61. Majske igre: Pobednici „Kositreni vojnik“ i „Kralj Ibi“

  25 maj 2018
Ocenite ovaj članak
(0 glasova)

Na 61. Majskim igrama, najvećem i najstarijem međunarodnom festivalu scenskog stvaralaštva dece i mladih kod nas, održanim od 14. do 18. maja u bečejskom Gradskom pozorištu, po mišljenju stručnog žirija u konkurenciji predstava za decu pobedio je „Kositreni vojnik“ Baletnog i plesnog studija Doma kulture „Kristalna kocka vedrine“ iz Siska, a u konkurenciji predstava za mlade „zlatni paž“ dodeljen je Dramskom studiju mladih Gradskog pozorišta Bečej za izvođenje predstave „Kralj Ibi“.

Inače, za učešće na ovogodišnjim Majskim igrama stiglo je 50 prijava iz Srbije, Bosne i Hercegovine i Hrvatske, što je rekordan broj do sada i potvrda je tradicije i respektabiliteta ovog festivala koji prema nekim ocenama predstavlja svojevrsno Sterijino pozorje za mlade, kako su to na svom sajtu objavili članovi Dramskog studija „Ćoše“ iz Obrenovca: „Majske igre u Bečeju (za one slabije upućene to je nešto kao Sterijino pozorje za mlade amatere) to je festival na kom predstave selektuju, a kasnije komentarišu i ocenjuju pravi glumci (da ne kažem glumci sa teeelevizije) npr. Gordana Đurđević-Dimić (da ne kažem Tirketova mama), Hana Selimović (glumila u jednoj super predstavi „Otac na službenom putu“ npr.), Aleksandar Gajin etc. etc. E ti i takvi, zvaćemo ih poznati, svake godine od pregršt predstava (ove godine rekordnih 50) izaberu naše mlade ljude među 6 najboljih. Dakle, sve da nikad nisu uzeli niti jednu nagradu (a jesu), sama činjenica da su tamo govori dovoljno za sebe. Ako me moje sećanje dobro služi, gotovo svake godine tu su bili i sjajni bečejski domaćini i glumci iz Kragujevca, što će reći gradovi sa višedecenijskom pozorišnom tradicijom.“

Selekcija

Od pristiglih 50 prijava selektorka, dramaturškinja, spisateljica i rediteljka iz Beograda Milena Bogavac izabrala je 7 predstava u dečjoj i 6 u omladinskoj kategoriji, a žiri u sastavu Miroslav Momčilović, reditelj i scenarista (filmovi „Sedam i po“, „Smrt čoveka na Balkanu“, „Kad porastem biću kengur“, „Smrdljiva bajka“...), Hana Selimović, glumica Narodnog pozorišta u Beogradu i Arpad Mesaroš, glumac Novosadskog pozorišta (Újvidéki Színház) doneo je odluku da, pored prvoplasiranih predstava „Kositreni vojnik“ iz Siska  i „Kralj Ibi“ iz Bečeja, „srebrnog paža“ u konkurenciji predstava za decu dodeli Školici glume Gradskog pozorišta Bečej za izvođenje predstave „Ružno pače“, a da „bronzanog paža“ dobije predstava „Karinti omaž“ Đačke  scene „Šarene iskrice“- Színes Szilánkok Diákszínpad  iz Novog Sada.

U konkurenciji predstava za mlade drugo mesto pripalo je Dramskom studiju „Ćoše“ iz Obrenovca za izvođenje predstave „Šine“, a treće Akademskom pozorištu AKUD Univerziteta u Beogradu „Branko Krsmanović“ za predstavu „Himmelweg“.

Pojedinačne nagrade

Nagradu za glavnu mušku ulogu u konkurenciji predstava za decu  dele Kamber Hasanagić za ulogu Romea u predstavi „Siromašni Romeo“ Doma kulture „Pivo Karamatijević“ iz Priboja i Tadija Radivojević za ulogu Izgladnelog Vuka u predstavi „Praseća rokersko-ekološka bajka“ Dečije scene Trsteničkog pozorišta, dok je nagradu za glavnu žensku ulogu dobila Ana Bacić za Ludog Šeširdžiju u predstavi „Niz zečiju rupu“ Dramskog studija OŠ „Sveti Sava“ iz Kruševca, a Nina Petrović je dobila nagradu za najbolju sporednu žensku ulogu za igranje Majke Patke u predstavi „Ružno pače“ Školice glume Gradskog pozorišta Bečej.

Najbolja sporedna muška uloga podjednako je dodeljena svim prinčevima iz predstave „Šigi-Migi i čarobni poljubac“ Dečije scene Gradskog pozorišta iz Rume.

Nagradu za najbolju scenografiju dobila je Jasminka Petek Krapljan za predstavu „Kositreni vojnik“ Baletnog i Plesnog studija Doma kulture „Kristalna kocka vedrine“ iz Siska, a za najbolju kostimografiju priznanje su dobile Jasmina Đokić i Sandra Maksimović za predstavu „Niz zečiju rupu“ kruševačkog Dramskog studija OŠ „Sveti Sava“.

Najbolja originalna muzika bila je u predstavi „Praseća rokersko-ekološka bajka“ Dečije scene Trsteničkog pozorišta koju je priredio Stevan Milošević, dok je nagradu za najbolju režiju dobio Maksim Milošević za predstavu „Himmelweg“ Akademskog pozorišta AKUD Univerziteta u Beogradu „Branko Krsmanović“.

Predstave za mlade

U konkurenciji predstava za mlade nagradu za glavnu mušku ulogu dobio je Miodrag Pejaković za ulogu Junaka u obrenovačkoj predstavi „Šine“ Dramskog studija „Ćoše“, a za glavnu žensku ulogu nagrađena je Gordana Adamov za ulogu Majke Ibi u predstavi „Kralj Ibi“ Dramskog studija mladih Gradskog pozorišta Bečej.

Najbolju sporednu mušku ulogu odigrao je Luka Maljević kao Masni u predstavi „Šine“ Dramskog studija „Ćoše“, a nagradu za najbolju sporednu žensku ulogu ravnopravno dele Kristina Dimitrijević za ulogu Rupice u istoj predstavi i Nataša Stojačić za ulogu Kraljice Rozamunde u „Kralju Ibiju“.

Specijalna nagrada za kolektivnu igru uručena je Dramskom studiju mladih Gradskog pozorišta Bečej, a specijalna nagrada za društveno-angažovani teatar dodeljena je predstavi „Creeps“ Dramskog studija omladine Kragujevac, dok je specijalnu nagradu za rad sa glumcima za predstavu „Šine“ Dramskog studija „Ćoše“ dobila Marija Medenica.

- Na festivalu sve funkcioniše besprekorno, od tehničke podrške do pomoći mnogobrojnih volontera i lepih izleta koji podstiču druženje ansambala, odnosno gostiju i domaćina. To je nekad važnije od samog nastupa. Kao dobitnici pet nagrada za predstavu “Šine”, moramo reći sledeće: od premijere „Šina” zabranjeni su nam nastupi u SKC Obrenovac bez jasnog obrazloženja. Prvo su pokušali da cenzurišu predstavu, a kad smo rekli da je se nećemo odreći, zabranili su nam da igramo bilo koju od naših dvanaest predstava. Zahvaljujem roditeljima koji nisu ispisali decu sa glume i pored pritisaka. „Ćoše“ nakon 13 godina postojanja i preko 30 predstava (i pregršt nagrada) nema pristup pozorišnom prostoru koji finansiraju njihovi roditelji putem poreza. Zato su ova priznanja na Majskim igrama za nas mnogo više od nagrade, pogotovo ako se uzme u obzir da nemamo nikakvu podršku u sopstvenom gradu. Hvala Majskim igrama, kod njih se osećamo uvek prihvaćeno! – rekla je Marija Medenica, glumica SNP-a i rediteljka u Dramskom studiju „Ćoše” iz Obrenovca čije su „Šine“ ove godine na Majskim igrama dobile „srebrnog paža“ za predstavu u celini, nagradu za glavnu mušku ulogu, najbolju sporednu mušku i žensku ulogu i specijalnu nagradu za rad sa glumcima.

Dečji žiri

Dečji žiri u sastavu Katarina Jakić, Dimitrije Tucakov, Boris Dimitrijević i Strahinja Tanasijin su za najbolju predstavu u celini proglasili „Niz zečiju rupu“ Dramskog studija OŠ „Sveti Sava“ iz Kruševca, drugo mesto pripalo je predstavi „Siromašni Romeo“ Doma kulture „Pivo Karamatijević“ iz Priboja, a treće predstavi „Praseća rokersko-ekološka bajka“ Dečije scene Trsteničkog pozorišta.

Nagrada za najbolju žensku ulogu dodeljena je Ani Bacić za ulogu Ludog Šeširdžije u predstavi „Niz zečiju rupu“ Dramskog studija OŠ „Sveti Sava“ iz Kruševca, a nagrada za najbolju mušku ulogu pripala je Kamberu Hasanagiću za ulogu Romea u predstavi „Siromašni Romeo“ Doma kulture „Pivo Karamatijević“ iz Priboja.

Prvi dan

Tokom pet dana, uprkos činjenici da se kultura, i ne samo ona, nalazi u finansijskoj oskudici, što je uzrokovalo i nešto skromnije svečano otvaranje Majskih igara, Bečej i Gradsko pozorište je još jednom potvrdilo svoje organizatorske potencijale i epitet dobrog domaćina.

Sa tehničke strane gledano, iako je izostao svečani defile ulicama grada, sve je dobro funkcionisalo, o čemu svedoče i brojne pohvale gostiju, počev od neizostavne ceremonije uručivanja ključeva grada od strane predstavnika lokalne samouprave deci, ovaj put je to bio Dane Mandić, pomoćnik predsednika opštine Bečej, čime, simbolično, vlast dok traju igre pripada najmlađima, preko nekoliko glumačkih radionica, aktivnosti novinarske i PR redakcija, mladih volontera, pa konačno do samih predstava koje su opravdale poverenje i potvrdile kvalitet.

Pre svečane ceremonije prikazana je predstava Centra za kulturu mladih i pozorišta „Dobrica Milutinović“ iz Sremske Mitrovice „Niz prugu“ po istoimenom romanu Jelene Nedić, a u režiji Stefana Tajbla, kojom je praktično otvoren takmičarski deo ovogodišnjeg festivala. O izuzetno delikatnoj priči i tragici mlade Nevene koja odrasta u teškoj materijalnoj situaciji reditelj Stefan Tajbl na okruglom stolu održanom posle predstave je rekao:

- Roman ima dve paralelne dramske radnje koje je bio izazov uklopiti u jednu dramsku celinu, a pogotovo to inscenirati. Tema je vrlo mračna i vrlo je važno da su ovi mladi ljudi koji su danas gledali predstavu dobili svest o nečemu, jer je ovo problem koji je svevremen i ogroman je.

Nakon primopredaje ključeva koju su začinili klovnovi Cici i Mici, koje su igrali bečejski mladi glumci Filip Sadžakov i Srđan Kner, i najave da će se naredne Majske igre najverovatnije održati u novom ambijentu, jer će uslediti renoviranje pozorišta, prikazana je predstava „Ružno pače“ Školice glume Gradskog pozorišta Bečej po adaptaciji teksta Dejana Aleksića pisanog po bajci Hansa Kristijana Andersena, u režiji Mirjane Kolundžić Kuzmanović, koja je izazvala simpatije stručnog žirija.

- Vi ste toliko bili dobri i toliko ste mi se svi dopali i hvala vam što ste me podsetili kako se zapravo voli pozorište, koliko se čovek raduje pozorištu i da to nije nama samo neki posao, nego je to stvar koju čovek stvarno mora da voli i u njoj da uživa - rekla je ekipi mladih novinara festivala članica žirija Hana Selimović, glumica Narodnog pozorišta u Beogradu o predstavi bečejske Školice glume u kojoj je Nina Petrović za igranje Majke Patke dobila nagradu za najbolju sporednu žensku ulogu na festivalu.

Drugi dan

Petim izvođenjem predstave „Siromašni Romeo“ Doma kulture „Pivo Karamatijević“ iz Priboja po tekstu Todeta Nikoletića započeo je drugi dan festivala. Mladi Kamber Hasanagić je ostavio snažan utisak svojom ulogom Romea kako na publiku, tako i na žiri i zasluženo je dobio nagradu za najbolju mušku ulogu.

Potom su nastupili članovi obrenovačkog dramskog studija „Ćoše“ i „Šine“, a nakon toga izvedena je još jedna predstava po tekstu Todeta Nikoletića. Nastupili su mladi glumci iz Gradskog pozorišta iz Rume u predstavi „Šigi-Migi i čarobni poljubac“. U ovoj razigranoj komediji koja se bavi različitim ljudskim karakterima i temperamentima, simpatije je pobrala najmlađa glumica Zorica Nebrigić u ulozi princeze Nećke a po oceni žirija svi prinčevi iz predstave zaslužili su nagradu za najbolju sporednu mušku ulogu.

Treći dan

„Praseća rokersko-ekološka bajka“ u izvedbi Dečije scene Trsteničkog pozorišta razgalila je najmlađu publiku elementima mjuzikla a ostavila je utisak i na žiri koji je predstavu nagradio za najbolju originalnu muziku koju je priredio Stevan Milošević, dok je i mladom glumcu Tadiji Radivojeviću, koji je svojom duhovitošću uveseljavao u ulozi Izgladnelog Vuka, dodeljena nagrada za najbolju mušku ulogu koju je podelio sa Siromašnim Romeom iz Priboja.

Druga predstava koja je izvedena trećeg dana festivala bila je „Himmelweg“, u prevodu „Nebeska staza“  Akademskog pozorišta AKUD Univerziteta u Beogradu „Branko Krsmanović“ u režiji Maksima Miloševića koji je i dobio nagradu za najbolju režiju  ove kamerne predstave po tekstu španskog pisca Huana Majorge.

- U ovakvim predstavama publika ne učestvuje, pošto ona ne može da promeni tok radnje, samo je prisutna na bini. Želeo sam da taj najveći događaj, kada narator priča svoj doživljaj iz prošlosti, taj pripovedački momenat, približim publici i zbog toga nisam želeo da pravim rampu između publike i izvođača - rekao je Maksim Milošević za portal Majskih igara.

Posle toga nastupili su članovi Dramskog studija mladih Gradskog pozorišta Bečej sa predstavom „Kralj Ibi“ u režiji glumca Srpskog narodnog pozorišta Igora Pavlovića i još jednom potvrdili talenat i gotovo profesionalnu uvežbanost, što je i istakao i predsednik žirija Miroslav Momčilović po završetku predstave koja je dobila ovogodišnjeg „zlatnog paža“ u konkurenciji predstava za mlade i specijalnu nagradu za kolektivnu igru, dok je Nataša Stojačić za ulogu Kraljice Rozamunde dobila priznanje za najbolju žensku sporednu ulogu.

Četvrti dan

Među 13 predstava u dečjoj i omladinskoj kategoriji, na festivalu je prikazana samo jedna na mađarskom jeziku, dečja predstava „Karinti omaž“ Đačke scene „Šarene iskrice“-Színes Szilánkok Diákszínpad  iz Novog Sada. Ova predstava u režiji i po tekstu glumice Novosadskog pozorišta Terezie Figure, po motivima pisca Friđeša Karintija nagrađena je „bronzanim pažom“.
Figura je dosad učestvovala na Majskim igrama u svojstvu članice žirija, a ove godine kao takmičar.

- Biti članica žirija donosi sa sobom ogromnu odgovornost prema samom festivalu, prema deci učesnicima, prema pedagozima i stvaraocima u umetnosti, koji rade sa njima, ali je odgovornost i prema sebi, da ostanem verna svom mišljenju i percepciji, šta za mene znaci umetnost i rad sa decom. Sa druge strane, kada idem na neki festival, gde učestvujem kao reditelj sa svojim klincima, to je sasvim druga vrsta odgovornosti, prvenstveno prema njima, prema roditeljima, koji veruju u moju stručnost da radim sa njima, a odgovorna sam i svojoj viziji koju želim da pokažem na sceni. Ne mogu odabrati šta je teži, ali ni koji je lepši zadatak.

Vaša predstava je bila jedina na mađarskom jeziku na ovogodišnjem festivalu. Iz godine u godinu sve je manje predstava na mađarskom jeziku, maltene ih više i nema. Šta mislite, zbog čega je to tako?

- Majske igre su zaista zavidan festival te vrste, a izuzetno je malo đačkih grupa koje na tako profesionalan način rade sa decom na mađarskom jeziku, pa me ne čudi da se ne prijavljuju na festivale ili ne prolaze selekciju. Sve je manje dece koja pričaju mađarski jezik, što je najvažnije da se napravi predstava na tom jeziku, a nemaju sva deca ni interesovanje ni talenat za scenski rad. Mnogo je faktora koji utiču na to zašto nema više takvih predstava - rekla je Terezia Figura, vođa trupe Đačke scene „Šarene iskrice“ iz Novog Sada.

Druga predstava četvrtog dana bili su „Fragmenti promila“ u izvedbi „Stvaramo predstavu“ i Centra za omladinski rad iz Novog Sada u režiji Uroša Mladenovića. Nakon ove svojevrsne edukacije novim školskim časom u toku kojeg glavna junakinja Alisa tone u san, započeo je društveno-angažovani mjuzikl „Niz zečiju rupu” Dramskog studija OŠ „Sveti Sava” iz Kruševca, u režiji Sandre Maksimović, Dragane Arsić i Irene Milovanović po tekstu Luisa Kerola „Alisa u zemlji čuda“.  Predstava se na zabavan i vrlo dinamičan način uz originalne songove, pevanje i ples bavi opštim padom vrednosti, što je čini zanimljivom i mlađem i starijem uzrastu. U maštovitom prikazu energijom se istakla Ana Bacić koja je za ulogu Ludog šeširdžije dobila nagradu za glavnu žensku ulogu.

Pitanja bez odgovora

U želji da proverimo kakva je situacija sa predstavom „Šine“ dramskog studija „Ćoše“ pozvali smo broj SKC Obrenovac gde su nam dali broj mobilnog telefona Vukašina Ljuštine, za kog su nam rekli da je pomoćnik direktora. Pozvali smo Vukašina i predstavili se uz napomenu da želimo da saznamo kakvih problema ima u vezi predstave koja je dobila brojne nagrade u Bečeju i da li se ona nalazi na repertoaru u SKC Obrenovac, na šta je on rekao da na ta pitanja može da odgovori samo direktor, ali da on zna zašto ga mi zapravo zovemo uz napomenu da je uvek imao korektan odnos sa Marijom i da mu nije jasno zašto sve ovo radi, da bi potom prekinuo vezu.
Pozvali smo ponovo SKC Obrenovac i pitali da li možemo dobiti broj telefona direktora, ali smo dobili odrečan odgovor.
Inače na pozorišnom repertoaru SKC Obrenovac su ove nedelje bile „Patrolne šape“ a pregledom Fejsbuk stranice nismo uspeli da pronađemo najavu nijedne predstave dramskog studija „Ćoše“ od septembra meseca kada je bila premijera.

Peti dan

Poslednjeg dana 61. Majskih igara prva predstava bila je „Kositreni vojnik“ Baletnog i plesnog studija Doma kulture „Kristalna kocka vedrine“ iz Siska. U pitanju je moderan balet, u čijem centru je bajka. Pokret, snaga, disciplina, šarenilo i raskoš kostima i scene na najbolji mogući način je prihvatila bečejska publika i žiri koji je predstavi dodelio „zlatnog paža“. Reč je o spektaklu koji najmlađe plesačice priređuju za svoje vršnjake i pokušavaju i uspevaju da ostanu istrajne zavetu pesnika Tina Ujevića: „A što bih jedino potomcima htio namrijeti u baštinu – bila bi vedrina – kristalna kocka vedrine“.

Posle toga usledila je predstava „Creeps“ Dramskog studija omladine Kragujevac koja je primer onog što se naziva siromašno pozorište.  Igra i tekst su jedini elementi predstave, koja jednostavnim jezikom, priča veoma komplikovanu priču, o uticaju medija na formiranje ličnosti za šta joj je dodeljena specijalna nagrada za društveno-angažovani teatar.
I na kraju je usledila lutkarska predstava za nagrađene „Papirni“ Kulturnog centra iz Smederevske Palanke, namenjena deci ali predstava nije dečja, jer u njoj ne igraju deca. Predstava je za decu i to vrhunska! To je priča o ljubavi koja se dopala publici svih uzrasta.

Scensko stvaralaštvo predškolaca

Festival scenskog stvaralaštva dece predškolskog uzrasta u organizaciji Predškolske ustanove „Labud Pejović“ održan je u ponedeljak, 21. maja, u Gradskom pozorištu.
Predškolske ustanove deci su prikazale 13 predstava, a bečejski „Labud Pejović“ nastupio je s predstavom na mađarskom jeziku „Kecskére bízta a káposztát“ i „Lisac kao bebi dadilja“. Sledile su zatim ostvarenja „Csil-lagszemű juhász“ PU „Veljko Vlahović“ iz Temerina, „Prinzeca Anđela“ PU Zrenjanin, „Neka priča ko šta hoće, najbolje je jesti zdravo voće“ PU „Radost“ iz Čoke/Sanada, „Mala sirena“ PU „Snežana“ iz Sente, „A gomba alatt“ PU „Snežana“ iz Sente, „Kacor“ PU „Bambi“ iz Topole, „Kelekótya kiskakas“ PU „Naši biseri“ iz Kanjiže, „Vuk… jarići i tri praseta“ PU „Kolibri“ iz Bača, „Rak krojač“ PU „Vera Gucunja“ iz Sombora, „Priča o valjušku“ PU „Pčelica“ iz Apatina i „Mrav dobrog srca“ PU „Poletarac“ iz Stare Pazove.
Grupe PU „Labud Pejović“ iz Bečeja napravile su i izložbu Obućarska radnja „Labud i deca“ u holu centralnog objekta vrtića u Bečeju koju su nazvali Ulica Majskih igara 61. Na izložbi se može videti fenomenalna kolekcija divnih cipelica koje su deca izrađivala sa svojim vaspitačicama, a s plafona hola „visi“ i tkanina tamne boje: to je zmija koja je progutala baletanku…              

K.D.F.

O svojim utiscima po završetku festivala Zdravko Petrović, direktor bečejskog Gradskog pozorišta koje je bilo domaćin i organizator 61. Majskih igara, je rekao:

- Nakon sumiranih utisaka i nakon razgovora sa mnogobrojnim učesnicima festivala, izuzetno smo zadovoljni 61. Majskim igrama – i kao organizatori, i kao gledaoci sjajnih predstava, a na kraju i kao višestruko nagrađeni (dve predstave u produkciji Gradskog pozorišta Bečej osvojile su ukupno 6 nagrada). Mislim da je sve teklo besprekorno od početka do kraja, barem iz našeg ugla, a dobili smo i mnoštvo usmenih pohvala na račun organizacije. Prezadovoljan sam selekcijom, odličnim predstavama u obema kategorijama, zanimljivim razgovorima na okruglom stolu, atmosferom nakon predstava, a na kraju i osvojenim nagradama. Verujem da smo još jednom pokazali da su Majske igre veliki festival i veliki praznik pozorišta.

U okviru 61. Majskih igara održano je i nekoliko glumačkih radionica za decu, a sve festivalske aktivnosti je pratila novinarska i PR redakcija, uz pomoć mladih volontera.
Podršku festivalu pružili su opština Bečej, koja je na konkursu za civilne organizacije za Majske igre odobrila 260.000 dinara, a Ministarstvo kulture i informisanja je na konkursu u oblasti kulturnih delatnosti dece i za decu i mlade međunarodnoj manifestaciji dodelila 368.000 dinara.

B.M.




Naslovi

Popularni Članci