PROBLEMI STANOVNIKA U ULICI MIHALJA TANČIČA: Peticija zbog tranzitnog saobraćaja

  15 novembar 2013
Ocenite ovaj članak
(0 glasova)

Ko će da nadoknadi štetu na kućama? Ko brine o bezbednosti njihove dece? Ko vodi brigu o njihovim potrebama? Ko je odgovoran za bezbednost saobraćaja u ovom delu grada – to su samo neka od pitanja koja su postavili stanovnici iz ulice Mihalja Tančiča u Bečeju, koji se već godinama bore, za sada neuspešno, protiv prolaska teških kamiona kroz ulicu koja nije projektovana za tranzitni saobraćaj. Ovih dana imaju još većih problema, jer je tranzitni saobraćaj u Bečeju nedavno „privremeno“ izmešten sa Sojarskog puta na tzv. stari tranzitni put kroz ulice Pionirska, Mihalja Tančiča i Hajduka Veljka. To je pre dve nedelje objavio direktor Direkcije za izgradnju Goran Matić, koji je rekao da je tranzitni saobraćaj preusmeren sa Sojarskog puta na stari tranzitni pravac kroz pomenute ulice samo do danas, 15. novembra, „zato što je to period koji karakteriše intenzivna doprema zrna soje u fabriku Sojaprotein, koja nam se obratila dopisom u kojem traže da im izađemo u susret. Nismo to uradili samo zbog njih, nego i zbog bezbednosti saobraćaja“, jer, kako je objasnio Matić, ove godine se kasnilo sa krpljenjem udarnih rupa, „a to je još jedan od razloga zbog čega je došlo do izmeštanja tranzita, kako se ne bi stvarala gužva zbog izvođača radova i kamiona koji dopremaju soju“.

Međutim, građani Bečeja iz ovog dela grada nisu zadovoljni ovakvom odlukom nadležnih i, kako su rekli, „nebrigom i nemarom“ prema stanovnicima iz ovih ulica kao da su oni „građani drugog reda“. Zbog toga su 16. oktobra uputili predsedniku opštine Vuku Radojeviću peticiju sa 58 potpisa građana iz ulice Mihalja Tančiča, ali i okolnih ulica, sa zahtevom da „im pomogne u rešavanju nastalog problema“ (fotokopija peticije sa pečatom zaprimanja na pisarnici u Opštinskoj upravi dostavljena je elektronskim putem i na i-mejl adresu redakcije Bečejskog mozaika).
U peticiji stanovnici ulice Mihalja Tančiča navode da se teretni saobraćaj, koji je preusmeren u tu ulicu, „tokom 24 časa odvija vrlo velikim intenzitetom, kvalitet puta je loš, njegova širina vrlo često ne omogućava da se dva kamiona bez problema mimoiđu, u kućama se konstantno oseća prolaz natovarenih vozila. Redovno spavanje i odmaranje je skoro nemoguće. Vozači vrlo često nekontrolisanom brzinom upravljaju vozilima“. U peticiji piše i da postoji opasnost „da dođe do havarije na gasovodu koji prolazi ulicom Hajduk Veljka, jer je na uglu ove i ulice Mihalja Tančiča zbog velikih pritisaka na kolovoz od strane navedenih teretnih vozila došlo do ulegnuća puta ispod kojeg se nalazi gasovod. Ova raskrsnica je izuzetno opasna za sve učesnike u saobraćaju, a posebno za decu koja pohađaju dečji vrtić i Osnovu školu ’Petefi Šandor’ i tim putem dolaze iz Novog sela“. Građani traže od predsednika opštine da „uticajem vašeg autoriteta omogućite da se tranzitni saobraćaj iz ulice Mihalja Tančiča hitno izmesti u povoljniju ulicu, odnosno da se nadgleda brzina kretanja teretnih vozila, u za to određenom periodu“.
Na poziv građana iz ulice Mihalja Tančiča, novinar Bečejskog mozaika je otišao na lice mesta. „Već godinama pokušavamo da rešimo ovaj problem, ali bez obzira na to ko je na vlasti, dobijamo samo obećanja. Valjda ima ljudi koji će da razmišljaju o tome i da preduzmu nešto da se tranzit premesti tamo gde su odgovarajući uslovi za to, jer ovaj put je uzan i nije predviđen za velika opterećenja. Ovako ne može dalje, niti možemo da se odmorimo, niti da živimo normalno, a najveći problem je što deca nisu bezbedna i ne mogu normalno da idu u školu, jer je teško i preći put pošto je tokom čitavog dana frekventan saobraćaj. Nedavno sam sa komšinicom prebrojavala kamione i za sat i po vremena oko 120 kamiona je prošlo ovom ulicom. Osim toga, ti kamioni ne voze sporo, nego i do 80 kilometara na sat, a neretko se vidi da vozači telefoniraju dok voze i tako mogu bilo kome da ugroze život. Prave štetu i na putu i na kućama, zidovi pucaju, otpada malter, čak se i odvajaju zidovi, pogotovo na starijim kućama. Ko će snositi troškove za te popravke, jer građani nemaju mogućnost to da popravljaju svaki čas, a ako to ne urade kuće mnogo brže propadaju? Gde će oni da žive ako im se kuća sruši? Da li neko uopšte razmišlja o tome?“, pitala je revoltirano Livia Kovač, koja 22 godine stanuje u ulici Mihalja Tančiča. Dodala je da su se stanovnici ulice nadležnima u opštini u vezi ovog problema obraćali i 2007. godine kada su dobili odgovor da će tranzitni saobraćaj biti samo privremeno izmešten u ove ulice, tada na dva meseca, i da će nakon toga, od 2008. godine biti „nađen“ redovan tranzitni put na koji će biti usmeren prolazak kamiona. „Ali to se ponavlja svake godine i svake godine u ovom periodu je sve gore i gore, i sve više i više kamiona prolazi ovim ulicama. To je strašno, nanete su štete na kućama, ugrožavaju život svima, pogotovo deci. Čovek može da bude razuman, da shvati i prihvati neke stvari, kad je bilo reči da je to privremeno, ali da od 2007. godine nisu u stanju to da reše, to nije u redu“, rekla je Kovač.
Angelika Ačai iz ulice Mihalja Tančiča je rekla da i njena porodica ima istih problema kao i ostali stanovnici ulice: „Ovde živimo 24 godine, naša kuća je stara i ne samo da pucaju zidovi, nego se već i odvajaju jedan od drugog. Na uglu ulice (Hajduk Veljka i Mihalja Tančiča), gde se nalazi naša kuća, oštećen je put i udarnu rupu su prekrili velikom metalnom pločom, a 6. novembra su izašli radnici iz Vodokanala i tu ploču su zamenili sa manjom, pa je sada još gore, pored vibracija buka je velika pošto ta druga ploča sada odskače, čuje se lupanje kod svakog točka na kamionu. Kome da se obratimo ako nam se sruši kuća?“.

Odgovor na peticiju

U odgovoru se navodi da je Odseku za komunalne poslove i saobraćaj 27. avgusta podnet zahtev „za privremenu izmenu režima saobraćaja u ulici Industrijska u Bečeju od strane odgovornog lica Sojaproteina a.d. Bečej. Razlog za privremeno preusmeravanje saobraćaja u ulice Pionirska, Mihalja Tančiča i Hajduk Veljka, je zbog intenzivnog dopremanja zrna soje u fabriku Sojaprotein, odnosno zbog potrebe bezbednog odvijanja saobraćaja na deonici puta od raskrsnice ulica Industrijska/ IB broj 19 do raskrsnice ulica Novosadska-Industrijska“. U odgovoru iz Opštinske uprave se navodi da je JP Direkcija za izgradnju Bečej 13. septembra podnela zahtev za „dobijanje saglasnosti na Projekat privremene saobraćajne signalizacije (broj 03/2013) od septembra 2013. godine koji je izradio biro za inženjerske delatnosti ’Puting’ iz Novog Sada. Na osnovu člana 157. i 158. stav 3. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (’Službeni glasnik RS’, broj 411/2009 i 53/2010) i svega goreg navedenog, inspektor za puteve, prevoz i telekomunikacije doneo je rešenje (broj IV 02 220-16/2013) 20. septembra 2013. godine, kojim se određuje privremena izmena režima saobraćaja od 1. septembra do 15. novembra 2013. godine. Tranzitni saobraćaj u ulice Pionirska-Mihalja Tančiča i Hajduk Veljka je prvenstveno privremeno preusmeren iz bezbednosnih razloga, jer je deonica puta u lošem stanju (od raskrsnice ulica Industrijska i IB 19 do raskrsnica Novosadska i Industrijska), kolovoz je neravan, mnogo udarnih rupa i mrežastih pukotina, ivice kolovoza su oštećene i kao takav je nebezbedan za normalno odvijanje saobraćaja. Obaveštavamo vas da su izvođači radova koji su angažovani od strane JP Direkcija za izgradnju Bečej, pristupili saniranju udarnih rupa na deonici puta od raskrsnice ulica Industrijska i IB 19 do raskrsnice ulica Novosadska i Industrijska, kako bi se ova deonica u što kraćem roku ponovo osposobila za bezbedan saobraćaj“, stoji u odgovoru na peticiju koji su potpisali inspektor za puteve, saobraćaj i telekomunikacije Nebojša Ćuk i šef odseka Ljubica Krunić.

Prema rečima Ferenca Sečedija, prethodnih godina je bio nešto manje frekventan saobraćaj, jer je postojao znak koji je dozvoljavao prolazak kamiona do 10 tona nosivosti. „Sada je kompletan tranzitni saobraćaj preusmeren na ovaj put i već
u 5 sati ujutro kad krenu kamioni, krevet mi bukvalno odska-
če od poda kao da je zemljotres. Svake godine u jesen se saobraćaj preusmeri na ovaj pravac, ali ovako još nije bilo, od vibracija sam imao i oštećenja na vodovodnoj instalaciji u kući. I ranije je bilo da saobraćaj bude izmešten na ove ulice ali na dve nedelje i to smo nekako podneli, a ovo je sada previše. Gledam kamione i pitam se da li oni smeju toliko da budu natovareni, od tereta se stvaraju udarne rupe, bankine su oštećene i ovaj put više nije bezbedan ni za automobile, a kada dođe zima i sneg, biće još gore, kao što se i dešavalo više puta, da se zbog oštećenih bankina kamioni izvrću ili da udare u bandere, čak se moglo desiti i da ulete u kuće“, ogorčeno je rekao Sečedi. Napomenuo je da je sedamdesetih godina prošlog veka bilo planirano da put od mosta ide Pionirskom ulicom do Mihalja Tančiča, a dalje je trebao da bude nastavljen preko pruge i ciglarskih iskopa do Srbobranskog puta: to je trebalo da bude obilazni put.
„Više puta smo pisali peticiju, ali oni (nadležni u lokalnoj samoupravi) svake jeseni puste kamione na ovaj pravac. I prošle jeseni su pustili kamione u ovu ulicu, samo što nije bilo tako drastično kao sada, ovako nikad nije bilo“, rekao je Milan Živkov Andričin. „I sad zamislite da imate dete i treba da ga pustite biciklom da ide u školu ili bilo gde. O kakvoj bezbednosti saobraćaja oni pričaju, za koga je ta bezbednost saobraćaja? To su nonsensi, to nema nigde“, konstatovao je Živkov pokazujući novinaru pisani odgovor na peticiju, koji su stanovnici ulice Mihalja Tančića dobili 31. oktobra iz Opštinske uprave.
„Taj odgovor se poklapa sa onim što je objavljeno u novinama, to je bezobrazluk. Recimo, kada idete od Srbobranskog puta na Sojarski put postoji znak da je zabranjeno skretanje osim kamionima koji idu u Sojaprotein, a stare znake za tranzit su prekrili crnim džakovima za smeće, to ne postoji nigde. Njima (opštini) se Sojaprotein obrati dopisom, moli da se izmesti tranzit od Sojaproteina i oni brže-bolje plaćaju agenciji da im napravi projekat i plaćaju signalizaciju da se saobraćaj izmesti sa tog puta. Šta bi bilo da smo se mi građani tako organizovali i poslali dopis 1. septembra da tražimo da nikako ne izmeštaju tranzit na našu ulicu? Da li bi i nama izašli u susret? Mi ovde služimo samo kao glasačka mašina, kad im trebaju glasovi, ovde sve vrvi od onih koji idu od vrata do vrata, nebitno kojoj partiji pripadaju, a sada?“, pitao se Živkov. „O kakvoj bezbednosti saobraćaja govore?“, pitao se i Sečedi: „Ovde na kraju ulice put je već ulegnut oko 70 centimetara, kamioni prolaze i kroz jarak. Pre neko veče kamion u punom naletu, oko 70 kilometara na sat, nije ni uspeo da savije u krivinu, nego je produžio pravo i jedva se zaustavio pre završetka puta, a da je u tom trenutku neko naišao iz suprotnog smera to bi bio takav sudar da je strašno i pomisliti. I nije prvi put da se tako nešto dešava“.
Nezadovoljni građani smatraju da rešavanje ovog problema nadležni prebacuju jedni na druge po principu „brigo moja, pređi na drugoga“ jer u opštini, kako kažu, nisu do sada imali priliku ni sa kim da razgovaraju o ovom problemu i pitaju se: „Zašto se ne poštuje ranija odluka Opštinskog veća da se ukine tranzit kroz naše ulice, odnosno ko je doneo to rešenje?“, „Šta ćemo morati da uradimo da se naš problem reši? Da angažujemo advokata i da tužimo opštinu ili da napravimo blokadu puta?“.

LJ.M.

Naslovi

Popularni Članci