Rekonstrukciju dela zadužbine Bogdana Dunđerskog u centru Bečeja izvođač radova „Ranđelović gradnja“ iz Novog Bečeja započeo je 16. juna, a trebao je da objekat „zasija u punom sjaju“ do kraja septembra. Umesto lepog i rekonstruisanog objekta u centru Bečeja i dalje stoji ruglo, jer je izvođač početkom oktobra obustavio radove i napustio gradilište.
O razlozima prekida radova objavljen je tekst u prethodnom broju Bečejskog mozaika 17. oktobra, naslovljen „Rekonstrukcija zadužbine Bogdana Dunđerskog nije završena u roku – Zašto je izvođač radova otišao sa gradilišta?“, u kom direktor „Ranđelović gradnje“ Zoran Ranđelović govori o rekonstrukciji tog objekta.
Važniji sagovornik od Zorana Ranđelovića je naručilac rekonstrukcije, opština Bečej, čiji bi predsednik trebao da odgovori na pitanja o razlozima prekida radova i o tome da li će posao biti završen. Međutim, uprkos desetodnevnom nastojanju novinara Bečejskog mozaika da dobiju odgovore na pitanja, predsednik opštine se do 29. oktobra nije oglasio.
U međuvremenu je redakcija novina predsedniku opštine uputila zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, u kom je takođe postavila pitanja o sudbini rekonstrukcije zadužbine. Odgovori do zaključenja ovog broja novina, do 29. oktobra, nisu stigli na adresu redakcije. Zakonski rok od 15 dana za odgovor po zahtevu ističe 7. novembra.
Istovremeno je redakcija uputila i zahteve za slobodan pristup informacijama od javnog značaja Opštinskoj upravi lokalne samouprave i Javnom preduzeću Direkcija za izgradnju tražeći projektnu i ostalu dokumentaciju u vezi sa rekonstrukcijom zadužbine Bogdana Dunđerskog.
Od Direkcije su traženi odgovori na pitanja ko je iz Direkcije nadzorni organ rekonstrukcije zadužbine i da, s obzirom na to da se radi o zaštićenom objektu, da li je projekat rekonstrukcije nadgledao, prekontrolisao, odobrio Zavod za zaštitu spomenika kulture, da li Direkcija, to jest nadzorni organ, raspolaže tim dokumentom i da li nadzorni organ ima podataka o tome zašto su prekinuti radovi na rekonstrukciji zadužbine.
U odgovoru Direkcije na zahtev se navodi da ovo javno preduzeće nema učešća u rekonstrukciji dela zadužbine Bogdana Dunđerskog, a da Rade Avramov, zaposleni u Direkciji, ima zaključen ugovor o vršenju stručnog nadzora sa opštinom Bečej kao investitorom, te da se za tražene podatke novinari obrate opštini.
Iz opštine je redakcija do 29. oktobra dobila manji deo tražene dokumentacije. Zakonski rok za odgovor ističe 4. novembra.
Redakciji zasad nije dostavljen jedan od najvažnijih dokumenata, projekat rekonstrukcije zadužbine Bogdana Dunđerskog, koji je po informacijama iz lokalne samouprave izradio „Lamda studio“ iz Novog Sada.
Iz dokumenata kojima raspolaže redakcija vidi se da je predsednik opštine Bečej 24. februara 2014. godine doneo odluku o pokretanju postupka javne nabavke u otvorenom postupku za nabavku radova na rekonstrukciji zadužbine Bogdana Dunđerskog. Procenjena vrednost javne nabavke bila je 4.582.023 dinara bez PDV-a.
U finansijskom planu se navodi da je iznos od 1.582.023 dinara (sa PDV-om) predviđen u budžetu opštine za 2014. godinu, a da je iznos od 3 miliona dinara (sa PDV-om) dobijen od Pokrajinskog sekretarijata za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova (rešenjem pod određenim brojem).
Javnom nabavkom je predviđena sa-mo rekonstrukcija objekta, a renoviranje trga i opremanje objekta će biti urađeno naknadno, piše u odluci o pokretanju postupka javne nabavke.
Od šest ponuda izabrana je najjeftinija
Otvaranje ponuda za rekonstrukciju zadužbine pristiglih od zainteresovanih firmi u procesu javne nabavke upriličeno je 14. aprila 2014. godine prema zapisniku o otvaranju ponuda. Otvaranje ponuda sprovodila je komisija za javne nabavke – Jovana Topić, službenica za javne nabavke u opštini Bečej, Sandra Popov, sertifikovana službenica za javne nabavke, Gordana Džigurski, direktorka Turističke organizacije Bečej, Ištvan Koš, šef Odseka za urbanizam i građevinarstvo lokalne samouprave i Andrea Govedarica, urbanista u JP Direkcija za izgradnju. Zapisnik o otvaranju ponuda nisu potpisali svi članovi komisije, već samo Sandra Popov, Jovana Topić i Gordana Džigurski, nedostaju potpisi Andree Govedarice i Ištvana Koša. Zaključak je, koji je potvrdila i Govedarica, da te dve osobe nisu bile prisutne prilikom otvaranja ponuda.
Vrednost nabavki radova na rekonstrukciji tog objekta procenjena je na iznos od 4.582.023 dinara (5.498.427 dinara sa PDV-om).
U postupku javne nabavke primljene su ponude sledećih ponuđača: „Maksim gradnja“ d.o.o., Subotica, vrednost ponude je bila 4.061.467 dinara, „Ornament investinženjering“, Beograd, vrednost ponude je 4.713.969 dinara, zajednička ponuda „Aingor“ d.o.o. (nosilac ponude) i „Sloga Konstruktion“ d.o.o. iz Kragujevca, vrednost ponude je 4.183.117 dinara, GP „Omega“ d.o.o., Novi Sad, vrednost ponude je 5.511.580 dinara, „Jumol“ d.o.o., Subotica, vrednost ponude je 5.321.772 dinara i „Ranđelovć gradnja“ d.o.o., Novi Bečej, vrednost ponude je 3.308.814 dinara. Rok za podnošenje ponuda bio je 14. april do 12 časova, a ponuđači su svoje ponude predali tog dana od 8 časova ujutro do 11.55 časova – poslednju ponudu je predala firma „Ranđelovć gradnja“.
U zapisniku sa otvaranja ponuda navode se i potpisi prisutnih ovlašćenih predstavnika ponuđača koji svojim potpisom priznaju da su primili zapisnik o otvaranju ponuda. U zapisniku koji je dobila redakcija Bečejskog mozaika, navodi se samo naziv „Ranđelović gradnje“ i vidi se potpis Zorana Ranđelovića.
Inače, komisija za javne nabavke ocenila je neprihvatljivom ponude firmi „Ornament investinženjering“, GP „Omega“ i „Jumol“ zbog procenjene vrednosti. Ostale ponude su bile prihvatljive.
Izvođač plaća penale
Predsednik opštine Bečej je 5. maja 2014. godine doneo odluku o dodeli ugovora za javnu nabavku u otvorenom postupku – radovi na rekonstrukciji zadužbine Bogdana Dunđerskog u Bečeju. U odluci se navodi da je kao najpovoljnija, na osnovu predloga komisije za javne nabavke, izabrana ponuda „Ranđelović gradnje“ iz Novog Bečeja na osnovu kriterijuma: najniža ponuđena cena.
Redakcija Bečejskog mozaika na osnovu zahteva za slobodan pristup informacijama od javnog značaja iz lokalne samouprave dobila je i ugovor o javnoj nabavci radova na rekonstrukciji dela zadužbine Bogdana Dunđerskog, doduše, ne kopiju potpisanog ugovora, već nepotpisanu verziju.
Iz dobijenog dokumenta se vidi da je ugovor između predsednika opštine Bečej i direktora firme „Ranđelović gradnja“ zaključen 27. maja 2014. godine.
Ukupna ugovorena vrednost iznosi 3.308.814,80 dinara bez PDV-a (3.970.577,76 dinara sa PDV-om).
U ugovoru piše da danom uvođenja u posao smatra se dan uplate avansa, a rok za izvođenje radova je 90 kalendarskih dana od dana uvođenja izvođača u posao. Navodi se zatim da „ako postoji opravdana bojazan da radovi neće biti izvršeni u ugovorenom roku, Naručilac ima pravo da traži od Izvođača da o trošku Izvođača preduzme odgovarajuće mere radi ubrzanja radova, kao i da na trošak Izvođača sam preduzme mere za prevazilaženje nastale situacije. Rok završetka ugovorenih radova i rokovi dinamike izvođenja su bitan uslov Ugovora. Propusti Naručioca u izvršavanju svojih obaveza iz Ugovora zaustavljaju rokove iz Dinamičkog plana radova vezane za propuste“. Redakcija do 29. oktobra nije dobila kopiju tzv. dinamičkog plana radova.
O kvalitetu dobara, radova i cena u ugovoru piše: „Prilikom primopredaje, Naručilac je dužan da isporučena dobra na uobičajeni način pregleda i da svoje primedbe o vidljivim nedostacima odmah saopšti Izvođaču. Ako se nakon primopredaje pokaže neki nedostatak koji se nije mogao otkriti uobičajenim pregledom, Naručilac je dužan da o tom nedostatku pismenim putem obavesti Izvođača u roku od osam dana od dana kada je otkrio nedostatak. Cena se srazmerno snižava ako kvalitet ili kvantitet upotrebljenog materijala i izvedenih radova, bude ispod ugovorenog, tj. odstupa od dokumentacije. Bez saglasnosti Naručioca ne može se snižavati kvalitet i kvantitet upotrebljenog materijala. Kvalitet radova utvrđuje Nadzorni organ“.
Stručni nadzor
Redakcija Bečejskog mozaika je na osnovu zahteva za slobodan pristup informacijama od javnog značaja pribavila dva izveštaja nadzora – na izveštajima pored imena Rade Avramov stoji pečat iste osobe na kom piše „Inženjerska komora Srbije – odgovorni projektant“.
Nažalost, na izveštajima nadzora o viškovima radova i o nepredviđenim radovima, kojima raspolaže redakcija Bečejskog mozaika, ne stoje datumi, te se ne zna kada su izveštaji napisani.
U izveštaju o viškovima radova se navodi da u toku izvođenja radova na rekonstrukciji zadužbine Bogdana Dunđerskog, „delom usled nepredviđenih okolnosti, a delom usled omaški u premeru, pojavili su se viškovi i manjkovi radova. Po obijanju maltera pojavili su se problemi sa zidovima (stabilnost, vlažnost itd) usled kojih su se morale povećati pozicije betonskih, zidarskih, armiračkih radova i slično. U prostoriji 1 naišli smo na tavanicu podruma usled čega smo imali viškove u pripremnim radovima, ali manjkove u termoizolaciji i debljinama AB ploče (jer nije bilo prostora za ubacivanje stepenika). U sanitarnom čvoru, takođe usled pojavljivanja dela tavanice podruma, pojavili su se viškovi u zemljanim radovima, hidroizolaciji i sl, ali smo imali manjak što se tiče međuspratne tavanice nad kabinama (usled promene pozicije ulaza na tavan), a samim tim i manjak u stolarskim radovima (prozor manje)…“.
U nastavku izveštaja nadzora data je specifikacija viškova i tzv. manjkova radova. Ukupni viškovi po toj specifikaciji iznose 393.726 dinara, dok se navodi da je ukupna vrednost investicije sa PDV-om 3.970.577 dinara.
U drugom izveštaju nadzora o nepredviđenim radovima piše da je nadzor u toku izvođenja radova naišao na nepredviđene radove „na koje je dopisima investitoru skrenuta pažnja“.
U izveštaju se nalazi spisak pozicija nepredviđenih radova sa predmerom količina i početnim cenama, a uz svaku poziciju je dato kratko objašnjenje. Nepredviđeni radovi su, recimo, utovar i odvoženje smeća, demontaža spuštenog plafona, razbijanje postojećeg poda od betona d-18 cm (prostorija u kojoj je bio spušteni plafon i pominjani pod, bila je zapečaćena, te se nije pretpostavljalo da postoji spušteni plafon i pod koji treba obraditi). Nepredviđeni radovi su bili i nabavka, krojenje i ugradnja drvenih nosača (tri grede jedna iznad druge na predviđenim mestima), jer su se tokom izvođenja radova pokazale slabosti u delu konstrukcije, koje nisu mogle biti predviđene pre početka radova, tu su zatim i izrada i montaža anker ploča, popravka zida u susednoj prostoriji nakon izrade AB vertikalnog serklaža (malterisanje i bojenje u postojećoj boji), popravka i zamena oštećene opeke starog formata svoda na pregradno-nosećem zidu između prostorija 1 i 2 sa materijalom (po obijanju maltera sa unutrašnjih zidova naišlo se na lukove i stubove koji prethodno nisu bili vidljivi, a po nalogu konzervatorskog nadzora iz Zavoda za zaštitu spomenika kulture lukovi i stubovi se trebaju popraviti i ostati vidljivim, piše u izveštaju), postavljanje IPE 300 nosača na izlogu prostorije 2, dva komada (po obijanju maltera sa unutrašnjih zidova pokazalo se da je zid sa nadzidkom, kao i deo krovne konstrukcije iznad izloga u prostoriji 2 oslonjen na drvene grede sumnjive nosivosti). Urađena je i dopuna statike i predloženo je da se ispod sumnjivih greda ubace čelični nosači, navodi se, između ostalog u izveštaju nadzora o nepredviđenim radovima.
Ima ukupno 14 pozicija nepredviđenih radova.
Ukupna vrednost nepredviđenih radova (sa PDV-om) je, po izveštaju nadzora, 594.015 dinara (nešto manje od 15 odsto investicije).
Obećanja
Izgleda da od velikog obećanja predstavnika opštine od pre nekoliko meseci, da će rekonstrukcijom zadužbina Bogdana Dunđerskog od oko 100 kvadratnih metara biti pretvorena u turističku znamenitost i u multimedijalni prostor, zasad neće biti ništa, jer krajem oktobra nema nikakvih naznaka da će izvođač nastaviti započeto.
Podsetimo da su funkcioneri lokalne samouprave rekli da će u prvom delu objekta biti medija centar, a u drugom bi trebao da bude poluotvoreni prostor u kojem bi se održavale manifestacije. Taj deo bi trebao da predstavlja ambijentalnu celinu sa malim trgom prema banci, koji treba da se preuredi u letnju baštu.
Ukupna vrednost projekta je, prema planovima iz maja meseca, bila oko 10 miliona dinara, opština je od Pokrajinskog sekretarijata za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova dobila tri miliona dinara, a lokalna samouprava je treba da obezbedi preostali iznos od oko sedam miliona dinara. U maju ove godine zamenica predsednika opštine Tamara Ivanišević je rekla da je deo novca kojim opština treba da finansira obnovu zadužbine obezbeđen rebalansom budžeta za 2014. godinu. Međutim, nedavno je lokalna vlast uzela kredit u iznosu od 202 miliona dinara, a deo tog novca želi da potroši na obnavljanje zadužbine – 5,5 miliona dinara. Zamenica predsednika opštine je u maju mesecu rekla da bi pokretne stvari i opremanje malog trga iza objekta trebali da se finansiraju iz opštinskog kredita. Tada ni vlasnički odnosi nad objektom zadužbine nisu bili jasni. Naime, radi se o kući Bogdana Dunđerskog koju je on poklonio Matici srpskoj. Ivanišević je rekla da je tada bila u toku izrada sporazuma kojim bi se regulisali odnosi između Matice srpske i opštine Bečej. Od tada nema informacija o tome da li je pominjani sporazum sačinjen i potpisan.
Način plaćanja
Ugovorom o rekonstrukciji zadužbine je predviđen i način plaćanja: „Plaćanje će se vršiti 30% avansno u roku od 8 dana od predaje avansnog računa, a preostali iznos će se plaćati odloženo po privremenim i okončanim situacijama u roku od tri dana od dana prijema overene situacije. Konačan obračun će se izvršiti po primopredaji izvedenih radova, a putem okončane situacije overene od strane Nadzornog organa. Ispostavljeni račun Naručilac će platiti virmanski na tekući račun Izvođača u roku od 10 kalendarskih dana od dana overe računa. Rok za overu je 3 dana od dana ispostavljanja računa. Konačnim obračunom obuhvataju se sve isporuke i svi radovi izvedeni na osnovu Ugovora, uključujući i viškove, i nepredviđene radove, koje je Izvođač bio dužan ili ovlašćen da izvede, bez obzira da li su radovi obuhvaćeni privremenim situacijama“.
Naručilac ima pravo na osporavanje, navodi se u ugovoru: „Naručilac može osporavati istavljene situacije u pogledu količine, vrste i kvaliteta izvedenih radova. Reklamacije na izvedene radove odlažu plaćanje do njihovog otklona. Naručilac ima pravo na pridržaj neisplaćenog dela cene radi otklona nedostataka, naplate penala i pretrpljene štete, nakon primopredaje izvedenih radova. Za zadocnjenje u realizaciji ugovorenih radova Izvođač plaća penale od 0,5%0 dnevno od ukupne vrednosti radova, što ne uskraćuje pravo Naručioca na naknadu štete“.
U ugovoru ima odredaba i o kvalitetu radova: „Ugovoreni radovi moraju se izvesti u svemu prema Ponudi Izvođača i Projektno-tehničkoj dokumentaciji priloženoj uz Ugovor (redakcija do 29. oktobra nije raspolagala kopijom projektno-tehničke dokumentacije; prim. nov.), prema normama struke, važećim tehničkim propisima i standardima, te u rokovima iz dinamičkog plana. Viškovi radova znače radove koji prelaze ugovorene količine radova. Viškovi radova će se posebno ugovarati u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama. Viškovi radova, odnosno manjkovi radova, koji ne prelaze 10% od ugovorenih količina radova, tretiraju se kao ugovoreni radovi i za njih važi ugovorena jedinična cena. Izvođač je ovlašćen, da izvede nepredviđene radove, samo u slučaju postojanja pismenog naloga Naručioca. Izvođač je dužan da po pismenom nalogu izvede nepredviđene radove uz pravo na adekvatnu naknadu ali je i sam ovlašćen i dužan da to isto učini radi sprečavanja eventualne štete po objekte na kojima se izvode radovi, sve u skladu sa rešenjima ovog Ugovora. Nepredviđeni radovi će se vrednovati prema jediničnim cenama za približne radove iz ponude ili prema norma času iz ponude. Nepredviđeni radovi će se posebno ugovarati u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama. Izvođač ima pravo opcije pod jednakim uslovima ponuđenim trećim licima“.
U ugovori se navodi da naručilac za nadzornog organa postavlja „ugledno stručno lice ili organizaciju po svom izboru“ i snosi troškove njegovog angažovanja. Osoba koja obavlja poslove nadzora, nije ovlašćena da menja tehničku dokumentaciju na osnovu koje se izvode radovi, ugovorenu cenu ili druge odredbe ugovora, kao ni da sa izvođačem ugovara druge radove ili uređuje sa njim druge imovinsko-pravne odnose, osim ako je za to posebno ovlašćen od naručioca. Superviziju nad izvođenjem radova obavlja Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture Petrovaradin.
Što se reklamacija tiče, rok za reklamacije je sedam dana od dana primopredaje ugovorenih radova, odnosno od dana saznanja za nedostatak. Odziv izvođača mora biti u roku od tri dana od dana prijema obaveštenja o nedostatku, a troškove reklamacija snosi kriva stranka. Reklamacije odlažu obavezu plaćanja do njihovog otklona.
Ugovorom je predviđeno da je izvođač dužan da preduzme sve zakonske i druge mere sigurnosti u pogledu objekta i radova, opreme, uređaja i instalacija, radnika i prolaznika, stvari, saobraćaja, u pogledu sprečavanja štete po treća lica, i susedne objekte i okolinu, radi zaštite od fizičkog otuđenja, oštećenja, požara, hemijskog uticaja.
Garantni rok za izvedene radove na krovu je 10 godina od dana primopredaje radova, a dve godine traje garancija na ostale građevinske radove. Izvođač treba da o svom trošku otkloni sve nedostatke koji se utvrde prilikom primopredaje ugovorenih radova i pokažu u toku garantnog roka, osim nedostataka nastalih usled nepravilnog korišćenja izvedenih radova, u najkraćem primerenom roku, odnosno u roku od osam dana od dana reklamacije.
Ugovorom je utvrđeno da izvođač „odgovara za uredno, blagovremeno i kvalitetno izvođenje ugovorenih radova u celosti“. Postoji mogućnost i ustupanja radova trećim licima, ali samo uz pismenu saglasnost naručioca, s tim da izvođač odgovara za sve njihove radove kao da ih je sam izvršio.
U članu 14 ugovora se navodi: „Ugovorne strane su dužne da se međusobno blagovremeno obaveštavaju o činjenicama čije je nastupanje od uticaja na ispunjenje Ugovora, kao što su smetnje u ispunjenju Ugovora, promena okolnosti i sl. Obaveštavanje će se vršiti pismenim putem i upisom u građevinski dnevnik. U slučaju nesporazuma oko tumačenja Ugovora, uzeće se u obzir odredbe pratećih dokumenata i prepiske saugovarača. Prednost će imati tumačenje koje je povoljnije za Naručioca“.
Pre prestanka ugovora naručilac i izvođač su dužni da bez odlaganja pristupe primopredaji i konačnom obračunu, a zapisnik o primopredaji treba da sadrži sledeće informacije: da li su radovi izvedeni po ugovoru, propisima i pravilima struke i prema ugovorenom kvalitetu, o nedostacima, načinima i rokovima njihovog otklanjanja, o kojim pitanjima nije postignuta saglasnost saugovarača, konstataciju o primopredaji garantnih listova i atesta, datum završetka radova i datum izvršenja primopredaje.
Za eventualne sporove po ugovoru je nadležan Privredni sud prema sedištu naručioca.
Ispravka
U štampanom izdanju Bečejskog mozaika koje je objavljeno 17. oktobra, u tekstu na 3. strani novina pod naslovom „Rekonstrukcija zadužbine Bogdana Dunđerskog nije završena u roku – Zašto je izvođač radova otišao sa gradilišta?“, u antrfileu teksta „Projekat je napravio ’Lamda studio’“, načinjena je greška. Naime, piše: „Prema podacima iz opštine Bečej, u komisiji za javne nabavke koja je izabrala ’Lamda studio’ da izradi projekat rekonstrukcije zadužbine Bogdana Dunđerskog, bile su Gordana Džigurski (Turistička organizacija Bečej), Sandra Popov (zaposlena u Direkciji za izgradnju) i Jovana Topić (službenica za javne nabavke u opštini)“. Navedeni su podaci koji su dobijeni iz opštine, ali se ispostavilo da informacija nije tačna, jer za izradu projekta rekonstrukcije zadužbine nije sproveden proces javne nabavke i samim tim nije ni formirana komisija.
Izvinjavamo se čitaocima, Gordani Džigurski, Jovani Topić i Sandri Popov.
Pomenute su, uz još dve osobe, bile članice komisije za javnu nabavku radova na rekonstrukciji zadužbine Bogdana Dunđerskog.
Redakcija Bečejskog mozaika