Primena novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) počinje 10. decembra. Zakon predstavlja potpunu novinu u zakonodavnom sistemu Srbije. Pisan je po ugledu na regulativu Evropske unije i za cilj ima povećanje bezbednosti na našim putevima (do 2012. smanjenje saobraćajnih nesreća za 50 posto u odnosu na 2001. godinu).
ZOBS uvodi veliki broj novina, strožije kazne za saobraćajne prekršaje, sistem kaznenih bodova, promene u obuci i načinu polaganja vozačkih ispita, nove vozačke kategorije…
Najdalje se otišlo u kaznenoj politici, gde su novčane kazne, ali i kazne zatvora višestruko povećane u odnosu na stari zakon koji je na snazi već 20 godina.
Jedna od novina u ZOBS-u je uvođenje kaznenih poena za prekršaje koji su rangirani po težini, pa tako ukoliko nesavesni vozač sakupi 18 poena biće mu oduzeta vozačka dozvola i moraće ponovo na polaganje.
Od 10. decembra smanjuje se dozvoljena brzina vozila na putevima. U naseljenom mestu vozila neće smeti da idu brže od 50, a u zonama usporenog saobraćaja od 30 kilometara na čas (okolina škola, vrtića). Limit na autoputu je 120, na putu rezervisanom za saobraćaj motornih vozila 100, a na regionalnim drumovima 80 kilometara na čas.
U zavisnosti od „stepena“ prekoračenja brzine, vozačima preti kazna i do 30.000 dinara, zatvor do 30 dana i čak do 14 kaznenih poena. I najmanje prekoračenje – do 20 kilometara na čas više od dozvoljene brzine van naselja i do deset u naselju, podrazumevaće kaznu od 3.000 dinara. To znači da će, na primer, policija moći da zaustavi i odredi kaznu svakome ko u gradu ili naseljenom mestu bude išao brzinom od 51 kilometar na čas.
Oni koji propisanu brzinu prekorače za 11 do 20 kilometara na čas, platiće 5.000 dinara, a kazna za duplo veće prekoračenje je od 6.000 do 20.000 dinara. Prekoračenje od 61 do 80 kilometara na čas van naseljenog mesta (180 na sat na autoputu i 140 na ostalim putevima) i 51 do 70 u gradu, kažnjava se sa 15.000 do 30.000 dinara, mada vozač, u ovom slučaju, može da izabere i drugu opciju – mesec dana zatvora. Najteže kazne, naravno, očekuju one koji baš „nagaze“ po gasu. Ko u naseljenom mestu bude vozio brže od 120 na sat, u zoni oko škola brže od 110, a na autoputu 200 – odmah će ići u zatvor.
Zbog vozača koji svojim bezobzirnim ponašanjem ugrožavaju bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju u novi Zakon o bezbednosti na putevima uveden je pojam „nasilnička vožnja“. Nasilnička vožnja je po definiciji postupanje vozača u suprotnosti sa pravilima saobraćaja, odnosno vožnja kada šofer ne pokazuje obzir prema bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju. Zakon predviđa dve konkretne situacije koje se tretiraju kao nasilnička vožnja – ukoliko vozač u intervalu od 10 minuta dva ili više puta prođe na crveno svetlo, ili pretiče kolonu vozila, odnosno najmanje tri vozila preko pune linije. Međutim, ima još mnogo situacija koje se mogu okarakterisati kao nasilnička vožnja, kao npr. divljanje po gradu, egzibicije motociklima po ulicama…
Za „nasilničku vožnju“ predviđene su rigorozne kazne, od 30 do 60 dana zatvora, 15 kaznenih bodova, kao i oduzimanje dozvole na najmanje devet meseci. Odmah po evidentiranju saobraćajnog prekršaja, vozač će biti isključen iz saobraćaja na 24 časa i dodeljuju mu se 15 do 17 kaznenih poena. Kazna se uvećava za još dva poena ako je u vozilu dete mlađe od 12 godina. Ukoliko je prilikom nasilničke vožnje vozač izazvao saobraćajnu nesreću, predviđena kazna zatvora je od najmanje 45 dana i 17 kaznenih poena, a dozvola se oduzima na 10 meseci.
Novi ZOBS dozvoljava da vozač bezbedno može upravljati vozilom sa 0,3 promila alkohola u organizmu (profesionalni vozači ne smeju da imaju ni promil), a sve preko toga predstavlja prekršaj. Takođe, stepenovana je količina alkoholisanosti pa je od 0,3 do 0,5 promila umerena alkoholisanost, od 0,5 do 1,2 srednja, od 1,2 do 1,6 teška, od 1,6 do 2, veoma teška, i preko dva promila potpuna alkoholisanost. U zavisnosti od prekršaja (količine alkohola u krvi) kreću se i kazne, mandatna od 3 hiljade, novčane od 15.000 do 30.000 dinara, 6 do 14 kaznenih bodova, oduzimanje dozvole od tri meseca do godinu dana, i kazna zatvora od najmanje 15 dana.
Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja ne bavi se samo vozačima automobila nego i ostalim učesnicima. U saobraćaju biciklom neće moći da upravljaju deca mlađa od 12 godina, osim ako to čine u pešačkoj zoni, oko škole ili u pratnji osobe starije od 16 godina. Biciklistima, baš kao i motociklistima, strogo je zabranjeno da imaju slušalice na oba uha, a i jedni i drugi moraće da nose kacige na glavi. Ukoliko se ne povinuju slovu zakona i zaustavi ih policija, ljubitelji dvotočkaša treba da budu spremni na mogućnost da plate kaznu od 5.000 dinara.
Od 10. decembra, za volanom više neće biti telefoniranja – osim ako ne koristite „hendsfri“ uređaj. Ako koristite mobilni telefon držeći ga u ruci i pri tom vas zaustavi saobraćajna kontrola, platićete mandatnu kaznu od 5.000 dinara (bez kaznenih poena).
Dete do tri godine od 10. decembra mora da se prevozi u bezbednosnom sedištu i to na zadnjem sicu. Jedini izuzetak kada je dozvoljena vožnja na mestu suvozača je da je dete u posebnom sedištu, okrenutom suprotno od pravca kretanja automobila, i to u kolima koja nemaju, ili u kojima su isključeni vazdušni jastuci. Ko vozi dete bez sedišta ili nosiljke rizikuje da bude oglobljen i sa 30.000 dinara.
Opremanje neće biti jeftino Pripremanje vozila za novi režim u saobraćaju neće biti nimalo jeftino. Sedišta za decu koštaju od 6.000 dinara pa naviše, najjeftiniji zimski pneumatik je oko 3.200 dinara, fluorescentni prsluk 300 dinara, „hendsfri“ uređaj oko 1.500, kaciga od 1.000 (kineska) pa naviše… Međutim, u svakom slučaju se isplati uložiti u opremu i edukaciju, nego jednom platiti kaznu za kršenje saobraćajnih propisa. |
Novi ZOBS prati i novi pravilnik o tehničkom pregledu. Prema njemu, automobili stariji od 15 godina – kao i autobusi i taksi vozila – moraće dva puta godišnje na tehnički pregled. Novi automobili ići će na tehnički tek posle dve godine, a ostali na godinu dana. Novim pravilnikom uvodi se video nadzor nad tehničkim pregledom, ali i mnogo stroži kriterijumi za izduvne gasove, merenje osovinskog opterećenja, ispravnost pneumatika, trapa i kočnica…
Od 10. decembra zabranjeno je posedovanje radar detektora, obuka vozača će biti mnogo obimnija i duža, obavezna oprema vozila je proširena (fluorescentni prsluk, zimski pneumatici na vozilu od 15. oktobra do 15. marta), a preporuka za svakog vozača je da obavezno dobro prostudira novi Zakon o bezbednosti saobraćaja.
S. Malešev