Prošle subote u Srbiji je poskupelo gorivo: Skuplje nego u Švajcarskoj

  21 maj 2010
Ocenite ovaj članak
(0 glasova)

Gorivo je na pumpama u Srbiji skuplje u proseku za 4,15 dinara po litru. Od prošle subote vozači benzin plaćaju 3,8 dinara više po litru, a dizel goriva 4,5 dinara više.

Motorni benzin košta rekordnih 119,42 dinara, dok je najviša propisana cena evrodizela 120,83 dinara.
Naša zemlja je tako, po cenama benzina, postala šampion u regionu (zajedno sa Crnom Gorom), blizu smo čak i Slovenaca, a još više zabrinjava činjenica da smo skuplji čak i od Švajcarske.
Cene goriva u proteklih nekoliko dana su bile „šarene“, jer nisu svi vlasnici pumpi odmah reagovali na poskupljenje.
Ovo je, inače, sedmo poskupljenje derivata nafte od 1. januara ove godine, a gorivo je poslednji put poskupelo pre oko mesec dana, nakon čega je promenjena uredba o cenama derivata. Tako se sada korekcija pravi na svakih mesec dana (umesto na 15), a čeka se da nafta poskupi ili pojeftini za najmanje 3,5 odsto.
Uteha vozačima koji voze automobile na evrodizel može da bude jedino podatak da od početka godine većina privatnih kompanija ne podiže cenu ovog derivata do maksimalnog nivoa, pa se evrodizel može kupiti i po 10 dinara nižoj ceni od propisane. Treba očekivati da i nakon najnovije korekcije cena ovog derivata bude nešto niža od propisane.
Zbog ovakve situacije Udruženje vlasnika privatnih pumpi ozbiljno razmišlja o tome da osnuje novu srpsku naftnu kompaniju.
Vlasnici privatnih pumpi ponudiće OMV-u ili MOL-u da ih dugoročno snabdeva derivatima od naredne godine. Ovu informaciju je potvrdio Miroslav Velicki, predsednik Upravnog odbora Udruženja benzinskih stanica Srbije. „Ozbiljno razmišljamo o tome da više od 600 vlasnika privatnih benzinskih pumpi u Srbiji formira novu nacionalnu naftnu kompaniju, pošto se srpska strana s učešćem od 49 odsto u vlasništvu NIS-a ponaša poprilično inferiorno kada je u pitanju očuvanje srpskog tržišta derivata. Ako se menadžment Naftne industrije Srbije uskoro ne izjasni o predlogu privatnika da ih i posle 2011. godine dugoročno snabdeva gorivom, vlasnici pumpi će istu ponudu uputiti mađarskom MOL-u ili austrijskom OMV-u čije su rafinerije u blizini i koje već sada proizvode derivate po najvišim evropskim standardima kvaliteta“.
Velicki je rekao i da je zbog visokih cena manja potrošnja goriva na svim pumpama u Srbiji. „Od iznosa koji je potrebno izdvojiti za jedan litar goriva, 42 odsto je cena koštanja, a 58 posto su dažbine. Jedna trećina budžeta Srbije se puni od akciza na naftu i derivate i teško da će ih država smanjiti. S druge strane, niža cena goriva bi odgovarala i vozačima i nama ’naftašima’, i zbog lagera, prodaje i fizičkog obima posla. Država u ovom trenutku nema zamenu za taj budžetski deo, ali da ostavimo to pitanje ekspertima i Vladi Srbije, jer to nije samo pitanje ekonomske prirode, nego i političke“, rekao je Velicki.

S.M.

Naslovi

Popularni Članci

      

Vojvodina

Srbija