Transparentnost je najbolji način da svaka vlast bude „čista“, naročito kada su u pitanju relativno velike sume, kao što je to slučaj sa proslavom Dana Bečeja. Prošle godine na finansijski izveštaj proslave redakcija Bečejskog mozaika je čekala nekoliko meseci nakon nekoliko puta ponovljenog zahteva da želimo da dobijemo račune o tome koliko je novca potrošeno za organizaciju raznih manifestacija i koliki su bili tzv. prateći troškovi.
Ove godine delimične podatke smo dobili u oktobru mesecu, ali finansijski izveštaj i ovog puta nedostaje, mada je obećan. U dokumentu „Izvod iz izveštaja koordinatora radnog tela za organizovanje proslave praznika opštine Bečej“ (koordinator je Edvin Ferenc) navodi se da je u budžetu opštine Bečej za 2011. godinu predviđeno 3 miliona dinara za manifestaciju proslave praznika opštine (1. avgust je Dan Bečeja). Međutim, kako se navodi u izveštaju, predsednik opštine je insistirao na tome da se ne sme potrošiti veliki iznos novca za proslavu, iako nikad nije doneta odluka o tome koja je najviša ili najniža suma koja je namenjena za manifestaciju.
Za razne programe u okviru praznika opštine od 6. juna do 22. septembra potrošeno je manje od 30.000 evra, samo oko 20.000, to jest 1.935.594 dinara. Taj novac je potrošen za troškove organizacije, ishrane, obezbeđenja, osiguranja, programa, za domaće i strane goste, tehniku, promociju, piše u izveštaju Edvin Ferenc, ne navodeći posebno koliko je recimo, potrošeno za ishranu, i ko se to hranio, niti koliko su nas koštali domaći i strani gosti i ko su oni bili. U izveštaju o proslavi piše i da je opština ostala dužna izvođačima po ugovoru – ne zna se, međutim, o kom iznosu je reč, i kojim izvođačima nije plaćen honorar.
Ferenc navodi i da su donatori trebali da plate na poseban namenski račun opštine 436.000 dinara, ali je nejasno da li je taj iznos zaista upućen na račun lokalne samouprave. Pored toga, od donatora je „dobijeno mesa, ribe, salate, peciva za ishranu učenika, promo materijala, prevoz učesnika, efektivni rad u marketingu, na promociji i pomoć u pripremanju hrane, popusti kod isplate ugovorenih obaveza u visini od oko 400.000 dinara. Time su ukupni realni troškovi smanjeni, ne računajući donatorstvo u popustima, u robi i usluzi“. Sve je to nedovoljno jasno. Ipak, ako saberemo novac potrošen iz budžeta, 1.935.594 dinara, i oko 800.000 dinara od donatora, ukupni troškovi proslave iznose oko 3 miliona dinara, odnosno 30.000 evra.
Radno telo za proslavu Rešenjem predsednika opštine osnovano je radno telo koje je napravilo program proslave praznika Bečeja. Članovi radnog tela su bili: Edvin Ferenc (koordinator), Lazar Sekulić (član zadužen za pitanja bezbednosti), Andrea Galgo Ferenci (članica zadužena za inostrane goste i diplomatske predstavnike), Ildiko Nađ (članica zadužena za organizovanje svečane sednice Skupštine opštine), Marijan Gujanica (član zadužen za organizovanje dešavanja na hipodromu i za promociju manifestacije na teritoriji opštine Bečej i van nje), Robert Ric (član zadužen za izradu kulturnog programa manifestacije) i Goran Strajnić (član zadužen za sportska dešavanja). |
Za te pare održano je dečje popodne (u toku dva dana), a u glavnom programu proslave nastupili su domaći izvođači, lokalne civilne organizacije, održani su koncerti, nastupili su izvođači iz Mađarske, Beograda, Subotice i Bečeja.
U okviru proslave održana je i svečana sednica lokalnog parlamenta kada su dodeljene i nagrade zaslužnim građanima Bečeja. Sportski programi su održavani tokom celog leta.
Program proslave nije bio spektakularan, uglavnom su nastupili Bečejci, te ne bi trebao ni da je bio skup. To manje-više kaže i koordinator radnog tela za organizovanje proslave, navodeći da „nije program bio skup, nego organizacijski troškovi (bina, ozvučenje, TV, osiguranje, SOKOJ, mobilni toaleti, smeštaj, hrana i pokloni za goste, svečana skupština i prijem posle skupštine, itd…)“.
Interesantan je i podatak, ponovo iz izveštaja o proslavi, da je od juna do septembra u sklopu proslave praznika opštine učestvovalo više od 1.500 građana Bečeja, a da je priređenim manifestacijama bilo „više desetina hiljada posetilaca, gledalaca“.
Tih više desetina hiljada građana zaslužuju da im uskoro bude prezentovan i iscrpan finansijski izveštaj o troškovima proslave.
K.D.F.