U Osnovnoj školi „Zdravko Gložanski“ već nekoliko meseci postoje problemi u normalnom izvođenju nastave u jednom nižem razredu gde se nastava izvodi na mađarskom jeziku, što je indirektno dovelo do remećenja međuljudskih odnosa.
Čudno je da o problemima u školi niko nije hteo da govori javno sve dok pre oko mesec dana direktorica škole Suzana Đukić po nalogu opštinske prosvetne inspektorke Spomenke Sudčević nije pokrenula disciplinske postupke protiv psihologice škole Margarite Berček i nastavnice razredne nastave Izabele Šormaz. Sada je situacija drugačija i mnogi bi da „uključe javnost“.
Disciplinski postupci su pokrenuti zbog, kako se navodi, povrede radne obaveze (9. marta protiv Margarite Berček i 19. marta protiv Izabele Šormaz). Međutim, niko od pomenutih nije hteo da priča sa novinarima s obrazloženjem da je postupak u toku.
Reč sindikata
Uoči druge rasprave u toku disciplinskog postupka 9. aprila Nada Jokić predsednica pokrajinskog odbora Granskog sindikata prosvetnih radnika Srbije (GSPRS) „Nezavisnost“ izjavila je da su predstavnici sindikata bili neprijatno iznenađeni zbog stava direktorice škole na raspravi vezanoj za Margaritu Berček.
Tada je sindikat podneo zahtev pokrajinskom sekretaru obrazovanja Zoltanu Jegešu da se obavi inspekcijski nadzor u Osnovnoj školi „Zdravko Gložanski“.
„Direktorka škole Suzana Đukić pokrenula je dva disciplinska postupka protiv radnice Margarite Berček psihologice i Izabele Šormaz nastavnice razredne nastave. Postupci su nezakoniti i to je definitivna odluka ’Nezavisnosti’. Direktorka škole je primoravala psihologicu u navedenoj školi da krši kodeks psihologa Republike Srbije, tražila je da piše sedmične izveštaje i iste zloupotrebljavala u zbornici, a na nastavničkom veću je narušavala profesionalni ugled iste Margarite Berček, čitajući pismo koleginice koja je disciplinski premeštena zbog svojih postupaka u drugu školu. Očito da je problem krenuo na tom nivou, jer čitanjem takvog jednog pisma na nastavničkom veću direktorka je već prekršila svoja ovlašćenja i nije smela to sebi da dozvoli. Pismo je od nastavnice razredne nastave Valerije Bor, ja to pismo imam, koja je preko svog pravnog zastupnika napisala pismo koje je čitano javno na nastavničkom veću. Psihologica je bila na časovima učiteljice Valerije i uočila je propuste, te izveštaje je morala da preda direktorki, a direktorka je sve te izveštaje zloupotrebila, iznela ih je kolegama, gde su ti izveštaji kod kolega izazvali suprotnu reakciju i dogodilo se da je svako prepoznao sebe u nekoj rečenici. Zatim, obe koleginice protiv kojih je pokrenut disciplinski postupak su članovi tima za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u projektu UNICEF-a, što znači, da ovo može u svet da ide vrlo lepo i lako. Direktorka škole je suspendovala koleginicu Izabelu Šormaz sa posla, njen disciplinski postupak se vodi zbog toga što direktorka smatra da koleginica nema pravo na govor i na iznošenje svog mišljenja. Ne može jedan direktor škole da kaže da je Izabela Šormaz nešto rekla za Margaritu Berček i da to smatra razlogom da je suspenduje. Disciplinski postupak protiv psihologice vodi se po starom i nevažećem pravilniku o disciplinskom postupku, jer je tek 10. marta direktorica usvojila novi“, rekla je, između ostalog, Nada Jokić i navela da je direktorka škole „u zaključku o pokretanju disciplinskog postupka izmešala lakše i teže povrede radne obaveze, pa se ne vidi zbog čega se radnice terete, a na taj način direktorka škole ugrožava osnovna ljudska prava, pravo na rad i pravo na iznošenje svog mišljenja, vrši hajku na radnike koji rade na projektu zaštite dece od nasilja i može se slobodno reći da vrši zloupotrebu svog položaja. Prosvetna inspektorka Spomenka Sudčević je samo na osnovu izjave direktorke škole izdala nalog, a da nije saslušala pomenute radnice, koje su joj podnele zahtev da dođe u inspekcijski nadzor“.
Reč direktorice
Potom, na sastanku održanom 12. aprila Suzana Đukić direktorica škole, u prisustvu učiteljice Julijane Bezeg Česak, pedagogice Savke Segedinac, Ilone Varnju članice Opštinskog veća lokalne samouprave koja je zadužena za oblast obrazovanja i predsednika Školskog odbora Zvonimira Stankova progovara o situaciji u školi. Ona je govorila o disciplinskim postupcima koji se vode protiv Margarite Berček i Izabele Šormaz: „Problem je nastao oko dešavanja u jednom odeljenju nižih razreda na mađarskom jeziku, jer verovatno nismo imali isto gledište u odnosu na koleginice Margaritu Berček i Izabelu Šormaz. Nismo isto gledale na problem i na rešavanje problema. Krenulo je tako što je mama učenice iz tog odeljenja došla prvo da se žali na psihologa škole kako ne radi sa detetom, pa se žalila na učiteljicu, prvo na ocene, pa na njeno ponašanje prema detetu, zatim smo došli do toga da se majka žalila da učiteljica davi dete, tuče i stravično ga zlostavlja. Mi smo pokušali da procenimo da li je to tako ili nije i u rešavanje problema smo uključili pedagoga, psihologa, učiteljicu i Školski odbor kako bismo ga rešili u okviru škole. Imali smo nekoliko sastanaka i pokušali smo sa zamenom učiteljice unutar kolektiva. Tu nismo uspeli, jer je Izabela Šormaz bila par dana a potom je otišla i poslala advokata. Dalje se tu uključila lokalna samouprava da nam pomogne da ih zamenimo učiteljicama iz druge škole, što smo i uradili. Dolazio je psiholog iz Doma zdravlja koji radi sa detetom, Centar za socijalni rad smo uključili, sve smo poštovali. Organizovali smo poseban tim za podršku učenici, pratili smo napredovanje, nova učiteljica nas je izveštavala šta se dešava, a pokušavala je i roditelje da uključi. Mislili smo da smo rešili tu situaciju i onda je Izabela Šormaz krajem februara poslala dopis pokrajinskom ombudsmanu, da bi škola početkom marta dobila od ombudsmana pismo u kojem se traži da se škola izjasni po navodima koordinatorke LPA, da se u školi i dalje vrši diskriminacija, izopštavanje od grupe, napadi ostale dece na učenicu, da se ta diskriminacija širi na lokalnu zajednicu i pri tome se misli na crkvu. Dete ide na veronauku i pojavljuju se mamine optužbe da sada i časnica i sveštenik vrše zlostavljanje nad tim detetom. Međutim, majka je dobila obaveštenje da se pravila crkve moraju poštovati kad dete ode na veronauku. Nakon svega toga, počinju opet problemi. Dete menja odnos prema učiteljici, počinje na časovima da ometa drugu decu, pa majka ponovo dolazi sa optužbama i sada optužuje druge roditelje da su nagovorili decu da diraju njeno dete, čak ide sa takvim optužbama u policiju“.
Reč lokalne samouprave
I Ilona Varnju članica Opštinskog veća lokalne samouprave koja je zadužena za oblast obrazovanja je slično opisala razvoj događaja na osnovu informacija sa kojima ona raspolaže.
Ovakvo dešavanje, pored sasvim sigurnih negativnih posledica po đake o kojima se, kako se stiče utisak, najmanje vodi računa, doprinelo je između ostalog tome da sedmoro učenika odlukom roditelja napusti školu, a ostali učenici nisu došli na nastavu ni u ponedeljak ni u utorak (12. i 13. aprila).
„Roditelji više nemaju strpljenja, osećaju se poniženim, stalno su za nešto optuženi i oni i njihova deca i stalno se nešto ispituju. Roditeljima je svega dosta, bili su za saradnju, slušali su sve što smo od njih tražili, ali više nemaju strpljenja i smatraju da su sad njihova deca ugrožena“, rekla je Suzana Đukić.
Ilona Varnju je pročitala i deo pisma roditelja: „Mi ćemo se obratiti institucijama i izvan pokrajine, a po potrebi i Evropskom sudu za ljudska prava, jer su ovde prava većine žrtva hirova manjine, što je nedopustivo, a nama više neizdrživo.“
Što se tiče disciplinskih postupaka protiv Margarite Berček i Izabele Šormaz, direktorica škole Suzana Đukić je rekla: „Za obe radnice se vodi disciplinski postupak zbog povreda radnih obaveza. Dodala bih i da su me kontaktirali i roditelji iz odeljenja Izabele Šormaz (četvrti razred) kojima sam pismeno odgovorila da je disciplinski postupak u toku i kad se završi znaćemo šta je i kako je. Takođe imam saznanja da ih Izabela zove telefonom i koordinira akciju, bili su i kod njenog advokata, kako su mi oni rekli. Četiri mame su mi danas (12. aprila) rekle da su one mišljenja da ja ovo radim po nacionalnoj osnovi! Na to sam im odgovorila da ću podneti krivičnu prijavu protiv svakog ko to kaže, jer to su jako ozbiljne optužbe i moraće to da dokažu činjenicama“, rekla je Đukić.
Na situaciju u školi su reagovali i članovi kolektiva (57 ljudi) koji su poslali peticiju Školskoj upravi Novi Sad i zatražili pomoć u cilju rešavanja situacije, u kojoj navode da podržavaju direktorku škole Suzanu Đukić, kao i da smena direktora ne bi rešila slučaj, jer time ne bi bio otklonjen uzrok konflikta.
Reč roditelja
Četiri majke dece iz IV razreda škole „Zdravko Gložanski“ Andrea Nađ, Monika Balaž, Ibolja Sabo i Teodora Burnat su u redakciji „Bečejskog mozaika“ govorile o problemima dece u ovoj školi. Roditelji su naveli da su u toku ove školske godine deca u IV razredu na mađarskom nastavnom jeziku već drugi put ostala bez svoje učiteljice Izabele Šormaz – ona je najpre premeštena u II razred, potom je vraćena u svoj, a pošto je sada u toku disciplinski postupak protiv nje, opet ne vodi svoj razred – te ne vide drugi način za rešavanje problema, već da o tome javno progovore.
Roditelji su se peticijom obratili direktorici škole da bi saznali šta je problem sa učiteljicom njihove dece i zatražili su da ona vodi i dalje razred. Slična pisma roditelji su uputili i predsedniku opštine, opštinskoj prosvetnoj inspektorki, članici Opštinskog veća zaduženoj za obrazovanje i pokrajinskom sekretaru za obrazovanje, ali do početka ove nedelje nisu dobili odgovore. Direktorica Suzana Đukić im je u odgovoru na peticiju navela da se protiv Izabele Šormaz ne vodi disciplinski postupak u pogledu njene stručnosti profesora razredne nastave, ali nije objasnila u čemu je problem, jer, kako je napisala: „Roditelji i ostali zaposleni nisu nadležni ni svi zajedno, ni pojedinačno da učestvuju ili pokreću disciplinski postupak. Adekvatnost i način rada učiteljice, kao i njeno iskustvo ovim se ne dovode u pitanje. Ja nisam ovlašćena da vas izvestim o razlozima zbog kojih sam, u skladu sa zakonom, bila prinuđena da pokrenem postupak, te u skladu sa zakonom odredim suspenziju. U pogledu zakonitosti i pravilnosti rada direktora jedini je Školski odbor nadležan da raspravlja, dok zakonom nije predviđeno učešće roditelja na ovakav način, osim tri predstavnika Saveta roditelja u Školskom odboru“, navela je Suzana Đukić i zatražila od roditelja da puste da organi škole rade svoj posao „bez nepotrebnih trzavica i neprimerenih pritisaka“.
Roditelji dece iz IV razreda poslali su pisani odgovor direktorici u kojem joj se zahvaljuju, jer ih je „izvestila o njihovim nadležnostima kao roditelja“, pa su naveli: „Nažalost, time ste, kao direktor, pokazali krajnje nerazumevanje za potrebe odeljenja, kojima već drugi put ove školske godine menjate učitelja bez objašnjenja i potrebe nas roditelja. Niste nas čak udostojili Vašeg prisustva na roditeljskom sastanku, koji je zakazan na naš zahtev. Kako stručnost, adekvatnost, način rada i iskustvo učiteljice ne dovodite u pitanje, ostaje nam da sami zaključimo da su razlozi suspenzije nesređeni međuljudski odnosi u školi i vaša moć da pokušate da suspenzijom, a preko leđa dece i nas kao roditelja, rešite taj problem“, navode između ostalog roditelji u pismu upućenoj direktorici i konstatuju: „Ukoliko i dalje insistirate da su potrebe naše dece i naše nadležnosti kao roditelja beznačajne, nepotrebne i neprimerene, bićemo prinuđeni da razumevanje potražimo u drugoj školi“.
Majka jednog đaka Andrea Nađ rekla je da se svi u školi svađaju međusobno i niko ne vodi računa o interesima dece. Ona je zatražila da deca završe četvrti razred na normalan i uobičajen način, te da im se vrati njihova učiteljica. „Ne znamo tačno šta se dešava u školi, jer niko ne želi da nam kaže, ali čujemo svašta u gradu, a nas i ne interesuju problemi u nastavničkom kadru, međutim, naša deca i dalje trpe. To ne želimo“, rekla je Nađ.
Iste su primedbe i ostalih majki koje su se pojavile u redakciji „Bečejskog mozaika“, a rekle su da ukoliko se ništa ne desi po pitanju vraćanja nastavnice i sređivanju situacije u školi, postoji mogućnost i da njihova deca sledeće školske godine ne pohađaju školu „Zdravko Gložanski“. One su napomenule da njihova deca ne žele da uče i nemaju volju da idu u školu.
Inače, u školi „Zdravko Gložanski“ postoji samo po jedno odeljenje od prvog do osmog razreda na mađarskom nastavnom jeziku.
LJ.M. i K.D.F.