Deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom imaju pravo na predškolsko vaspitanje i obrazovanje u tipičnim vaspitnim i obrazovnim ustanovama. To, valjda, niko ne dovodi u pitanje.
Ta deca imaju pravo da uz njih bude osoba koja će im pomoći u učenju (pedagoški asistent) i u kretanju, hranjenju, igranju (lični pratilac). Bez tih osoba veliki broj dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom ne može da pohađa predškolsku ustanovu i školu. I to, nadajmo se, niko ne dovodi u pitanje.
U čemu je onda problem? Jer problema ima mnogo i godinama se ne rešavaju. Država nema novca za pedagoške asistente i lične pratioce? Taj argument je neprihvatljiv, jer je inkluzija garantovana propisima, jer novca ima, recimo, ako karikiramo, za zapošljavanje čak i pomoćnika pomoćnikovog pomoćnika u raznim ministarstvima i državnim agencijama, a broj mališana koji su stasali za vrtić i školu i kojima je potrebna podrška ličnog pratioca i/ili pedagoškog asistenta nije milionski. Doduše, ne zna se pouzdano koliko takve dece ima, jer ne postoji jedinstvena baza podataka o njima niti na lokalnom, niti na državnom nivou. (Prema nezvaničnim podacima od pre dve godine, na teritoriji Srbije je registrovano oko 3.000 dece samo sa cerebralnom paralizom.)
Jednostavna i ne preterano skupa podrška deci sa smetnjama u razvoju i sa invaliditetom iz domena socijalne zaštite – lični pratilac – u Srbiji nije obezbeđena svakom detetu kome je potrebno.
U Beogradu je stvorena lista čekanja, te neka deca imaju lične pratioce, a neka ne – ona koja nemaju u brojnim slučajevima nisu u mogućnosti da pohađaju predškolsku ustanovu ili školu, a dešava se i da roditelj „izigrava“ ličnog pratioca, uprkos tome što je to zabranjeno propisima.
U Bečeju ima ličnih pratilaca, ali ministarstvo ne obezbeđuje pedagoške asistente
U Bečeju je danas usluga ličnih pratilaca koliko-toliko rešena, ali od 2010. godine (uvođenje inkluzivnog obrazovanja) do septembra 2014. godine lokalna samouprava nije reagovala ni na jedan zahtev roditelja i nije obezbedila lične pratioce za decu sa invaliditetom uprkos tome što je to njena obaveza.
Krajem septembra 2014. godine predstavnici lokalne vlasti saopštili su da je lokalna samouprava u saradnji sa Školskom upravom u Novom Sadu i Ministarstvom prosvete uspela da obezbedi finansiranje dve osobe, koje su angažovane kao lični pratioci dece, a da u narednom periodu očekuju saglasnost od nadležnih ministarstava kako bi se angažovalo još tri pratioca. Umesto da se angažuju dva lična pratioca na puno radno vreme, koliko je odobreno, angažovane su četiri osobe na 50 procenata radnog vremena (4 sata): jedna u dečjem vrtiću i tri u školama.
Potom je, 2015. godine, početkom decembra okončan tromesečni projekat javnih radova koji je opština Bečej realizovala u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje (NSZ). Tako je angažovano 13 ličnih pratilaca za decu sa invaliditetom i smetnjama u razvoju za 1.080.000 dinara. Ti ljudi do 1. decembra nisu primili platu – po 15.000 dinara mesečno – za svoj rad, jer Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja nije uplatilo novac NSZ.
Za decembar mesec u opštinskom budžetu nije bio obezbeđen novac za lične pratioce, a roditeljima dece je saopšteno da će lokalna samouprava da finansira pratioce od januara meseca 2016. godine, a pratioci mogu, rečeno je, ako žele, da volontiraju (rade besplatno) u decembru mesecu.
U budžetu opštine za 2016. godinu obezbeđen je novac za lične pratioce (do kraja godine). U septembru je u obdanište ili škole sa decom krenulo 22 ličnih pratilaca.
Za teritoriju opštine Bečej nadležno ministarstvo nije obezbedilo finansiranje nijednog pedagoškog asistenta. Tu uslugu, iz oblasti obrazovanja, treba da zahtevaju škole, jer se asistent ne dodeljuje detetu, već školama. Prema nezvaničnim saznanjima na teritoriji opštine postoji potreba za desetak asistenata.
Najviše dece sa smetnjama u razvoju u školi „Bratstvo“
Po popisu stanovništva iz 2011. godine, u opštini Bečej živi 37.351 stanovnik, od njih 3.214 ima invaliditet, to jest 8,6 odsto ukupne populacije. Broj osoba sa invaliditetom ispod 15 godina starosti je 62, a od 15 do 19 godina starosti je 35. Međutim, po podacima takođe iz popisa stanovništva iz 2011. godine, u delu u kom su vrste invaliditeta navedene posebno, navodi se podatak da na teritoriji opštine Bečej živi 5.214 osoba sa invaliditetom, problemi su navedeni po kategorijama (od slabovidosti do teškoća u komunikaciji), a to je 13,9 procenata od ukupnog broja stanovništva. Prema tim podacima, u opštini Bečej živi 98 osoba sa nekom vrstom invaliditeta koji su mlađi od 15 godina i 44 između 15 i 19 godina starosti.
U opštini Bečej u 2014. godini je ukupan broj učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom bio 53, broj učenika sa teškoćama u učenju 169, a broj učenika iz socijalno-ekonomski nestimulativnih sredina je 168. Novi podaci, za 2015. godinu, se uskoro očekuju, jer je u izradi novi Lokalni plan akcije za decu u kom bi trebalo da budu navedene i te informacije.
Deca sa invaliditetom i smetnjama u razvoju 2014. godine su u najvećem broju pohađala ŠOSO „Bratstvo“ (škola koju pohađaju deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom), njih 28, i OŠ „Petefi Šandor“, 15 mališana. U ostalim osnovnim školama đaka sa smetnjama u razvoju ili invaliditetom bilo je manje od petoro ili ih nije bilo.
Takođe je bilo najviše dece u školi „Bratstvo“ sa teškoćama u učenju, njih 67, slede škole „Petefi Šandor“ (53), „Šamu Mihalj“ u Bačkom Petrovom Selu (24), „Svetozar Marković“ u Bačkom Gradištu (14) i „Šamu Mihalj“ u Bečeju (11). U ostalim osnovnim školama je registrovano manje od desetoro dece ili ih nije bilo sa teškoćama u učenju.
Broj učenika iz socijalno-ekonomski nestimulativnih sredina je bio najveći u školi „Bratstvo“ (90), slede škole „Petefi Šandor“ (42), „Svetozar Marković“ iz Bačkog Gradišta (17), „Zdravko Gložanski“ i „Šamu Mihalj“ iz Bečeja (sa po 7) i „Sever Đurkić“ (5). U ostalim osnovnim školama, po izveštaju LPA iz 2014. godine, nije bilo učenika iz socijalno-ekonomski nestimulativnih sredina.
Procena broja učenika sa srednjim i umerenim smetnjama u razvoju varira od 14% do 40% U publikaciji „Prosvetna politika za ugrožene i hendikepirane učenike u Jugoistočnoj Evropi – Srbija“ navode se podaci o deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom. Studija je verovatno izdata 2007. godine, mada se ne navodi datum, pre početka inkluzivnog obrazovanja (2010), a u njoj se koriste izrazi koje danas nisu prihvatljivi (deca sa posebnim potrebama itd.). |
Šta radi Grupa za socijalnu inkluziju?
O (ne)mogućnosti angažovanja pedagoških asistenata govore mnogobrojni podaci u svim opštinama u Srbiji. U nekim mestima se ćuti (i u Bečeju), u drugim sredinama se bori, za sada bez efekata.
Prošle godine je udruženje „Klackalica“ iz Novog Sada uputilo pismo nadležnom ministarstvu o mogućnostima angažovanja pedagoških asistenata. U odgovoru Ministarstva prosvete udruženju „Klackalica“ je pisalo: „Poštovani, Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja uputili ste zahtev broj 601-00-00179/2015-06, a koji se odnosi na obezbeđivanje podrške u nastavi koju pruža pedagoški asistent za područje grada Novog Sada. Pravilnik o kriterijumima i standardima za finansiranje ustanove koja obavlja delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja u članu 17 predviđa da škola koja obrazuje učenike kojima je potrebna dodatna podrška ima pravo na pedagoškog asistenta, uz saglasnost Ministarstva, u skladu sa zakonom. Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja u članu 117, stav 3 kaže da pedagoški asistent pruža pomoć i dodatnu podršku deci i učenicima, u skladu sa njihovim potrebama i pomoć nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima u cilju unapređivanja njihovog rada sa decom i učenicima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška. U svom radu ostvaruje saradnju sa roditeljima, odnosno starateljima, a zajedno sa direktorom sarađuje i sa nadležnim ustanovama, organizacijama, udruženjima i jedinicom lokalne samouprave. Dakle, pedagoški asistent se ne dodeljuje na ime pojedinačne dece, već obrazovno-vaspitnoj ustanovi za grupu dece. U proteklom periodu pedagoški asistenti su radili isključivo sa decom romske nacionalnosti. Zakonom je stvorena mogućnost da pedagoški asistenti pružaju dodatnu podršku i deci i učenicima iz drugih osetljivih grupa. U planu je izrada novog Pravilnika o pedagoškoj asistenciji kojim će se regulisati preciznije uslovi i kriterijumi za njihovo angažovanje. Kao što ste dobro primetili, postoji neusklađenost Pravilnika o dodatnoj obrazovnoj, zdravstvenoj i socijalnoj podršci detetu i učeniku sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Naime, ovaj pravilnik u članu 4, stav 1, paragraf 4, predviđa angažovanje pedagoškog asistenta u obrazovno-vaspitnom radu, prema potrebi (tokom celog dana ili samo za neke predmete ili aktivnosti), što često interresorne komisije predlažu kao vid podrške na ime deteta. Mera podrške predviđena kao podrška pojedinoj deci je angažovanje pratioca za ličnu pomoć detetu radi lakšeg funkcionisanja i komunikacije sa drugima tokom ostvarivanja vaspitno-obrazovnog rada u predškolskoj ustanovi ili obrazovno-vaspitnog rada u školi, tokom celodnevne nastave ili produženog boravka, vannastavnih aktivnosti, izvođenja nastave u prirodi, izleta, ekskurzija, odmora i slično. Ova usluga spada u usluge iz domena socijalne zaštite i u zajednici čime se zadovoljavaju prava korisnika na život u prirodnom okruženju, optimalan razvoj potencijala i integraciju u socijalnom okruženju. Nadležnost za uspostavljanje i razvoj i obezbeđivanje usluge lični pratilac deteta je u domenu jedinice lokalne samouprave. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja formiralo je, u okviru Sektora za razvoj i visoko obrazovanje, Grupu za socijalnu inkluziju čiji je jedan od prioritetnih zadataka rad na izmeni Pravilnika o dodatnoj obrazovnoj, zdravstvenoj i socijalnoj podršci detetu i učeniku i izrada Pravilnika o pedagoškoj asistenciji, kao i drugih pravilnika i uputstava koji će doprineti unapređivanju dostupnosti i kvalitetu vaspitanja i obrazovanja za svako dete i učenika. Očekujemo da ćete se kao partneri uključiti i dati doprinos u realizaciji zadataka koji su pred nama. S poštovanjem, Ministar, Srđan Verbić, Beograd, 8.09.2015. godine“.
Majka jednog deteta sa smetnjama u razvoju, rodom iz Bečeja, koja sada živi u Novom Sadu, dugo se bori da njeno dete dobije pedagoškog asistenta, međutim, zasad ne uspeva. Podsetimo da je u Ministarstvu prosvete za ovaj problem nadležna Grupa za socijalnu inkluziju.
Država je dužna da osigura obavezno i besplatno osnovno obrazovanje Republika Srbija je 1990. godine ratifikovala Konvenciju o pravima deteta, koja u čl. 28. predviđa da dete, između ostalog, ima pravo na obrazovanje i da je država dužna da osigura obavezno i besplatno osnovno obrazovanje za sve, da omogući da obrazovne i stručne informacije i saveti budu dostupni svoj deci i da preduzme mere za redovno pohađanje škole i smanjenje stope napuštanja škole. |
Mišljenje, opomene, odgovori, a deca bez podrške
Inače, u maju ove godine je i poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković uputila opomenu Ministarstvu prosvete koja je „rezultat“ pritužbe udruženja roditelja „Klackalica“, a podneta je u ime zakonskih zastupnika šestoro dece sa smetnjama u razvoju. Poverenica je, saglasno članu 39 Zakona o zabrani diskriminacije, dala mišljenje da je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja propuštanjem da obezbedi uslove za angažovanje pedagoških asistenata za decu sa smetnjama u razvoju onemogućilo da ona dobiju dodatnu podršku za obrazovanje, čime je prekršilo odredbe Zakona o zabrani diskriminacije. Ministarstvo nije reagovalo na opomenu u zakonskom roku, te je dobio dodatni rok. Redakcija Bečejskog mozaika nema informacije o tome da li je potom ministarstvo učinilo nešto, ali na osnovu „situacije na terenu“, stiče se opravdan utisak da nije.
Pre upućivanja opomene, poverenica je izdala mišljenje u postupku povodom pritužbe udruženja roditelja „Klackalica“, podnetu u ime zakonskih zastupnika šestoro dece sa smetnjama u razvoju, koja pohađaju predškolsku ustanovu i osnovnu školu u Novom Sadu, protiv Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Pritužba je podneta zbog diskriminacije na osnovu invaliditeta, s obzirom da je Komisija za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu/učeniku u mišljenjima predložila da im se obezbedi pedagoški asistent. Međutim, nijednom od šestoro dece nije obezbeđen ovakav vid podrške. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je u izjašnjenju navelo da su u proteklom periodu pedagoški asistenti angažovani za pružanje podrške deci romske nacionalnosti, i da je do sada u obrazovnim ustanovama u Republici Srbiji angažovano 175 pedagoških asistenata, kao i da je u planu izrada novog Pravilnika o pedagoškoj asistenciji, kojima će biti regulisani preciznije uslovi i kriterijumi za njihovo angažovanje.
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti preporučila je Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja da preduzme sve neophodne radnje i mere iz svoje nadležnosti kojima će obezbediti da navedene škole u Novom Sadu angažuju pedagoškog asistenta.
„Problemi u dosadašnjem razvoju i reformi obrazovanja“ Strategijom razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine uočeni su problemi u dosadašnjem razvoju i reformi obrazovanja, na primer sa uvođenjem inkluzivnog pristupa zbog, između ostalog, slabih kapaciteta škola za prepoznavanje unutrašnjih prepreka i pravljenje inkluzivnog školskog razvojnog plana, velikog otpora inkluziji, još uvek medicinskog, a ne pedagoškog pristupa problemu, dominantno predavačke nastave koja ne ostavlja prostor za individualizovan pristup. Strategija predviđa da program rada škole treba da podrazumeva korišćenje raznovrsnih oblika i metoda nastave/učenja usmerenih na učenje i učenika (dobra predavačka nastava, stvaralačke i kulturne aktivnosti, samostalni rad učenika, projekatska nastava, laboratorijske i terenske vežbe). |
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti analizirala je dopis koje je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja uputilo Udruženju roditelja „Klackalica“ 8. septembra 2015. godine, kao i izjašnjenje na pritužbu koje je ovo ministarstvo dostavilo poverenici za zaštitu ravnopravnosti. „Iz navedenih dopisa proizlazi da u obrazovnom sistemu u Republici Srbiji nisu angažovani pedagoški asistenti za decu sa smetnjama u razvoju, već da su u proteklom periodu pedagoški asistenti ’angažovani za pružanje podrške deci romske nacionalnosti’. Ministarstvo nije dostavilo ni jedan dokaz kojim bi ukazalo da i deca iz ostalih društveno osetljivih grupa i njihovi nastavnici imaju pomoć i podršku pedagoških asistenata, iako je zakonom stvorena mogućnost da pedagoški asistenti pružaju dodatnu podršku i deci i učenicima iz drugih osetljivih grupa, kako se i navodi u ovim dopisima ministarstva. Pored toga, zahtevom za izjašnjenje koje je Poverenik za zaštitu ravnopravnosti dopisom br. 07-00-789/2015-02 od 15. januara 2016. godine uputio Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja zatraženo je od Ministarstva da, između ostalog, dostavi i podatke o obrazovno-vaspitnim ustanovama u kojima su angažovani pedagoški asistenti u Republici Srbiji, kao i da se izjasni da li ustanove u kojima su angažovani pedagoški asistenti pohađaju i deca sa smetnjama u razvoju. Međutim, o ovim činjenicama Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja se nije izjasnilo, niti pružilo dokaze’“, piše u mišljenju poverenice.
Ona je cenila i navode iz izjašnjenja Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja da se „pedagoški asistenti ne dodeljuju na ime pojedinačne dece, već vaspitno-obrazovnoj ustanovi radi podrške grupi“, dok je „mera podrške predviđena kao podrška pojedinoj deci angažovanje pratioca za ličnu pomoć deteta i da je za obezbeđivanje usluge ličnog pratioca deteta nadležna lokalna samouprava. „Povodom ovih navoda Poverenica konstatuje da je nesporno da su Pravilnikom o dodatnoj obrazovnoj, zdravstvenoj i socijalnoj podršci detetu i učeniku, koji je donet na osnovu člana 19. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, regulisani bliži uslovi za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu i učeniku. Odredbom člana 4. stav. 4. ovog pravilnika regulisana je podrška koju pruža pedagoški asistent, dok je stavom 7. istog člana propisano angažovanje pratioca la ličnu pomoć deteta. Imajući u vidu da je pritužba u konkretnom slučaju podneta zbog neobezbeđivanja pedagoškog asistenta, Poverenica konstatuje da je prilikom odlučivanje u ovom predmetu posebno cenila ulogu i značaj pedagoškog asistenta u vaspitno-obrazovnom radu i razliku između pedagoškog i personalnog asistenta, kao i nadležnost Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u obezbeđivanju podrške i pomoći pedagoškog asistenta deci sa smetnjama u razvoju.
Naime, pedagoški asistent je saradnik koji pruža pomoć i podršku deci i učenicima, u skladu sa njihovim potrebama, a takođe pruža pomoć i nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima u cilju unapređivanja njihovog rada sa decom i učenicima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška. Pedagoški asistent sarađuje sa nastavnicima i zajedno sa njima pruža podršku deci kojoj je to potrebno. On može biti angažovan samo za jedno dete, ali i za više dece u jednom razredu ili u više razreda. Angažovanje pedagoškog asistenta se planira, odnosno, trebalo bi da se zna kom detetu je potrebno pružiti podršku, za koje aktivnosti i u kom vremenskom periodu“, navodi se u mišljenju poverenice za zaštitu ravnopravnosti.
Kristina Demeter Filipčev
Medijski projekat Bečejskog mozaika „Država, roditelji i deca sa invaliditetom“ sufinansira Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije