Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Da li postoje propusti u reformisanom gradivu? – Problemi s domaćim zadacima iz matematike

Da li postoje propusti u reformisanom gradivu? – Problemi s domaćim zadacima iz matematiketrg_fontane

Iako su reformom školstva u Srbiji promenjeni nastavni programi za učenike osnovnih škola i dalje se mogu čuti komentari da je program obiman i težak, da deca ne mogu da ga savladaju.

Tako neki od roditelja čija deca pohađaju treći i četvrti razred osnovne škole, kažu da deca ne znaju sama da urade domaće zadatke iz matematike, pa su prinuđeni da im pomažu da reše zadatke. Pored toga, kažu roditelji, dešava se i da su zadati zadaci nerešivi zbog greške ili zahtevaju znanje gradiva koje deca u školi još nisu učila. Zato se postavlja pitanje da li postoji problem u programu, nastavi ili u nečem drugom.
Učitelji sa kojima smo razgovarali rekli su da nemaju informacija o takvim problemima, da im se niko od roditelja nije žalio i smatraju da je obim gradiva sužen i primeren uzrastu dece kojoj je i namenjen.
– Učitelji sada imaju mogućnost da biraju iz kojih će udžbenika raditi. Na primer, udžbenici od „Kleta“ i „Eduke“ su dobri i primereni uzrastu dece, zadaci su dobro postavljeni i na adekvatan način objašnjeni, nisu teški, ali se desi ponekad da se potkrade i neka štamparska greška. Ove godine je do sada bilo dve štamparske greške, ali je u udžbeniku za drugi razred bilo više takvih propusta. U principu bi učitelji trebali da provere svaki zadatak pre nego što ga zadaju, ali i nama ponekad promakne neka greška – rekla je Biljana Rajkov, učiteljica četvrtog razreda. – Što se gradiva tiče, ono je mnogo manjeg obima u odnosu na prethodne godine i primereno je deci. Deca su različita, ima dece koja na času pažljivo slušaju, pa kod kuće ne moraju ništa da rade, a ima i one dece kojoj je potrebno malo više vremena. Ukoliko roditelj zaista naiđe na problem i treba da sedi sa svojim detetom da bi ono uradilo domaći ili naučilo lekciju, jer mu nešto nije jasno, po meni je najnormalnije da se taj roditelj prvo obrati meni, odnosno učitelju, pa da se na toj prvoj relaciji razjasni i ustanovi gde i u čemu je problem i da se nađe rešenje. Ova problematika ne može da se generalizuje. Da tako nešto postoji sigurno bi se pojavila jedna grupa roditelja koja bi skrenula pažnju na to, ali ja nemam takvih informacija.
Učiteljica je objasnila da se domaći zadaci ne ocenjuju i prvenstveno su tu za stvaranje radnih navika, ali i da deca još jednom provežbaju ono što je na času urađeno. Kada se radi o zadatku koji je teži za rešavanje, u udžbeniku je on posebno označen, tom zadatku se posveti više pažnje i zajednički se radi na času, ali se ne očekuje da svi đaci znaju da ga reše.
Istog mišljenja je i učiteljica trećeg razreda Danica Radaković, koja je rekla da je gradivo primereno uzrastu dece.
– Uglavnom proverim zadatke pre nego što ih zadam đacima, a one koji su označeni kao teži, zajednički rešavamo na času ili ih zadam kao neobavezni domaći zadatak, ali kažem da oni koji misle da mogu, neka pokušaju sami da ga reše. U takvim situacijama se dešava da čak 80 posto dece uradi takav zadatak. U ovom uzrastu može da se javi problem kada se nešto na jedan način objasni u školi, a roditelji svojoj deci malo drugačije postave pitanje. To kod dece stvara zabunu, što roditelji mogu da tumače na različite načine. Ako nešto nije u redu i ako može nešto da se ispravi, mi smo ti koji radimo sa njihovom decom, te bismo trebali i da pokušamo to da ispravimo, ali treba da nam se obrate i kažu ili ukažu na probleme ako ih ima. Mi smo uvek spremni za saradnju u interesu dece – rekla je učiteljica Radaković.
Svetlana Nemeš, učiteljica trećeg razreda, objasnila je da nije imala pritužbi od roditelja.  
– Kada se vežba na času, vidim i procenim šta i koliko deca mogu, o tome strogo vodim računa i tako biram domaće zadatke. Većinu stvari radimo u školi, jer imam takav sklop odeljenja da roditelji kod kuće ne mogu mnogo da pomognu deci. Ako se i desi da postoji neka štamparska greška u udžbeniku, ispravim je, jer sam pročitala svaki zadatak, a i deci kažem da je isprave. Zadaci u radnim sveskama uglavnom prate gradivo i nije bilo situacija da se pojavi neki deo koji u školi na času nije obrađen – rekla je Svetlana Nemeš.
Nekoliko roditelja, čija deca idu u niže razrede mađarskih odeljenja, reklo je da u udžbenicima iz matematike postoje zadaci koji su nejasno formulisani, toliko da ni učiteljica ne zna da objasni šta se u tom zadatku traži. Međutim, učiteljice sa kojima smo razgovarali nisu upoznate sa takvim problemom i nisu htele to da komentarišu, ali su od roditelja i one čule za postojanje tog problema.
Učiteljica trećeg razreda, Aleksandra Palotaš je rekla da do sada nije imala sličnih iskustava.
– Sa ovom generacijom koristim novi udžbenik od „Zavoda“ iz kojeg do sada nisam radila i udžbenik iz Mađarske sa tekstualnim zadacima, koje koristimo kao dodatak za vežbanje gradiva. Na roditeljskom sastanku nije bilo nikakvih primedbi, a ni kod dece nisam primetila da imaju probleme. Đaci su izuzetno dobri baš iz matematike, išli su na takmičenje gde su pokazali dobre rezultate. Desilo se da sam na odštampanim listovima za kontrolne zadatke uočila štamparske greške, pa ih nisam ni poručila. Ako se radi o težem tekstualnom zadatku, u školi na času ga pročitamo i zajednički postavimo, tako da deci kod kuće ostaje samo da ga izračunaju – rekla je Palotaš.
– Spram mogućnosti dece u odeljenju procenim da li ona mogu da rešavaju teže zadatke i prema tome postupam – rekla je učiteljica četvrtog razreda Valerija Turzai. – Dešavalo se da su se neki roditelji žalili da deca ne mogu sama da urade domaće zadatke, ne često, ali je bilo takvih slučajeva kada sam zadala dodatne, malo teže zadatke za one učenike koji lako shvataju matematiku. Ti zadaci nisu obavezni, ali su i oni učenici kojima ovaj predmet malo lošije ide, želeli da ih urade, jer se za to kao podsticaj dobijaju zvezdice, ali nisu znali sami da ih reše pa su tražili pomoć roditelja – objasnila je ona.

LJ.M.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *