Javnost ne zna u čijoj se glavi rodila ideja o tome da u Bečeju, kao da je u rangu Novog Sada ili Subotice, od januara ove godine počne naplata parkiranja. Od uvođenja naplate prošlo je nešto više od 120 dana i građanima je, za razliku od lokalne vlasti, jasno da je reč o promašaju.
Naplata parkiranja je promašaj iz više razloga.
Prvo zato što u normalnom svetu za svoj novac i dobijemo nešto. U našem slučaju za 25 dinara po započetom satu do 1. aprila, a za 17 dinara od 1. aprila ne dobijamo kvalitetnu uslugu. Naime, parking mesta nisu adekvatna – manja su nego što je to predviđeno, nisu na adekvatan način obeležena i čišćena, nalaze se na trotoaru, „pod firmom“ parking mesta vodi se i korenje drveća i bankine, parkiranje se prvobitno naplaćivalo i tamo gde ne bi smelo (na parkingu OSC-a „Mladost“ i na donjem parkingu kod hotela „Bela lađa“), karte za parkiranje se kupuju u poslastičarnicama, pekarama i zlatarama umesto na kioscima ili se parkiranje plaća SMS porukom. I šta ako građanin odbija da stane u red za hleb ili za krempite kako bi kupio kartu za parkiranje? I šta ako nema mobilni telefon? Ili ne zna da pošalje SMS poruku?
I zašto se ugrožavaju ljudska prava? Jer, mada je obećano, još uvek nema obeleženih parking mesta za osobe sa invaliditetom?
O neuspehu „operacije parkiranje“ govore i podaci o prihodima Komunalca od ove delatnosti. Prema rečima direktorice Eržebet Feher, Komunalac je od 1. januara do 31. marta inkasirao 825.242 dinara (neto prihod), a ulaganja su bila 1.043.329 dinara. Ulaganja su troškovi, oprema i plate dva radnika za tri meseca, rekla je Feher. Troškovi i oprema su mašine i odeća za radnike, objasnila je ona. Prema navedenim podacima Komunalac je u „minusu“ oko 200.000 dinara.
O tome u šta će se uložiti novac od naplaćivanja parkiranja, Eržebet Feher direktorica Komunalca je ranije rekla da će biti upotrebljen za „održavanje parking mesta, platu tri radnika koji će obavljati naplatu i kontrolu, njihovu tehničku opremljenost i poboljšanje celog sistema“. Od „održavanja parking mesta“, očigledno, nema ništa.
I nije to najveći problem, već to da zahvaljujući naplaćivanju parkiranja umesto da se stvori „red“ u gradu, stvoren je nered i ugrožavaju se učesnici u saobraćaju. Naime, oni koji ne žele da plate parkiranje, svoja vozila ostavljaju na parkingu autobuske stanice, na prostoru kod PIK-a „Bečej“ gde bi Delta trebala da gradi tržni centar, na parkingu Robne kuće i kod Partizana. Na taj način se ugrožava bezbednost učesnika u saobraćaju, jer su automobili načičkani svuda stvarajući tako problem vozačima – jer je put nepregledan. Najalarmantnija je situacija na besplatnom parkingu Robne kuće i kod Partizana, jer vozači od parkiranih automobila nisu u mogućnosti da vide ko im dolazi u susret.
Ne vredi postaviti pitanje da li će neko odgovarati za saobraćajne nesreće kojih će svakako biti.
K.D.F.