Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Nova opštinska vlast ni na vidiku: Tek su započeti pregovori

Nova opštinska vlast ni na vidiku: Tek su započeti pregovoritrg_fontane

Pregovori o formiranju eventualne opštinske vlasti započeti su u utorak uveče, kada je na poziv pobednika izbora, Demokratske stranke, održan sastanak predstavnika te stranke i Preokreta za Bečej (LDP i SPO).

Prema nezvaničnim informacijama, osim obostrane volje učesnika pregovora (četiri s jedne i isto toliko s druge strane) da se formira lokalna vlast i da se u lokalnoj samoupravi radi po nekakvoj strategiji – o tome šta je predviđeno u strategiji/strategijama stranaka pregovarača, za sada se ne zna ništa, ali se pretpostavlja da je jedna od važnih tačaka vodosnabdevanje, odnosno izgradnja regionalnog vodovoda – ništa konkretno nije dogovoreno, to jest nije bilo reči o mogućim personalnim rešenjima, o tome kome bi šta pripadalo od raznih funkcija, mada se osnovano sumnja da će demokrate, recimo, za predsednika opštine da predlože dosadašnjeg zamenika predsednika opštine Budislava Medurića, a takođe se osnovano sumnja da bi Preokret, između ostalog, voleo da se bavi razvijanjem za sada nepostojećeg turizma u Bečeju.
Sledeći kandidat za pregovore sa demokratama je Savez vojvođanskih Mađara, a sastanak predstavnika aktuelnih koalicionih partnera biće verovatno održan krajem nedelje. Pretpostavlja se da SVM želi funkciju predsednika Skupštine opštine.

Apetiti i mogućnosti

Uostalom, što se raspodele funkcija tiče, apetiti, mada sada svi tvrde da im nisu važne funkcije, već dobrobit Bečeja i Bečejaca, sigurno su veći nego mogućnosti. Ipak, ko će šta da dobije, isposluje, ugrabi, zavisiće i od umešnosti pregovarača, ali i od toga šta „veliki“ DS i SVM dogovore u Novom Sadu ili Beogradu i odluče, mada iz DS-a tvrde da imaju autonomiju u odlučivanju.
S druge strane, što se Preokreta tiče, nosilac te izborne liste Milivoj Vrebalov je nedavno izjavio nešto u stilu da bi Preokret mogao da sarađuje sa DS-om i SVM-om ukoliko oni promene neke svoje kadrove, jer sa ljudima koji su i do sada bili na vlasti u Bečeju, on (Vrebalov) ne vidi mogućnosti napretka i razvoja. Možemo da pretpostavimo da je mislio na predsednike lokalnih odbora pomenutih partija (Medurić, Knezi). Ipak, po našim informacijama, na prvom sastanku DS-a i Preokreta o tim „zahtevima“ nije bilo reči, a sva je prilika da će tako biti i ubuduće.
Po nekim procenama, lokalna koalicija mogla bi da bude formirana za oko tri nedelje. Naravno, bilo bi najbolje da se vlast konstituiše mnogo ranije, jer Bečej nema vremena za gubljenje. O tome da je moguće brzo formirati vlast, govori i primer Niša, gde će, po vestima od utorka uveče, vlast biti formirana do kraja ove nedelje (do danas). Nažalost, tako nešto se u Bečeju verovatno neće desiti, i prethodna vlast je „formirana“ nekoliko meseci.
A moguća su i iznenađenja, da neko od pregovarača – DS, SVM, Preokret – ne postane deo lokalne vlasti, ne svojom voljom…

Plan razvoja Bečeja

Pretendenti na lokalnu vlast pominju strategije, reč je verovatno o pravcima razvoja opštine, o tome šta se planira uraditi ili započeti u toku četvorogodišnjeg mandata.
Prethodno je lokalna samouprava raspolagala planom razvoja Bečeja 2005. godine, u vreme kada je predsednik opštine bio Đorđe Predin.
Taj plan je i danas to što je tada bio: crna slova na belom papiru.
Nadajmo se da novi plan/nova strategija neće ostati i postati samo to.

Mnogo nas košta kada nemamo vlast, a i kad je imamo

Inače, dani bez vlade – republičke, jer ni „veliki“ političari ne žure, svi tvrde pazar – koštaju nas veoma mnogo, po proceni ekonomiste Stojana Stamenkovića, dnevno 50 miliona evra deviznih rezervi. On je za B92 izjavio da je deficit tekućeg platnog bilansa Srbije u prva tri meseca godine za 52 odsto veći nego u istom periodu 2011. godine i da je za četiri meseca potrošeno 1,5 milijardi evra deviznih rezervi, a nastavljeno je i slabljenje dinara.
No, pregovaračima ovi alarmantni podaci očigledno ne znače mnogo dok nameravaju da formiraju vladajuću koaliciju i dok pokušavaju da podele plen. Stručnjaci upozoravaju da vlada treba da bude relativno mala (manje ljudi manje košta) i efikasna. Aktuelna nije ni mala, ni efikasna.

Novac za kampanju

Ministarstvo finansija je strankama koje su na parlamentarnim izborima 6. maja osvojile poslaničke mandate uplatilo sredstva koja su im po zakonu pripala. Za pokriće troškova izborne kampanje za parlamentarne izbore iz javnih izvora stranke su, prema Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti, dobile 0,1 odsto rashoda republičkog budžeta, odnosno 890 miliona dinara.
Deo tih sredstava, odnosno 20 odsto, stranke koje su učestvovale u izbornoj trci dobile su ranije, nakon proglašenja izbornih lista, dok je ostatak, 80 odsto, raspoređen strankama koje su osvojile poslanička mesta, a rok je bio pet dana od proglašenja konačnih rezultata.
To znači da je 18 lista, koliko ih je učestvovalo u izbornoj trci, po proglašenju izbornih lista dobilo ukupno 178 miliona dinara, svaka oko 10 miliona dinara. Ostatak od 712 miliona dinara raspoređen je na 11 lista koje su uspele da uđu u republički parlament, srazmerno broju osvojenih mandata.
Tako je lista „Pokrenimo Srbiju“ (SNS i ostali), koja će u novom sazivu imati najviše poslanika (73), dobila 207,9 miliona dinara, lista „Izbor za bolji život“ (DS), koji će imati 67 poslanika, 190,8 miliona dinara, a koalicija SPS-PUPS-JS, koja će imati 44 poslanika, 125,3 miliona dinara.
Demokratskoj stranci Srbije sa 21 poslanikom u novom sazivu pripalo je 59,8 miliona dinara, listi „Preokret“ (LDP) sa 19 poslanika 54,1 milion dinara, dok je Ujedinjenim regionima Srbije sa 16 poslanika pripalo 45,5 miliona dinara.
Savez vojvođanskih Mađara, koji će imati pet poslanika, dobio je 14,2 miliona dinara, stranka Sulejmana Ugljanina, koja će imati dva poslanika, 5,6 miliona dinara, dok su koalicije Albanaca preševske doline i „Sve zajedno“, kao i partija „Nijedan od ponuđenih odgovora“, koje će imati po jednog poslanika, dobile po 2,8 miliona dinara.
Stranke su bile dužne da otvore poseban račun za finansiranje izborne kampanje, koji nisu mogle da koriste u druge svrhe. Sva sredstva namenjena za finansiranje izborne kampanje, prema Zakonu, morale su da uplaćuju na taj račun i sva plaćanja troškova izborne kampanje da vrše sa tog računa.
Tako će stranke i koalicije imati iz čega da plate reklame i oglase koje još nisu platile. I još će im ostati novca. Za razliku od građana koji jedva sastavljaju kraj sa krajem, čiji novac, inače, stranke troše.

(Izvor podataka: Tanjug)

Stručna javnost već je predložila moguće prioritete za buduću Vladu Srbije i Skupštinu Srbije. Neki od tih prioriteta trebali bi da se primenjuju i na lokalnom nivou, pa i u Bečeju.
Prva stavka je borba protiv korupcije (veća javnost u donošenju odluka, reforma javnog sektora koja podrazumeva smanjenje vlade na najviše 17 ministarstva i reforma javnih nabavki). Sve to bi trebalo da se uradi i u Bečeju. Lokalna vlada (Opštinsko veće) trenutno ima osam članova, a čini se da članovi – lokalni ministri – nisu naročito efikasni, niti stručni za oblasti kojima se bave.
„Da bi jedna vlada bila efikasna i funkcionalna nije važno samo da na kvalitetan i optimalan način odredi broj ministara, nego da se cela državna uprava racionalizuje, da bude efikasnija, da bolje izvršava servise građanima, da je manje korumpirana i da bude sve ono što jedna efikasna administracija radi“, rekao je za B92 Dragomir Janković iz Evropskog ekonomskog instituta o republičkoj vladi, a mogao je da kaže i o bečejskoj.
Naravno, podrazumeva se da u vladi, na kom god je nivou reč, treba da budu stručnjaci i moralno čisti ljudi.

K.D.F.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *