Ovih dana je u javnosti najavljena mogućnost izmeštanja autobuske stanice sa sadašnje lokacije, na kojoj bi se izgradio hotel i eventualno bi bilo mesta za neki novi tržni centar kao što je „Lidl“. Tako bi se nakon 35 godina autobuska stanica izmestila iz centra grada.
O novoj lokaciji, mogućoj izgradnji hotela kao i o osnovnim razlozima za premeštanje, Bojan Đurović, direktor Bečejprevoza, čiji je vlasnik nakon procesa privatizacije okončane 2008. godine „Vicont vektor“ d.o.o. iz Beograda (Voždovac), je rekao:
– Zaista postoji više razloga. Naime, autobuska stanica zahteva rekonstrukciju, s obzirom na to da, recimo, peroni nisu više tehnički za upotrebu. Zato smo nedavno i srušili perone, to jest nadstrešnice. Morali smo da ih srušimo zbog bezbednosti putnika i da pravimo nove. Kada samo već krenuli u posao, rodila se ideja da unapredimo rad. To obuhvata i naš posao u smislu organizacije rada u vezi sa organizacijom prevoza, jer nama je lakše kao kompaniji da imamo i održavanje i autobusku stanicu na jednom mestu. To se generalno poklapa sa trendovima u saobraćaju, a to je izmeštanje svih terminala i sadržaja koji nisu komercijalne prirode iz centra grada. Uputili smo pismo o namerama opštini Bečej i zatražili smo da se izmeni Plan generalne regulacije grada kako bi se autobuska stanica premestila na drugo, adekvatnije mesto. Prednost za grad zbog toga bi bilo smanjen nivo buke, izduvnih gasova i povećanje potencijala Bečeja u delu komercijalizacije prostora gde je sada autobuska stanica, koji, praktično, služi za parkiranje autobusa. To je, po mom mišljenju, interes grada. Saobraćajna pristupačnost neće biti promenjena, mi smo predložili da se odrede autobuska stajališta kako bi svi putnici koji su do sada dolazili u centar grada autobusom i dalje to bili u mogućnosti, da budu izgrađena stajališta kao i u svim gradovima. Mi bismo obezbedili i lokalni prevoz od grada do same autobuske stanice.
Gde bi ona bila?
– Naš predlog je da bude na adresi Novosadska 151, to je početak industrijske zone, odnosno naš plac, parcela pored „Remonta“, iza kafane „Zagreb“. Ideja je da autobusi, koji idu, recimo, prema Senti i Kanjiži, dolaze iz Novog Sada na autobusku stanicu, iz stanice bi otišli na stajalište u centar grada, to ljudima koji bi putovali iz Novog Sada, ništa ne bi menjalo, a potom bi autobusi nastavili put ka Kanjiži i Senti. Polasci koji bi bili planirani za Novi Sad kretali bi sa autobuske stanice, a autobusi bi došli u centar grada da pokupe putnike i otišli bi za Novi Sad. Suštinski, sa stanovišta putnika, ne menja se mnogo. Ono što bismo svakako uradili jeste uređenje stajališta.
Postoji jedan problem o kojem se neretko raspravljalo u čaršiji, a to je mogućnost ulaska u ulicu Danila Kiša. Postoji mišljenje da autobus iz Zelene ulice ne može pravilno da uđe u Danila Kiša, osim da načini saobraćajni prekršaj, da pređe preko pune linije koja ograničava levu i desnu stranu puta.
– Pregledali smo tehničku regulaciju saobraćaja, tako da naše sadašnje viđenje stvari je da sadašnja saobraćajno-tehnička regulacija Bečeja ne pruža ograničenja u delu našeg plana i funkcionisanja. To je slična priča kao kada je rečeno da kružnim tokom neće moći da prođu kamioni.
Što se tiče prolaznog terminala od buduće autobuske stanice, da li će taj terminal koristiti i drugi prevoznici ili samo Bečejprevoz?
– Pretpostavljam da će koristiti svi. Imamo veoma mnogo posla ukoliko je stav opštine da želi da podrži ovaj projekat, a jeste. Osim podrške opštine, ja jedan papir čekam već šest meseci… Da li je birokratija komplikovana sama po sebi, ne znam, ali do realizacije ima veoma mnogo posla. Mora da se izmeni Plan generalne regulacije, pa da se kaže da se lokalna samouprava slaže da autobuska stanica bude na drugoj lokaciji. To je poseban proces. Potom, na osnovu toga, mora da se izmeni Plan detaljne regulacije, a u tom planu će biti obrađeno sve što ste pitali (lokacije stajališta, kapaciteti, nadstrešnice itd), a tek kasnije ide faza obrada detalja. Pojedinosti su ostavljene stručnim službama za obradu, ali je suština da svi dosadašnji polasci će ostati, jer sa stanovišta prevoznika interes je da prevozimo ljude. Nije interes da napravimo autobusku stanicu a da vozimo prazne autobuse. Pošto su sve javne ustanove u centru grada, 85 odsto putnika gravitira ka centru grada, napravićemo da sve linije koje su dosad funkcionisale funkcionišu po istom principu i dalje, s tim što same saobraćajno-manipulativne i sve poslove nećemo više raditi u centru grada.
Šta će biti sa sadašnjom zgradom autobuske stanice?
– Naša ideja je da tu lokaciju privedemo komercijalnoj nameni. Ideja Bečejprevoza je da investira u hotel. Postoje tri varijante: ili će se sadašnja zgrada adaptirati, nadograditi i preurediti, ili ćemo da je srušimo pa da napravimo hotel, ili da to uradimo na drugom delu parcele, ali ne možemo da krenemo u fazu projektovanja dok nisu završene sve prethodne faze posla.
U kojoj ste fazi sada?
– Sada smo u početnoj fazi, odnosno u fazi definisanja tačne lokacije autobuske stanice. Dali smo predlog, na gradu je i na stručnim službama da se izjasne, da daju pozitivan ili negativan odgovor. Ukoliko je odgovor pozitivan, kreće faza projektovanja autobuske stanice na drugom mestu, premeštanje stanice iz centra grada, a paralelno bi se radilo na uređivanju i održavanju sadašnjeg prostora stanice.
Koliko je vremena potrebno za sve to po vašoj proceni, jer ima ideja da će deo prostora da koristi tržni centar „Lidl“?
– Osnovni problem je komplikovana administracija. Procesi konverzije zemljišta, konvertovanja, izrade planova generalne i detaljne regulacije, ali i finansiranja su dugotrajni. Što je do nas možemo u roku šest meseci da završimo – izgradnja autobuske stanice na drugom mestu i ostale pripremne radnje da možemo da funkcionišemo sa te stanice. Ono što je realno je kraj 2017. godine. Vidim da se spekuliše da će doći „Lidl“. Nije nikakva tajna da želimo da napravimo nešto ovde i da razgovaramo sa svim zainteresovanima. Međutim, činjenica je da ništa nije dogovoreno, nemamo nikakav sklopljen ugovor. Da li će i šta će biti zavisi od stvari o kojima smo razgovarali. Investitori, tu ubrajam i Bečejprevoz, ne mogu ulagati kada nešto nije pravno čisto. Budući potencijalni investitori mogu da funkcionišu i oni bi mogli da investiraju kada svi navedeni procesi budu završeni, jer niko ne želi da investira u nešto što je napola, što nije definisano. Razgovaramo sa svima, pravimo idejna rešenja i planove, od tržnog centra do hotela, koji je po nama potreban gradu.
Kog bi kapaciteta bio novi hotel?
– Kapacitet od 50 ležaja. Želeli bismo da ugostimo i neke ekskurzije, jer se mi bavimo i đačkim turizmom i prevozom… Ukoliko se odredi da ne može autobuska stanica da bude na predviđenom mestu, moraćemo onda da ovaj sadašnji prostor privedemo nameni. Nadam se da ćemo tu mogućnost da prekrižimo.- rekao je Bojan Đurović.
V. Filipčev