Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Podsticaj za obrazovanje Romkinja: Školovanje – osnova napretka

Podsticaj za obrazovanje Romkinja: Školovanje – osnova napretkatrg_fontane

Projekat „Inicijativa za obrazovanje romskih devojčica“ koji u Bečeju od januara realizuje Novosadski humanitarni centar u saradnji sa Kancelarijom za romska pitanja opštine Bečej stigao je u završnu fazu i u nedelju je na sceni Gradskog pozorišta održana generalna proba Forum teatra.

Cilj projekta je da se u romskoj zajednici ojača svest o značaju obrazovanja romskih devojčica, da se za obrazovanje Romkinja dobije veća podrška na lokalnom, pokrajinskom i nacionalnom nivou, kao i da se kod mladih koji su u projektu ojača samopouzdanje i unaprede njihove veštine. Programom su obuhvaćene dve grupe mladih iz romske i neromske populacije u Bečeju i Novom Sadu, koje su na obukama i radionicama učili o predrasudama, diskriminaciji, rodnoj ravnopravnosti, nasilju, sticali veštine iz oblasti timskog rada, komunikacije itd. Poseban akcenat je stavljen na pozorišne radionice i Forum teatar. Mladi su pripremili predstavu koja se bazira na ličnim iskustvima učesnika i obrađuje temu obrazovanja Romkinja, ali i diskriminaciju, predrasude, tradicionalizam itd.
Angela Slavnić, koordinatorka Kancelarije za romska pitanja, rekla je da je u bečejskoj grupi ostalo devet omladinaca koji su istrajali i prepoznali se u ovoj priči. Na pozorišnim radionicama deca su sama kreirala predstavu na osnovu ličnih iskustava kada su ona ili neko iz njihovog okruženja bili diskriminisani. Nakon generalne probe u nedelju, premijera predstave se očekuje početkom decembra verovatno u Bečeju, a potom slede gostovanja u Vranju, Novom Sadu, Somboru, ukupno će biti pet gostovanja u Srbiji i jedno van Srbije.
Slavnić je rekla da je novosadska grupa mladih sa Forum teatrom učestvovala na filmskom festivalu u Puli, a bečejska grupa je sa uličnim performansom pod nazivom „Točak obrazovanja“ nastupala na Bitef Polifoniji u Beogradu. Obe grupe su učestvovale i na međunarodnoj konferenciji „Gde su Romkinje danas?“ u Sarajevu.
„Pokušavamo na svaki način da mlade ljude ojačamo i usmeravamo ih na dalje školovanje. Mislim da imamo pozitivnih rezultata, zato što iz novosadske grupe ima nekoliko učenika koji su se upisali na visoke škole i na fakultete. Na tome radimo i sa bečejskom grupom. Cilj nam je da što više romskih devojčica upiše školu, istraje u tome i završi školovanje i da nauče kako da se bore sa preprekama koje im predstoje u životu, kome mogu da se obrate za pomoć itd. Projekat ima još dva segmenta, a to je rad sa roditeljima u romskoj zajednici, gde osnažujemo roditelje i imamo cilj da ih uključimo u savet roditelja, da oformimo grupu predstavnika roditelja koja će učestvovati na sastancima sa nastavnicima i direktorima škola u kojima im se obrazuju deca. Treći segment je lobiranje na pokrajinskom nivou. Iz Bečeja ima nas tri koje smo uključene u lobi grupu, čiji je zadatak da izlobira da pokrajinski sekretar za obrazovanje usvoji akcioni plan za obrazovanje Romkinja koji je izradila lobi grupa. Pored toga, pokušavamo da osnažimo decu koja su u programu, u veštinama komunikacije i u narednom periodu želimo da ih obučimo kako da nastupaju pred medijima“, objasnila je koordinatorka opštine Bečej.
Mirjana Čoti iz Bečeja, studentkinja prve godine Filozofskog fakulteta na smeru pedagogije, kaže da joj je ovo prvi projekat u koji se uključila i prvi put učestvuje u radu Forum teatra: „Romska koordinatorka u Bečeju nas je pozvala da učestvujemo u programu. Nisam znala o čemu se radi, a posle nekoliko radionica sve me to privuklo. Na radionicama smo se bavili problemima romskih devojčica, o tome se i radi u našoj predstavi, pronašla sam se u svim tim pričama, zato što sam i sama romske nacionalnosti pa mi je sve to nekako bilo blisko i zaista su me pogodile sve te pojedinačne priče. Zadovoljna sam kako je sve proteklo, mada još uvek nismo odigrali nijednu od naših predstava, imali smo jedan performans na Bitef Polifoniji u Beogradu, gde smo bili pet dana, posle smo bili tri dana u Sarajevu sa istim performansom, gde se pričalo o romskim devojčicama. Nadam se da ćemo ubuduće još više podići svest ljudi i o tome sa kakvim se problemima susreću romske devojčice, a koje predstavljamo kroz Forum teatar, jer se i u Beogradu i u Sarajevu, nakon našeg nastupa, dosta ljudi zainteresovalo, žele da pomognu i da saslušaju sve naše probleme. Mislim da na ovakav način, kroz Forum teatar i ove radionice može da se napravi bar taj prvi korak u rešavanju problema sa kojima se susreću devojčice u romskoj zajednici. O tome treba više pričati kako bismo postepeno stigli do srži problema, i kako bismo na kraju uspeli da promenimo stavove i svest ljudi u samoj romskoj zajednici i uopšte“.
O svojim utiscima je govorila i Marijana Jovanović iz Bečeja, učenica srednje škole: „Na radionicama sam dosta naučila, što mi je pomoglo i u školovanju i svemu ostalom u privatnom životu. Mislim da je to dosta doprinelo tome da se iz korena promenim i da promenim i stav i mišljenje o mnogim temama. Priključila sam se ovom projektu zato što su mi se u životu dešavale situacije o kojima govori predstava Forum teatra, diskriminacija, predrasude o Romima i nisam želela da se to dalje dešava i drugima, pre svega romskim devojčicama. Želim da doprinesem da se i to promeni. Kroz naše predstave mnogi koji sami ne znaju kako da se izbore sa nekim od problema, mogu dobiti model ili primer kako to može da se uradi i kako da postupaju u određenim situacijama. Mislim da je to dobar put da se utiče na promenu svesti građana, i da će doprineti da se ugled i dostojanstvo Roma poboljša, roditelji koji budu gledali ovu predstavu će verovatno početi drugačije da razmišljaju i trudiće se da decu upisuju u škole i da ih podrže da u tome istraju“.
Slične stavove imaju i Romkinje iz novosadske grupe, koje su rekle da su učešćem u ovom projektu, većina ih je već četiri godine u njemu, stekle samopouzdanje, napredovale u školovanju ili su nastavile školovanje. Istakle su da su shvatile da je obrazovanje osnov napretka u životu. Kao najvažniji i najveći uspeh navode da se nijedna od njih još nije udala, iako je u romskoj zajednici tradicija da se devojčice udaju sa 13-14 godina.

LJ.M.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *