Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Kako se radilo u komunalnom javnom preduzeću? – Ne zna se da li je policija istražila navode o radu Komunalca

Kako se radilo u komunalnom javnom preduzeću? – Ne zna se da li je policija istražila navode o radu Komunalcatrg_fontane

Komunalno javno preduzeće Komunalac godinama su pratile sumnjive priče, od nedomaćinskog poslovanja, preko diskutabilnog inventara, do zapošljavanja sina nekadašnje direktorke za vozača cisterne, u vreme kada cisterna u tom preduzeću ne postoji.

U julu 2011. godine bila su veoma aktuelna dešavanja u Komunalcu, tada su, naime, višegodišnje priče o lošem poslovanju, ali i konstatacije o eventualnim nezakonitostima u radu doživele kulminaciju. Sredinom 2011. godine je Upravni odbor Komunalca inicirao smenu direktorice Eržebet Feher (Savez vojvođanskih Mađara) zbog teškog finansijskog stanja u preduzeću, neredovnih plata i poslovanja s gubitkom, kako je saopšteno novinarima. Komentarišući situaciju u Komunalcu, Dragan Mitić, tadašnji predsednik Upravnog odbora, sredinom 2011. godine je rekao da direktorica i dalje povlači „neke kadrovske poteze, smene, imenovanja“, da u prethodne tri godine nije zaposlen niko, a da je samo u poslednjih pet meseci primljeno osmoro radnika, te da mu sve to liči „na neku kampanju i propagandu uoči izbora“ i da direktorica „zloupotrebljava svoje mesto u političke svrhe“. „Posle diskusije na zboru radnika postavljeno je pitanje zašto Upravni odbor i sindikat sad pokreće tako nešto? Ovo je treći put u tri godine, posle izrade bilansa stanja i uspeha, završnog računa i izveštaja o radu za osnivača, da Upravni odbor pokreće takvu inicijativu, na taj način što svako uputi svojoj političkoj grupaciji razloge za smenu“, rekao je Mitić. On je dodao i da „u izveštajima nikad nismo uperili prst ni u koga i ja nisam rekao da je taj i taj nešto ukrao ili odstranio iz firme i napravio štetu, već je rečeno da je organizacija na tako niskom nivou i tako loša da se samo može posumnjati da postoji neka namera. Koliko ja znam, sve takve papire sa dokazima već ima i predsednik opštine, gospodin Knezi i policija, pa neka organi o tome presude, ko je nadležan“.
Nakon glasanja članova Upravnog odbora Dragana Mitića i Magdolne Šlajf iz Demokratske stranke za iniciranje smene direktorke, lokalni vrh Demokratske stranke ih je smenio sa položaja. Time je po ko zna koji put dokazano da je u Srbiji važnija partijska disciplina od zdrave pameti i sopstvenog mišljenja.

Inventar inventara

Popis u Komunalcu se radilo na nadasve interesantan način. Krajem decembra 2009. godine urađen je godišnji popis. Upravni odbor javnog preduzeća nije usvojio izveštaj koji je u januaru 2010. godine prezentovala centralna popisna komisija, jer su utvrđene nepravilnosti u sprovođenju popisa. Posle toga održane su još dve sednice Upravnog odbora Komunalca i tada je doneta odluka da se formira nova komisija za popis osnovnih sredstava i ponovi inventar. Na sednici Upravnog odbora u februaru usvojen je izveštaj o godišnjem popisu koji se bitno razlikovao od prvog, a konstatovano stanje je bilo drugačije od onog koje je Eržebet Feher, direktorka Komunalca, u dva navrata predstavila novinarima Bečejskog mozaika. Naime, Feher je rekla da je ustanovljen manjak od 20.000 dinara, međutim, manjak je ipak bio 329.600 dinara.
Prema izveštaju o inventaru koji je usvojio Upravni odbor Komunalca, manjak osnovnih sredstava 31. decembra 2009. godine, prema procenjenim vrednostima nedostajućih sredstava je bio 329.600 dinara, dok je ta cifra, ako se gleda nabavna vrednost osnovnih sredstava koje nisu nađene u firmi, 1.097.425 dinara.
Na „spisku manjka“ dominirale su razne kosilice, trimeri, motorne testere, motorne kose, ali se na popisu našla i fiskalna kasa (sa pijace), dva mobilna telefona, kalorifer i kvarcna peć.
Manjak osnovnih sredstava nije jedina stvar koju je centralna komisija verifikovala tokom inventara. Naime, popisom je utvrđeno postojanje osnovnih i obrtnih sredstava po procenjenoj vrednosti od 1.585.100 dinara koji nisu bili upisani u knjige.

Ribolovačke dozvole spaljene pre popisa

Upravni odbor je naložio direktorici Komunalca da sačini izveštaj o postupku izdavanja i obračuna ribolovačkih dozvola, preispitivanju odgovornosti komisija za popis za uočene nedostatke i preispitivanju odluke o proglašenju radnice Komunalca (koja je i član Upravnog odbora) tehnološkim viškom. Direktorica Komunalca dostavila je izveštaj članovima Upravnog odbora. Prema izveštaju Upravnog odbora a koji je upućen u opštinu, izveštaj direktorice koji se tiče postupka izdavanja i obračuna ribolovačkih dozvola u prošloj godini nije odgovorio na ključna pitanja – zbog čega su dozvole za ribolov štampane u dve štamparije, zašto one koje su rađene u štampariji i knjigoveznici „AEM“ nisu numerisane na dostavljenom računu, zbog čega su dozvole zadužene preko magacina, zašto je direktorica i sama prodavala dozvole i zbog čega su spaljene pre popisa (13. januara, a popis je urađen 15. januara)? „Nezaduživanjem odgovornog lica za ribolovačke dozvole, direktor je preuzeo odgovornost za zaduženje, prodaju, evidenciju i razduženje tih dozvola. Na pitanje zbog čega su one spaljene pre popisa, od direktora nismo dobili konkretan odgovor. Direktor je po nalogu Upravnog odbora sproveo i postupak disciplinske odgovornosti za sprovedeni popis sredstava za 2009. godinu, ali članovi obora nisu zadovoljni zaključkom da ’pošto nije utvrđena materijalna šteta za preduzeće, niko se ne poziva na odgovornost’. Upravni odbor ima drugačije informacije. Osnovna komisija za popis je radila samo 15. januara, a ne kako u izveštaju piše 31. decembra i od 10. do 15. januara. Komisija nije utvrđivala stvarno stanje brojanjem, merenjem i drugim, nego je stanje utvrdila ’prema evidencijama’. To navodi na zaključak da je osnovna komisija 15. januara samo stavila potpise na već pripremljene izveštaje“, piše u izveštaju Upravnog odbora.

Iloni Pastor, koja je radila na mestu rukovodioca stručne službe i koja je bila predsednica centralne komisije za popis, rešenjem direktorke o „prestanku potrebe za obavljanjem poslova na kojima je radila“ prestao je radni odnos u Komunalcu. „Direktor u svom izveštaju navodi da je odluku donela na osnovu zahteva zaposlene i da je zaposlena ’stekla uslove za prijavljivanje na biro za zapošljavanje’. To su termini koje pravni sistem ne prepoznaje i koji ne mogu biti razlog otkaza ugovora o radu kao tehnološki višak. Obzirom da prethodno nije sprovedena reorganizacija ili izmena sistematizacije, kao i činjenice da je zaposlena i član Upravnog odbora ispred radnika, otkaz ugovora o radu je suprotan članu 188 Zakona o radu“, piše u izveštaju Upravnog odbora.

„Slučaj Komunalac“

U izveštaju koji je upućen opštini, Upravni odbor Komunalca konstatuje i da nijedna od planiranih investicija nije realizovana, a u isto vreme gubitak preduzeća u 2009. godini, predstavlja neizmirene obaveze osnivača.
Nakon predočenih stvari, direktorica Komunalca Eržebet Feher ipak nije smenjena na sednici lokalnog parlamenta. Ona je ostala na funkciji do oktobra meseca 2012. godine, nakon formiranja vlasti nakon lokalnih izbora koji su održani u maju 2012. godine.
Inače, prethodno je predsednik Skupštine opštine Peter Knezi najavio da je sredinom 2011. godine podneo prijavu bečejskoj policiji kako bi se istražili navodi u vezi sa radom Komunalca, i da nikoga ko je prekršio zakon neće braniti, niti će smenjivati nekoga samo na osnovu „rekla-kazala“ informacija.
Redakcija Bečejskog mozaika je u septembru 2013. godine uputila direktoru Komunalca zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, u kom je, između ostalih, tražila informacije u vezi sa prijavom Knezija policiji kako bi se istražili navodi u vezi sa radom Komunalca. U odgovoru redakciji Bečejskog mozaika, sadašnji direktor Komunalca Norbert Kovač je naveo: „Javno preduzeće ne raspolaže podatkom o pokrenutom postupku za utvrđivanje nezakonitog poslovanja Komunalac Bečej, niti nam je do momenta sačinjavanja ovog dopisa (17. septembar 2013; prim. a.) od strane policije dostavljen dokument o rezultatima istrage o nezakonitom poslovanju preduzeća“.

Direktorica zaposlila svog sina

Pre nego što je direktorica Komunalca Eržebet Feher 9. oktobra na sednici lokalnog parlamenta razrešena funkcije, zaposlila je svog sina na nepostojeće radno mesto – vozača cisterne u Komunalcu. Naime, Komunalac nema cisternu.
Tražili smo od direktorice Komunalca da redakciji Bečejskog mozaika dostavi listu zaposlenih radnika, s datumom početka rada u Komunalcu, načinom zaposlenja (na određeno ili neodređeno vreme) i koje poslove obavljaju s kojom stručnom spremom. Feher je na pitanje da li su tačne informacije da je početkom godine zaposlila svog sina u Komunalcu prvobitno na određeno, a potom na neodređeno vreme na nepostojeće radno mesto, Feher je u telefonskom razgovoru rekla: „Nije tačno, to radno mesto postoji do 1995. godine i ništa nije izmišljeno“.
Novinar Bečejskog mozaika je uputio zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog značaja Komunalcu, u kom je tražio iste podatke kao i u telefonskom razgovoru. Na zahtev je dobijen nepotpun odgovor i-mejlom, samo o broju radnika i o tome da li su zaposleni na određeno ili neodređeno vreme, koji je potpisala direktorica Komunalca. Navodi se da na dan 4. oktobra 2012. godine u JP Komunalac zaposleno 58 radnika.
Predsednik sindikata Komunalca, član Upravnog odbora iz redova zaposlenih i rukovodilac sektora Zelenilo Zoltan Feješ je rekao da je direktorica Komunalca Eržebet Feher promenila sistematizaciju radnih mesta, što joj je omogućilo da primi svog sina i još nekoliko ljudi u stalni radni odnos. Prema rečima Feješa cisterna više od dve godine ne postoji u Komunalcu, jer je isečena i prodata na otpadu, „a direktorica je zaposlila svog sina Kalmana Fehera kao vozača cisterne koja ne postoji. Primila ga je u radni odnos na određeno vreme 10. maja 2012. godine, a u julu na neodređeno vreme“.
S obzirom na to da je Feješ u proteklih nekoliko godina, kao predstavnik radnika Komunalca, u više navrata govorio o sumnjama u zakonitost poslovanja ovog javnog preduzeća, očekivano je da nadležni organi (policija i tužilaštvo) istraže poslovanje Komunalca. Feješ o eventualnim istragama nema informacija.
A bilo je mnogo sumnjivih stvari i pitanja, rekao je Feješ, među kojima je, recimo, i kojim je opštinskim funkcionerima direktorka Komunalca poklonila 600 kilograma ribe, kada nije bilo za narodnu kuhinju? „Na to pitanje nikad nismo dobili odgovor. O svemu smo obavestili nadležne organe, zvanično policiju u Bečeju, imamo pisani dokaz da je dokumentacija primljena, ali nikad nismo dobili odgovor“.

Otpuštanje iz javnih preduzeća: nepoznati pojam

U Javnom preduzeću Komunalac 17. oktobra direktoricu Eržebet Feher (SVM) zamenio je njen doskora stranački kolega, a sada član civilne organizacije „Za Bečej-Óbecséért“ (isključeni članovi SVM-a) Norbert Kovač iz Bačkog Petrovog Sela.
Problem u Komunalcu su, rekao je on nedugo nakon imenovanja, i veliki dugovi: „Nisam očekivao tolika dugovanja, s obzirom na to da sam kao odbornik imao uvid u program poslovanja Komunalca za 2011. godinu i zaključio sam da ima oko 4 miliona dinara duga. Stiže jesen i zima kada nam nije sezona i kada ćemo imati manji priliv para, pa za ova dva meseca nećemo uspeti da pokrijemo neke stare dugove i to će uticati na završni račun. Dug koji sam preuzeo sa 30. septembrom je oko 5.180.000 dinara. To su računi koji nisu plaćeni prema dobavljačima“. O skandaloznoj informaciji da je bivša direktorka Komunalca Eržebet Feher zaposlila svog sina u ovom javnom preduzeću Kovač je rekao da će njen sin ostati u Komunalcu, jer je primljen u radni odnos na neodređeno vreme. 

Novinari nisu dobili listu inventara i sistematizaciju radnih mesta

U zahtevu za slobodan pristup informacijama od javnog značaja novinar Bečejskog mozaika, između ostalog, tražio je od direktora Komunalca i sistematizacija radnih mesta (imena zaposlenih, poslovi koje obavljaju i njihova stručna sprema, datum zaposlenja) i listu inventara (pokretne i nepokretne stvari) za 2010, 2011, 2012. i 2013. godinu, međutim, nije dobio traženu dokumentaciju, s obrazloženjem: „Inventarne liste o izvršenom popisu za poslovnu 2010, 2011. i 2012. godinu (popis imovine u 2013. godini će se izvršiti u zakonskom roku) Vam ne dostavljamo, iz razloga što je vođenje evidencije o sredstvima rada, shodno finansijsko računovodstvenim propisima obaveza privrednog subjekta, a kontrola poslovanja je obaveza nadležnih državnim organa“. Ipak, navedeno je da novinar može da izvrši uvid u dokumentaciju iz godišnjih popisa u prisustvu odgovornog lica prostorijama Komunalca. Direktor Komunalca je redakciji novina dostavio samo kopiju lista o sredstvima rada iz obrasca bilans stanja iz rezultata poslovanja za 2010, 2011. i 2012. godinu.
Što se sistematizacija radnih mesta u Komunalcu tiče (imena zaposlenih, poslovi koje obavljaju i njihova stručna sprema, datum zaposlenja), dokumentacija takođe nije dostavljena novinama, osim organizacione strukture iz sistematizacije (šematski prikaz organizacionih jedinica, nazivi radnih mesta i broj radnika, uz koeficijente), uz obrazloženje: „Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova JP Komunalac Bečej i dokumentaciju iz personalnog dosijea zaposlenih Vam ne dostavljamo, iz razloga što je organizacija procesa rada, shodno članu 24. stav 2. Zakona o radu u nadležnosti poslodavca, te smatramo da ovi podaci ne spadaju u informacije utvrđene članom 2. stav 1. Zakon o slobodnom pristupu informacijama“, ali je navedeno da novinar može da izvrši uvid u tražene podatke.
Prebrojavanjem broja zaposlenih iz šematskog prikaza organizacione strukture Komunalca, dolazimo do zaključka, da u septembru 2013. godine u Komunalcu bilo zaposleno 69 osoba – 24 u sektoru u RJ Zelenilo, 34 u RJ Usluga, 9 u Službi računovodstva i finansija, jedna osoba u Službi za pravne i kadrovske poslove i direktor Komunalca.

B.M. i R.M.

Dupliranje gubitka

Komunalac je 2009. godine „ostvario“ gubitak od 7,34 miliona dinara.
Godinu dana kasnije (izvor informacija: bilans stanja Komunalca; bilans uspeha nije dostavljen novinama) gubitak Komunalca je dupliran i iznosio je 14,49 miliona dinara
Gubitak iz 2011. iznosi 13,69 miliona dinara.
Najveći gubitak u Komunalcu u poslednjih nekoliko godina zabeležen je 2012. godine: 15,4 miliona dinara.

Objavljivanje dodatka omogućila je Fondacija za otvoreno društvo

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *