihodi od 2. decembra 2007. godine su 39.500 dinara.
Marjan Radičević, član Opštinskog veća, naveo je da su njegovi mesečni neto prihodi 71.000 dinara iz opštinskog budžeta od 1. avgusta 2008. godine. Njegova supruga je vlasnica porodične kuće od 148 kvadratnih metara (nasleđe), a Marjan Radičević u svom vlasništvu ima auto marke „renault senik“ (2005. godište).
U imovinskoj karti člana Opštinskog veća Dragana Mesaroša piše da u opštini zarađuje 58.662 dinara mesečno (neto) od 9. jula 2008, a da od imovine ima automobil marke „daihatsu-applause“ (1991. godište). Mesaroš koristi službeni telefon od oktobra 2008. godine.
Dušan Jovanović, predsednik Skupštine opštine, ostvaruje prihode kao funkcioner u lokalnoj samoupravi iz opštinskog budžeta u neto iznosu od 77.940 dinara mesečno (funkciju obavlja od 1. jula 2008. godine), a prihod ima i od davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta (29 ari, 9 kvadratnih metara) u iznosu od 5.800 dinara godišnje. Jovanović poseduje poljoprivredno zemljište od 29 ari, 9 kvadratnih metara (kupovina), građevinski plac od 4 ara (kupovina), dve garaže od 18 metara kvadratnih (kupovina) i ušteđevinu od 9.905 evra. Ima i automobil marke „opel-astra“ (lizing), dok njegova supruga poseduje trosoban stan od 79 kvadratnih metara (kupovina), poljoprivredno zemljište od 4 hektara, 95 ari i 80 kvadratnih metara (u više parcela – nasleđe), polovinu stambene zgrade od 104 kvadratnih metara (nasleđe), polovinu dvorišta od 4 ara i 5 kvadratnih metara uz stambenu zgradu (nasleđe), polovinu njive od 21 ara i 11 kvadratnih metara (nasleđe). Predsednik Skupštine opštine koristi službeni automobil „zastava 10“ i službeni mobilni telefon od avgusta 2008. godine.
Ildiko Nađ, zamenica predsednika Skupštine opštine, u svojoj imovinskoj karti navela je da u opštini zarađuje 68.478 dinara mesečno (neto), a da od imovine poseduje automobil „suzuki – swift“ proizveden 1997. godine. Nađ je vlasnica pet akcija NIS-a, a ima i ušteđevinu od 175 evra. Od 2008. godine koristi službeni automobil „opel – vectra“ i službenu karticu za mobilni telefon.
Pomoćnik predsednika opštine za bezbednost Lazar Sekulić naveo je da od aprila meseca prošle godine iz opštinskog budžeta ostvaruje prihod u iznosu od 43.071 dinar, da njegova supruga ima stan od 37 kvadratnih metara (kupovina), a njihova maloletna deca imaju stan od 50 kvadratnih metara (po pola). Porodica Sekulić poseduje i putničko motorno vozilo „dodž kaliber“ 1,8 (vlasništvo supruge).
Ostali funkcioneri lokalne samouprave, mada su neki od njih obećali, nisu predali svoje imovinske karte novinarima Bečejskog mozaika.
Izveštaj, recimo, Dušana Radivojevića, Ištvana Ačaija, Đerđa Rica, Ilone Varnju, članova Opštinskog veća nismo uspeli da pronađemo ni na sajtu Agencije za borbu protiv korupcije (što, po objašnjenju Agencije, ne mora da znači da izveštaj nije podnet, ali može i to da znači).
Objavljivanje podataka o imovini očekuje se, naravno, i od budućih lokalnih funkcionera.

K.D.F.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *