Novinarska i medijska udruženja Srbije pokrenula su multimedijalnu kampanju za medijsku pismenost „Ne daj da te spinuju“, sa ciljem da kod mladih razviju kritički i analitički pristup informacijama koje svakodnevno dobijaju iz medija.
Sve je više medija i sve je teže razlikovati objektivnu i potpunu informaciju od lažne, manipulativne, iskrivljenje i poluistinite. Analitičari i istraživači su složni u tome da mediji manje ili više utiču na mišljenja i uverenja građana. Ipak, srednjoškolci u Srbiji veruju da mediji nemaju veliki uticaj na njihovo mišljenje, ali da često formiraju mišljenje većine u njihovoj okolini, pokazalo je istraživanje Biroa za društvena istraživanja (BIRODI). Ovo istraživanje je sprovedeno za potrebe novinarskih i medijskih udruženja koja su, okupljena u Medijsku koaliciju, pokrenula projekat Kampanja za medijsku pismenost, a u okviru njega i multimedijalnu kampanju „Ne daj da te spinuju“.
Medijska pismenost podrazumeva sposobnost razumevanja, čitanja, pronicanja u srž medijskih tekstova, odnosno sposobnost da se na različite načine sagledavaju, analiziraju, evaluiraju i kreiraju medijske poruke. Kod mladih u Srbiji postoji lažni utisak o stepenu medijske pismenosti. Za sebe misle da su kritički nastrojeni prema medijima, međutim objektivnost mere prema broju medija koje su prenele vest. Oni se, kao i studenti, najčešće informišu preko interneta, a često kao izvor informacija koriste i društvene mreže, pokazalo je istraživanje.
– Ne verujte onim medijima u kojima su umrlice jedina pouzdana informacija. Kada prvi put uhvatite sebe da, bez trunke sumnje, poverujete u neku informaciju, vreme je da promenite kanal. Medijska pismenost je jedini put da se dođe do odgovornih medija i građana koji umeju da razlikuju stvarnost od fikcije – kaže Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije, koje predvodi kampanju.
Posedovanje kreativnih i kritičkih veština i znanja pomaže da se povežu složene ideje, da se stalno postavljaju pitanja, prepoznaju pravi odgovo-
ri i identifikuju zablude. Medijski pismeni građani imaju sposobnost pristu-
pa medijima, njihovog tumačenja i
kritičkog ocenjivanja, kao i sposobnost stvaranja medijskih sadržaja. Sa tim ciljem je i pokrenuta kampanja Ne daj da te spinuju.
– Situacija u Srbiji je prema broju medija sjajna. Građani, dakle, nesumnjivo imaju medijski pluralizam. Međutim, da li je stvarno tako? U kvantitativnom smislu – nesporno da jeste. U kvalitativnom smislu – nesporno da nije. U pitanju je lažni medijski pluralizam – rekao je Dinko Gruhonjić, predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine na konferenciji za medije na kojoj je najavljena kampanja. – Ova kampanja bi trebalo da preraste u sistemsko rešenje i da se medijska pismenost izučava od prvog razreda osnovne škole, da bi nam deca bila bolja od nas i naučila plivati kroz taj okean informacija.
Medijska pismenost je danas neophodna za odupiranje manipulaciji koja sprečava individualnost, kritičko mišljenje i samostalno odlučivanje. U nekim zemljama već predstavlja obavezan predmet u osnovnim školama, kako bi deca naučila da razumeju, analiziraju i kreiraju medijske poruke. Mediji mogu da budu hirurzi jednog društva, ali i njegovi kasapi, mišljenje je Nedima Sejdinovića, predsednika IO Nezavisnog društva novinara Vojvodine.
– Novinari smatraju da se građani ne mogu osloniti na medije prilikom donošenja važnih životnih odluka, kao i da građani nisu spremni da izdvoje novac za profesionalne medijske sadržaje. Šta to govori? Govori da ova zemlja prosto vapi za medijskim obrazovanjem i da je ovaj problem uveliko prevazišao medijske okvire – kaže Nedim Sejdinović.
Medijsku koaliciju čine Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Udruženje novinara Srbije (UNS), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) i PU Lokal pres. Kampanja je podržana bespovratnim sredstvima Američke agencije za međunarodni razvoj, a realizuje je agencija P.R.A, čiji kreativni tim je napravio radio i tv spotove, kojima će širiti poruku kampanje Ne daj da te spinuju. Značajan deo kampanje odvijaće se na internetu i na društvenim mrežama, jer treba biti tamo gde su mladi.
Na sajtu medijskapismenost.net srednjoškolci, studenti, profesori i novinari mogu pronaći puno zanimljivosti, materijala i priručnika o medijskoj pismenosti.
Šta je to spinovanje?
Spinovanje znači zavrteti priču i okrenuti javnost na stranu koja odgovara onome ko je plasirao informaciju. Ono često predstavlja manipulaciju, neiskrenu i obmanjujuću taktiku radi postizanja određenog cilja.
U spinovanju se ne koristi laž, ali se ni ne razlikuje mnogo od nje: činjenice se iznose selektivno, preuveličavaju se neki događaji, osobine, vrednosti ili ističu nebitne stvari kako bi se skrenula pažnja sa bitnih.
Bečejski mozaik podržao kampanju
Sa željom da promoviše značaj mediskog opismenjavanja i mladih i starijih građana list Bečejski mozaik učestvuje u kampanji za medijsku pismenost Ne daj da te spinuju. Objavljivaće edukativne tekstove i tim aktivnostima će, ne samo širiti poruku kampanje, već i podržati razvoj novinarske profesije i primenu etičkih standarda u novinarstvu.