Održavanje zelenih površina na teritoriji opštine Bečej pre formiranja javno-privatnog partnerstva bilo je posao Javnog preduzeća Komunalac. Taj posao ni tada nisu obavljali samo radnici Komunalca, već je to preduzeće u procesima javnih nabavki angažovalo izvođače radova.
Građani Bečeja su učestalo izražavali nezadovoljstvo zbog neblagovremenog održavanja zelenih površina u gradu, što zbog (ne)košenja trave na grobljima, što zbog iste stvari u Goranskom parku, na obali Tise, zbog nekošenja ambrozije.
O troškovima govori, recimo, podatak iz 2020. godine, kada je Komunalac za sedam meseci, po zaključenim ugovorima u postupcima javnih nabavki za usluge košenja trave, orezivanja drveća i za sadnice i cveće potrošilo ukupno 21,5 miliona dinara, to jest oko 182.978 evra.
Za usluge košenja i orezivanja angažovana je Studentska zadruga „Mašinac“ iz Novog Sada.
Nakon formiranja javno-privatnog partnerstva, u aprilu 2024. godine, iz lokalne samouprave je saopšteno da je Javno preduzeće Komunalac u toku aprila košenjem zelenih površina na teritoriji opštine Bečej obuhvatilo površinu od blizu 1.000.000 kvadratnih metara.
Navodilo se da su od te „količine“ 370.000 kvadratnih metara bili radovi na opštinskim grobljima, te da se radilo i na orezivanju stabala.
Na Portalu javnih nabavki objavljeno je da je JP Komunalac odluku o dodeli ugovora za usluge mašinskog orezivanja drveća na teritoriji opštine Bečej donelo 11. aprila i da je posao za 4,1 milion dinara (4,9 miliona sa PDV-om) dodeljen grupi ponuđača iz Novog Sada, „Mašinac resursi“ d.o.o. iz Novog Sada, Agencija za privremeno zapošljavanje „Mašinac group NS“ do.o. i „Agro work HR“ d.o.o.
Osim toga, u proleće 2024. započeto je hortikulturno uređenje 1.000 kvadratnih metara ispred „Lilija“ u centru Bečeja. Građani su takođe, isključivo sa Fejsbuk stranice opštine mogli da saznaju da je formirana nova travnata površina, da su posađene nove sadnice i sistem za navodnjavanje biljaka i travnjaka, te da je cena toga u izvedbi Komunalca bila 1,7 miliona dinara.
O tome zašto i dalje Komunalac održava javne zelene površine u opštini, ukoliko je za taj posao plaćen privatni partner opštine, nezvanična informacija iz lokalne samouprave glasila je da privatni partner održava 80 odsto javnih zelenih površina, a Komunalac 20 odsto. „Skidanjem“ održavanja zelenila na grobljima, taj procenat je umanjen.
Što se rasvete tiče, novu javnu rasvetu su obećavale vlasti unazad više od 20 godina.
Rekonstrukcija javne rasvete u Bečeju je obećana 2003/2004. godine, potom, 2005. godine, tadašnji predsednik opštine je rekao da se pravi projekat nove javne rasvete, kojim je trebalo da se obuhvatiti grad Bečej i sva naseljena mesta, sa tim da se u centru grada i na šetalištu na Tisi postavi starinska rasveta. Cena projekta tada je bila između 45-50 miliona dinara, a novac je trebalo da bude obezbeđen kreditnim zaduženjem opštine.
Krajem 2006. godine ponovo je aktuelizovana priča o javnoj rasveti. Javno preduzeće Stankom je u decembru raspisalo i tender, koji je poništen, jer je jedan od zainteresovanih ponuđača („Minel Šreder“) podneo zahtev za zaštitu prava ponuđača. Potom je Stankom 2007. ponovo raspisao javnu nabavku za rekonstrukciju ulične rasvete (nabavka i ugradnja svetiljki sa sijalicama na teritoriji opštine). I ta javna nabavka je propala. Po tadašnjim planovima cena rekonstrukcije javne rasvete trebalo je da bude oko 60 miliona dinara (da se postojeća rasveta zameni štedljivom rasvetom, bez proširenja mreže i bez dekorativne rasvete).
Rekonstrukcija rasvete postala je ponovo aktuelna 2009. kada je najavljeno raspisivanje tendera za izbor ponuđača za zamenu 3.200 sijalica i eventualno proširenje javne rasvete na 6.100 sijaličnih mesta. U narednih šest meseci javna nabavka nije raspisana. Elaboratom kojim je opština tada raspolagala, bile su predviđene tri faze rekonstrukcije javne rasvete: rekonstrukcija postojeće rasvete, proširenje kapaciteta i rekonstrukcija i zamena stubova. U oktobru 2009. godine je saopšteno da je objavljen javni poziv za dostavljanje ponuda za rekonstrukciju i proširenje ulične rasvete u opštini (zamena sadašnjih 3.200 sijaličnih mesta i proširenje kapaciteta na 6.100). Rasveta nije rekonstruisana.
Najave su ponovljene 2010. Tada je rečeno da broj sijaličnih mesta sa postojećih 3.200 povećao bi se na 6.000, bile bi postavljene štedljive sijalice i tako bi se postigla ušteda struje od 9 odsto. Tada je novinarima rečeno da je vrednost projekta oko 830.000 evra.
Opštinskom rasvetom građani su bili nezadovoljni, tamo gde je rasvete bilo. Učestalo je bilo i uništavanje svetiljki, vandali nikad nisu bili identifikovani.
Ranijih godina samo za jedan dan uništeno više od 30 odsto od ukupno 29 svetiljki u Goranskom parku.
Daleke 2013. godine postavljena je javna rasveta u parku kod Dečjeg dispanzera, tada je saopšteno da je vek trajanja svetiljki 13 godina – a nakon samo četiri godine svetla su, jedna po jedna, prestala da sijaju.
Vrednost postavljanja rasvete bila je nešto više od 5 miliona dinara i postavljeno je 42 svetiljke sa LED sijalicama.
Za narednu, 2014. godinu, najavljena je rekonstrukcija kompletne javne rasvete u gradu. To se i tada nije desilo.
B.M.
Projekat „Kuda idu naše pare – kontrola prodaje opštinske imovine i javno-privatnih partnerstava“ sufinansiralo je Ministarstvo informisanja i telekomunikacija