Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Zahvaljujući e-upravi: Ušteda 600 miliona evra godišnje

Zahvaljujući e-upravi: Ušteda 600 miliona evra godišnjetrg_fontane

Estonija kao jedan od globalnih lidera u razvoju e-uprave godišnje štedi dva odsto BDP-a jer građani ne moraju da troše vreme i novac na pribavljanje dokumenata na šalterima.

U slučaju Srbije to bi bilo ravno uštedi od 600 miliona evra.
Estonci nemaju vozačke dozvole (osim ako putuju u inostranstvo), zdravstvene knjižice, čak ni kartice za popuste u prodavnicama s obzirom na to da se potrebni podaci čitaju sa čipa lične karte. Mnogi za identifikaciju ne koriste ni ličnu kartu koju je zamenio mobilni telefon, tzv. mID, na čiju karticu takođe mogu da stanu lični podaci. Telefonom plaćaju i potpisuju dokumenta.
U poslednjih 15 godina ova zemlja razvila je državni portal na kojem se nalaze svi podaci o građanima (adresa, nekretnine, automobil, zdravstveni karton, obrazovanje‚ vojna služba itd.), preko kojeg mogu da dobiju sve usluge države. Kada Estoncima ističe pasoš, portal šalje već kreiran zahtev za obnovu. Na građanima je da potvrde plaćanje i dokument stiže na kućnu adresu. O bezbednosti informacija brine Agencija za zaštitu podataka i brojni propisi.
Sve prednosti e-uprave predstavili su čelni ljudi estonske Akademije e-uprave Arvo Ot i Hanes Astok koji su zahvaljujući podršci Programa Ujedinjenih nacija za razvoj boravili u Srbiji da bi pomogli novoformiranoj vladinoj Kancelariji za IT i e-upravu. Na okruglom stolu u organizaciji NALED-a u Palati Srbija o njihovim iskustvima razgovarali su s brojnim domaćim kompanijama jer je u Estoniji najveći teret razvoja e-uprave izneo privatni sektor u partnerstvu s državom.
– U zemlji u kojoj jedna banka godišnje odštampa 11 miliona papira, trgovinski lanac troši 150.000 evra za arhiviranje dokumentacije, a police institucija dostižu dužinu od nekoliko desetina kilometara jedini izlaz iz birokratije je e-uprava. To je jedan od pet reformskih prioriteta NALED-a i pre godinu dana osnovali smo Savez za e-upravu u okviru kojeg smo okupili 35 kompanija iz redova IT, finansijskog, trgovinskog sektora i lokalne samouprave kako bismo podržali brži razvoj e-servisa u Srbiji. Savez je sa resornim institucijama osmislio Akcioni plan za razvoj elektronskih sistema i usluga za građane i privredu – izjavio je član Upravnog odbora NALED-a Vojislav Genić i direktor za javni sektor kompanije SAP West Balkans.
Prema njegovim rečima, fokus je stavljen na popularisanje e-dokumenta,  unapređenje e-potpisa i prihvatanje e-plaćanja, koji su osnovni preduslov za razvoj e-uprave kao i novih usluga za privredu poput uspostavljanja elektronskog registrovanja u APR-u, novih sistema prijave poreza i bržeg otvaranja računa u banci.  
Direktor Kancelarije za IT i e-upravu Mihailo Jovanović izrazio je očekivanje da će Akcioni plan vrlo brzo biti usvojen na sednici Vlade Srbije. Među ključnim aktivnostima na ubrzanju razvoja e-uprave on je istakao formiranje registara podataka o građanima koje se očekuje do kraja godine, unapređenje sistema za povezivanje institucija i razmenu informacija, uspostavljanje centra za sajber bezbednost i redizajn portala eUprave. Kada je reč o regulativi, Vlada je usvojila nacrt zakona o e-poslovanju, a neophodno je doneti i zakone o e-upravi i zakon o metaregistru.                           

(Izvor: NALED)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *