Državna revizorska institucija (DRI) iznela je negativno mišljenje o pravilnosti poslovanja Centra za socijalni rad Bečej u 2024. godini, utvrdivši da finansijske transakcije, informacije i odluke u vezi sa prihodima, primanjima, rashodima i izdacima Centra za socijalni rad u ukupnom iznosu od 13,8 miliona dinara nisu po svim materijalno značajnim pitanjima izvršene u skladu sa zakonom, drugim propisima, datim ovlašćenjima i za planirane svrhe. Pored toga, DRI je iznela mišljenje sa rezervom na finansijske izveštaje Centra.
U Izveštaju o reviziji finansijskih izveštaja i pravilnosti poslovanja Centra za socijalni rad Bečej za 2024. godinu, DRI navodi niz materijalno značajnih nepravilnosti koje su Centar dovele do negativnog mišljenja.
Ključna nepravilnost: Prevoz učenika umesto socijalnog rada
Osnov za negativno mišljenje o pravilnosti poslovanja je to što je Centar za socijalni rad ostvario prihode, preuzeo obaveze i izvršio rashode i izdatke u iznosu od 13,8 miliona dinara koji nisu u skladu sa važećim propisima.
Najveći deo nepravilnosti odnosi se na neusklađeno finansiranje. Centar za socijalni rad Bečej je primio i izvršio rashode u iznosu od 11,4 miliona dinara iz budžeta opštine Bečej za finansiranje prava na naknade iz oblasti obrazovanja, kulture, nauke i sporta.
Ti rashodi su se najvećim delom odnosili na troškove prevoza učenika srednjih škola sa teritorije opštine Bečej (96%), a potom i na troškove prevoza roditelja-pratilaca i učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i ostalih (4%).
DRI naglašava da finansiranje ovih prava nije proisteklo iz obavljanja propisane delatnosti Centra, niti je Centar o njima odlučivao, niti su ta prava utvrđena propisom koji je doneo nadležni organ opštine Bečej, a kojim se utvrđuju prava i usluge korisnika u socijalnoj zaštiti o čijem se obezbeđenju stara opština Bečej.
Nepravilnosti prilikom angažovanja radnika
Revizija je otkrila i značajne nepravilnosti u vezi sa radnim angažmanom i isplatama, suprotno propisima.
Plaćeni neizvršeni časovi: Rashodi za plate, dodatke i naknade za časove rada koji nisu efektivno izvršeni iznose najmanje 663.000 dinara zaposlenima kojima je Centar utvrdio skraćeno radno vreme suprotno propisima koji regulišu ovu oblast.
Isplata troškova prevoza učenicima preko Centra po odluci predsednika opštine
Prava na naknade iz budžeta za prevoz učenika, roditelja – pratilaca i učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i ostalih nisu obuhvaćena Odlukom o pravima u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti opštine Bečej.
U izveštaju DRI navedeno je da je predsednik opštine Bečej odlučivao o pravima na te naknade donošenjem rešenja kojima je odobravao novac za njihovu isplatu i istovremeno utvrdio da će isplatu vršiti Centar za socijalni rad.
Odgovorna lica Centra su u prigovoru dostavljenom na Nacrt izveštaja o reviziji finansijskih izveštaja i pravilnosti poslovanja Centra za socijalni rad Bečej za 2024. godinu navela da su na sastanku održanom u aprilu 2024. godine sa predstavnicima opštine Bečej izrazila nezadovoljstvo što se isplata troškova prevoza za učenike srednjih škola na teritoriji opštine Bečej vrši preko Centra, svesna da nemaju pravni osnov za to, kao i da je na istom sastanku dogovoreno da će se to obustaviti čim se pronađe drugi način za njihovu isplatu po ugledu na druge opštine. Kao dokaz je priložena prepiska sa načelnikom Opštinske uprave Bečej u kojoj je Centar dostavio spisak opština koje ove troškove ne isplaćuju preko centara za socijalni rad.
Dugotrajni privremeni poslovi: Isplaćeno je 816.000 dinara licu koje je bilo angažovano po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima duže od 120 radnih dana u 2024. godini, za poslove koji nemaju karakter privremenih i povremenih poslova.

Nejasni ugovori o delu: 638.000 dinara je isplaćeno za naknade po ugovoru o delu za tri lica, za poslove koji nisu jasno definisani, niti se iz izveštaja o radu ovih lica može jasno utvrditi svrha njihovog angažovanja i efekti ostvareni pružanjem njihovih usluga, a koji spadaju u delatnost Centra.
Centar je angažovao diplomiranog ekonomistu za obavljanje poslova stručnog saradnika, savetnika za pitanja iz oblasti socijalne zaštite u okviru lokalne zajednice i master ekonomistu i diplomiranog poljoprivrednog inženjera kao stručne saradnike za obavljanje poslova socijalne zaštite.
Spoljno angažovanje za interne poslove: Centar je preuzeo obaveze i izvršio rashode u iznosu od 75.000 dinara po osnovu nabavke usluga koje inače spadaju u delokrug rada Centra, za koje su već bila sistematizovana radna mesta (u opisu poslova tri radna mesta na koja su bila raspoređena četiri izvršioca).
Nabavka bez ugovora: Centar je preuzeo obaveze i izvršio izdatke za nabavku nefinansijske imovine u vrednosti od 250.000 dinara bez zaključivanja pisanog ugovora ili izdavanja narudžbenice suprotno propisima koji regulišu budžetski sistem.
Ugovor o delu za već zaposlene u Centru
DRI je posebno skrenula pažnju na neusklađenost u radu Savetovališta za brak i porodicu, jer je utvrđeno da je Centar u toku 2024. godine po ugovoru o delu angažovao devet lica (četiri socijalna radnika, dva psihologa, jednog pedagoga i dva pravnika), od kojih je osam zaposleno u Centru, za savetodavni rad sa korisnicima usluge Savetovališta za brak i porodicu, za poslove koji su delatnost Centra. DRI ukazuje da je to u suprotnosti sa Zakonom o radu i da dovodi do neusklađenosti između obaveze pružanja usluge i poštovanja propisa o angažovanju van radnog odnosa.
Mišljenje sa rezervom o finansijskim izveštajima
DRI je iznela i mišljenje sa rezervom o finansijskim izveštajima Centra. Utvrđeno je da su podaci u finansijskim izveštajima za 2024. godinu bili nepotpuno i netačno iskazani u iznosu od najmanje 2,24 miliona dinara.
Glavni razlozi za mišljenje sa rezervom su pogrešan obračun amortizacije i pogrešna klasifikacija rashoda.
Pogrešan obračun amortizacije: Više je iskazana vrednost nefinansijske imovine i kapitala za najmanje 1,9 miliona dinara zbog pogrešnog obračuna amortizacije.
Neosnovano uvođenje skraćenog radnog vremena
Centar je ugovorima o radu/aneksima ugovora o radu utvrdio skraćeno radno vreme za 12 zaposlenih (među njima i v.d. direktora, stručni radnik na poslovima socijalnog rada – voditelj slučaja i supervizor, stručni radnik za upravno-pravne poslove, spremačica) koji obavljaju poslove na radnim mestima koja Aktom o proceni rizika nisu utvrđena kao radna mesta sa povećanim rizikom, što nije u skladu sa propisima.
Tako su izvršeni rashodi za plate, dodatke i naknade zaposlenih po osnovu časova rada koji nisu efektivno izvršeni zbog neosnovanog uvođenja skraćenog radnog vremena u iznosu od najmanje 663.000 dinara.
Pogrešna klasifikacija rashoda: Netačno je iskazano izvršenje rashoda u iznosu od najmanje 298.000 dinara zbog pogrešne ekonomske klasifikacije (poput zamene stručnih usluga i usluga po ugovoru).
DRI navodi da su u Centru utvrđeni nedostaci u sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u vezi sa računovodstvenim sistemom, upravljanjem nefinansijskom imovinom, popisom, usklađivanjem finansijskih planova sa odobrenim aproprijacijama u budžetu, usaglašavanjem stanja finansijskih plasmana i vanbilansnom evidencijom.
Mere za otklanjanje nepravilnosti i nedostataka
DRI je u izveštaju preporučila odgovornim licima Centra da preduzmu mere za otklanjanje nepravilnosti i nedostataka u sistemu finansijskog upravljanja i kontrole.
Centar je dužan da podnese DRI pisani izveštaj o otklanjanju otkrivenih nepravilnosti (odazivni izveštaj) u roku od 90 dana (počev od narednog dana od dana uručenja izveštaja o reviziji).
Takođe je skrenuta pažnja na to da Centar nije objavio finansijske izveštaje i finansijske planove na svojoj internet stranici suprotno propisima.
K.D.F.

(Foto: Arhiva Bečejskog mozaika)


