Na zasedanju Skupštine opštine Bečej 14. maja usvojen je prvi po redu rebalans opštinskog budžeta. Uprkos tome što u obrazloženju odluke o rebalansu budžeta piše da su prihodi opštine manji od planiranih, opštinski budžet, umesto da bude smanjen, povećan je. Podsetimo krajem decembra je lokalni parlament usvojio budžet opštine za 2014. godinu, kada su planirani prihodi opštine bili 1.170.548.000 dinara. Rebalansom je iznos očekivanih prihoda povećan na 1.376. 479.000 dinara – tu je i novac prenet iz prošle godine, a lokalna vlast planira i da podigne kredit od 200 miliona dinara.
Inače, najveći (kapitalni) projekat opštine Bečej trebala bi da bude rekonstrukcija gradskog trga ove godine, koja bi koštala 135 miliona dinara. Ovaj poduhvat se planira finansirati iz kredita. U 2014. godini kapitalni projekti planirani za direktne i indirektne korisnike budžeta opštine iznose 251.862.000 dinara.
U obrazloženju odluke o rebalansu budžeta, između ostalog navodi se da je rebalans bio potreban iz razloga što je „trebalo korigovati aproprijacije, jer kod pojedinih budžetskih korisnika nedostaju sredstva da se obezbedi nesmetano funkcionisanje. Neke pozicije budžeta su smanjene, jer priliv sredstava u budžet nije na planiranom nivou pa je potrebno usaglasiti primanja i prihode sa rashodima i izdacima u 2014. godini“.
Navodi se i da je „iznos rashoda i izdataka budžeta opštine Bečej usaglašen sa iznosom prihoda i primanja. Na ovaj način je uspostavljena ravnoteža budžeta, što je i nužan princip planiranja. Budžetskim korisnicima sredstva će se prenositi srazmerno ostvarenim prihodima i u skladu sa tromesečnim kvotama, koje će Odeljenje za finansije doneti nakon usvajanja Odluke o budžetu opštine Bečej za 2014. godinu“.
U obrazloženju rebalansa tvrdi se i da su rashodi po osnovu kupovine roba i usluga planirani na nivou 2013. godine (ograničenja usluge reprezentacije, poklona, službenih putovanja, kontrola dnevnica, fiksne i mobilne telefonije i dr.) i oni su planirani samo ako su u funkciji obavljanja izvornih i poverenih poslova u skladu sa Zakonom odnosno aktom osnivača“.
Što se broja zaposlenih tiče u lokalnoj administraciji, Zakonom o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u lokalnoj administraciji određen je ukupan maksimalan broj zaposlenih u organima opštine, ustanovama koje se finansiraju iz budžeta (osim predškolskih ustanova), privrednim društvima i drugim oblicima organizovanja čiji je jedini osnivač opština, a koji se finansiraju iz budžeta. Maksimalan broj zaposlenih na neodređeno vreme prema pomenutom zakonu za opštinu Bečej je 175, a na određeno vreme 18.
Obrazloženje rebalansa budžeta dao je predsednik opštine Vuk Radojeviće koji je rekao da se „na ovaj način šalje jasna poruka“ kako lokalnoj administraciji tako i svim budžetskim korisnicima, „da je potrebno uvođenje restriktivnih mera i štednja“, a sa druge strane iskazan je „nov plan investicionog ulaganja u razvoj zajednice“ što je jedan od razloga i „novog kreditnog zaduženja na teret opštine Bečej“. On je pojasnio da je opština Bečej za neke projekte dobila deo sredstava od viših nivoa vlasti, a pošto opština iz budžeta ne može da obezbedi deo novca kojim ona treba da sufinansira realizaciju tih projekata, ta sredstva će se obezbediti podizanjem kredita, koji, prema njegovim rečima, „ne bi trebao dodatno da optereti“ opštinsku kasu, ukoliko se sredstva iz nje budu racionalno trošila.
„Ovo kreditno zaduženje bi bilo pod korektnim uslovima i trenutni predlog je grejs period od dve godine plus sedam godina otplate kredita. Ukoliko bismo ove godine uzeli kredit počeli bi sa njegovom otplatom 2016. godine, a te godine završava se period otplate kredita koji je opština Bečej podigla 2006. godine i praktično bi nastavili da opterećujemo budžet opštine Bečej u narednom periodu nakon 2016. godine u nivou od 5 do 20 miliona dinara, do 2023. godine“, „uklapamo se u sve zakonske okvire, procenat zaduženja od ukupnih neto prihoda jeste 50 posto koji je dozvoljen, a sa ovim bi bili u nivou od oko 39 posto što je u zakonskim okvirima“. Nakon toga usledila je prezentacija planiranih „investicionih ulaganja“, a potom i rasprava u toku koje je predsednica odborničke grupe SVM-a Edita Silađi pitala zašto za ovu sednicu nije pripremljen i tromesečni izveštaj trošenja para iz budžeta i zašto nisu dati nikakvi pokazatelji koji bi potkrepili ili opravdali način kreiranja ovakvog rebalansa budžeta. Odbornik DS-a Budislav Medurić je kazao da on i ova stranka neće podržati odluku o rebalansu budžeta jer je „loše planiran i ceh će platiti pojedini budžetski korisnici“, i da oni ne podržavaju podizanje kredita u ovom momentu.
„Protivimo se kreditnom zaduživanju od 135 miliona dinara za rekonstrukciju gradskog trga, a podržavamo sufinansiranje iz kredita prezentovanih projekata, ali pošto to ne može da se razdvoji, mi nećemo podržati ovaj predlog“, rekao je Medurić.
Za usvajanje rebalansa budžeta, nakon tri sata rasprave, od 33 odbornika, koliko ih je bilo na početku sednice, glasalo je 28 odbornika. Potom je, nakon pauze, sednica nastavljena (sa 25 odbornika) u nešto mirnijem tonu i, iako je bilo očekivano, nije bilo burne rasprave o predlogu odluke o stavljanju van snage odluke o ostvarivanju prava na regresiranje troškova boravka u predškolskoj ustanovi za treće, odnosno četvrto dete.
Kao razlog za ukidanje regresiranja navodi se nedostatak novca u budžetu, bez odgovora na pitanje zbog čega za decu nema novca, a za neke druge stvari ima. „Razlozi za donošenje ove Odluke su sadržani u činjenici da u Odluci o budžetu opštine Bečej za 2014. godinu sredstva za ove namene nisu planirana – obezbeđena, a nisu planirana ni Odlukom o prvom rebalansu budžeta za 2014. godinu zbog nedostatka finansijskih sredstava, te samim tim Opština Bečej ne može utvrditi veći obim prava od prava utvrđenih Zakonom o finansijskoj podršci porodici sa decom, niti povoljnije uslove za njihovo ostvarivanje“, piše u obrazloženju predloga odluke.
Ova odluka je usvojena sa 19 glasova za i četiri protiv.
Na sednici lokalnog parlamenta donete su odluke o usklađivanju osnivačkih akata Narodne biblioteke i Gradskog muzeja sa pozitivnim propisima i o dopuni Poslovnika Skupštine opštine.
Konstatovan je prestanak funkcije predsednika Nadzornog odbora Vodokanala Ilije Stojanovića (podneo je ostavku), a na njegovo mesto je imenovan Bojan Đurović. Ostavku je podneo i predsednik Upravnog odbora Centra za socijalni rad Slobodan Dimitrov, a njegovo mesto je zauzeo Dragan Mirćič. Doneto je rešenje i o konstatovanju prestanka dužnosti člana Saveta za društvene delatnosti Izabele Šormaz, a njeno mesto je zauzeo Edvin Ferenc.
Odbornici su usvojili rešenje o određivanju doktora medicine Doma zdravlja za stručno utvrđivanje vremena i uzroka smrti umrlih izvan zdravstvene ustanove i izdavanje potvrde o smrti.
Na kraju sednice odbornici su dali saglasnost na izmenu programa firme Link FTO u većinskom vlasništvu opštine, kao i na izmenu programa JP Komunalac, JP Vodokanal i Direkcije za izgradnju.
Iako je bilo očekivano, na dnevnom redu sednice Skupštine opštine nije bio završni račun budžeta opštine za 2013. godinu.
LJ.M. i R.M.