Javna rasprava o budžetu opštine: Revizori zahtevaju rigoroznu kontrolu trošenja novca

  30 decembar 2011
Ocenite ovaj članak
(0 glasova)

Građani su imali mogućnost da prošlog petka u gradskoj kući učestvuju u javnoj raspravi o nacrtu opštinskog budžeta za 2012. godinu. Međutim, osim dvadesetak predstavnika budžetskih korisnika, lokalne vlasti, mesnih zajednica i dva člana učeničke grupe Kosmopolite, nijedan „običan“ građanin nije iskoristio to svoje građansko pravo.

Raspravu o predlogu nacrta budžeta za 2012. godinu otvorio je predsednik opštine Peter Knezi koji je obrazložio odakle 200 miliona dinara „viška“ u budžetu za sledeću godinu, s obzirom na to da ovu godinu završavamo sa budžetom od 786.166.000 dinara posle nekoliko rebalansa, a planirani opštinski budžet za 2012. godinu je 997.756.000 dinara.
Knezi je rekao da se oko 100 miliona dinara više u opštinskom budžetu očekuje po osnovu poreza na zarade, a na osnovu izmena i dopuna Zakona o finansiranju lokalnih samouprava koji se primenjuje od 1. oktobra.
„Naš oktobarski prosek nije bio preterano uspešan što se toga tiče, ali u novembru se već pokazala ta razlika, sredstava su povećana za 13 do 14 miliona dinara mesečno, ukupan iznos je povećan na 27-28 miliona dinara, dakle duplo, kako je i predviđeno zakonom. Tako mesečno imamo 14 miliona dinara više novca u budžetu. Sa druge strane, transferna sredstva od republike, koja su do sada bila oko12-12,5 miliona mesečno, smanjena su na 6.900.000 dinara. Kada se ta dva iznosa kompenzuju, dobijemo oko 8 do 8.300.000 dinara mesečno više novca. To smo pomnožili sa 12 meseci u nadi da ćemo taj porez i dobiti, odnosno da će zarade biti i isplaćene na teritoriji opštine Bečej i stigli smo do cifre od oko 100 miliona dinara, za koliko može da se poveća budžet za iduću godinu“, rekao je Knezi.
On je saopštio i da se prvi put desilo da Državna revizorska ustanova (DRI) izvrši kontrolu opštinskog budžeta za 2010. godinu.
„Prvi put se desilo da nam je državna revizorska kuća to uradila, a ne ona koju smo mi angažovali po zakonu. Revizori su imali više zamerki na budžet za 2010. godinu koje smo ispravili, neke stvari su bile do prikupljene dokumentacije, neke stvari smo morali da ispravljamo na drugi način, a neke ćemo morati da ispravimo u budžetu za 2012. godinu primenom druge klasifikacije budžetskih prihoda“, rekao je Knezi.
Drugih 100 miliona dinara „viška“ u budžetu za 2012. godinu, pojavilo se, rekao je Knezi, kao prihod od delatnosti i sredstava Direkcije za izgradnju Bečej koji je do sada ta firma dobijala na svoj račun i nije „ulazio“ u budžet opštine, kao i prihod od tzv. vazdušarine, koji je takođe automatski išao Direkciji. „Državni revizori su imali zamerku na to, konstatujući da je to protivzakonito i da na taj način ne možemo da izgradimo budžet opštine. Tako da drugih 100 miliona dinara jesu ukupan prihod Direkcije za izgradnju iz delatnosti tog javnog preduzeća, koji treba da se pojavi u opštinskom budžetu. Po uputstvu koji smo dobili od revizorske kuće, ta sredstva idu Direkciji po izvršenoj delatnosti. To znači da imamo veći obim sredstava u budžetu, ali su to sredstva koja su dosad bila angažovana u Direkciji, samo će se sada pojaviti u opštinskom budžetu. To su razlozi zbog kojih je budžet za narednu godinu veći za 211 miliona dinara“, objasnio je predsednik opštine.

Nekom manje, nekom više

Po nacrtu budžeta za 2012. godinu, ukupni prihodi lokalne samouprave treba da budu 997,75 miliona dinara. Od tih para 48,6 miliona se planira potrošiti na službu predsednika opštine, političkim partijama pripada milion dinara, a za izbore je predviđeno 4,9 miliona. Opštinska uprava će da košta 160 miliona, a za potrebe osnovnog obrazovanja predviđeno je 75,6 miliona dinara, dok će srednje obrazovanje dobiti 34,9 miliona.
Za potrebe kulture i kulturnih manifestacija namenjeno je 63,7 miliona, od toga samo za KUD-ove i njihove manifestacije 6,2 miliona dinara. Za fizičku kulturu je odobreno 32 miliona dinara, za socijalne potrebe (tu su stipendije, novac za đake generacije, ali i sredstva za rad Kancelarije za mlade, za trudnice itd.) 21 milion. Centru za socijalni rad namenjeno je 11,5, a Gerontološkom centru 10 miliona dinara.
Dečji vrtić će dobiti 95,6 miliona, mesne zajednice 29 miliona, na otplatu kamate i glavnice za opštinski kredit treba da se obezbedi 36,9 miliona, a za informisanje građana opštine predviđeno je 3 miliona dinara.
Komunalac će dobiti 28,6 miliona, Vodokanal 21,3 miliona, Direkcija za izgradnju 161 milion, za zaštitu životne sredine (uništavanje komaraca, ambrozije, krpelja itd.) planira se potrošiti 5 miliona, Crveni krst će dobiti 1,6 miliona, izviđači 436.000 dinara, udruženje preduzetnika 1 milion, Pokret gorana 1,5, poljoprivredna udruženja 1,8 miliona itd.
Za rad Turističke organizacije opštine treba obezbediti 4,6 miliona dinara, za Dom zdravlja 21,3 miliona, za funkcionisanje poljočuvarske službe Link FTO 10,4 miliona, naknada za odvodnjavanje iznosi 2 miliona, a za urbanističke planove, subvencije za zapošljavanje, za potrebe Toplane (kalorimetri, projekti i studija o izvodljivosti korišćenja termalne vode za grejanje) predviđeno je ukupno 31 milion. Za razvoj malih i srednjih preduzeća odobreno je 850.000 dinara a za finansiranje setvenog sajma pola miliona. Zakup državne zemlje treba da obezbedi oko 30 miliona dinara, a za potrebe banje odobreno je 9,2 miliona dinara (navodi se da je za bušotinu predviđeno 6 miliona, a za projekat za dobijanje dozvole 3,2).

K.D.F.

On je rekao i da budžet opštine Bečej već nekoliko decenija nije razvojni, jer u njemu nema dovoljno sredstava za veće investicije i da će ovaj za narednu godinu biti kao i sadašnji, pretežno za podmirivanje osnovnih potreba budžetskih korisnika, te da očekuje da će on biti realizovan 85-87 posto.
Načelnica opštinskog ode-ljenja za finansije Ildiko Brusnjai je rekla da su državni revizori imali prigovor i na to što do sada u opštinskom budžetu nisu predviđena tzv. sopstvena sredstva, kao i da opština mora da ima evidenciju o tome kako budžetski korisnici troše odobrena sredstva. Ona je rekla da se uvodi rigorozna kontrola trošenja para iz budžeta, te da će od nove godine morati da se primenjuju novi načini podnošenja izveštaja o trošenju novca, kako same lokalne samouprave, tako i budžetskih korisnika koji će se morati dostavljati do 15. u mesecu i odnose se na sve izvore finansiranja (i od pokrajine, i od kredita itd.).
U vezi sa nacrtom opštinskog budžeta za 2012. godinu niko od prisutnih nije imao pitanja niti je tražio dodatna objašnjenja, osim direktora Direkcije za izgradnju Zvonimira Stankova koji je tražio da se usvoji amandman koji se odnosi na nov način obračuna i transfera novca ovom javnom preduzeću. Ukratko, Stankov je tražio da se novac koji je do sada uplaćivan direktno na račun Direkcije, a od sada će ići u budžet opštine, a pripada Direkciji, vraća u to javno preduzeće srazmerno ostvarenom prihodu, i da ne zavisi od ukupnog punjenja budžeta.

LJ.M.



Naslovi

Popularni Članci

      

Vojvodina

Srbija