Poslanici Skupštine Vojvodine 15. septembra većinom su odlučili o uvođenju takozvanog tradicionalnog grba i zastave Pokrajine, koji će se ubuduće isticati pored već postojeće zastave i grba Vojvodine. Za usvajanje grba i zastave glasalo je 90 poslanika, protiv je bilo šest, a uzdržanih 13 poslanika.
Za su glasali poslanici koalicije Srpske napredne stranke, koalicije Socijalističke partije Srbije i poslanici Saveza vojvođanskih Mađara.
U ime predlagača, profesor Pravnog fakulteta Slobodan Orlović rekao je da donošenjem odluke Skupština Vojvodine izvršava obavezu koju je sama sebi propisala pre dve i po godine.
„Bilo bi idealno da Vojvodina ima jedan grb, ali o tome možemo razgovarati u budućnosti“, rekao je predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović.
Predsednik poslaničke gru-pe Lige socijaldemokrata Vojvodine (LSV) Branislav Bogaroški rekao je da predloženi simboli nisu tradicionalni, jer su bili u nezvaničnoj upotrebi manje od mesec dana, u vreme Revolucije 1848. godine. „Ovi simboli su neutemeljeni u istoriji, u heraldici i isforsirani su. Pokrajinski simboli bi trebalo da objedinjuju i ujedinjuju, a ne da stvaraju nove razmirice“, kazao je Bogaroški i dodao da će ta stranka glasati protiv odluke.
Pokrajinski poslanik LSV Bojan Kostreš rekao je da je propuštena prilika da se predstavnici građanske i nacionalne opcije dogovore o tradicionalnim simbolima Vojvodine. Po njegovim rečima, s obzirom na to da su predloženi tradicionalni simboli iz vremena Majske skupštine u Sremskim Karlovcima, održane 1-3. maja 1848. godine, onda po toj logici Skupština Vojvodine treba da raspravlja i o tradicionalnom ustavu i pasošu Vojvodine, jer je i o tome bilo reči na Majskoj skupštini, s koje su predstavnici Srba iz Ugarske uputili zahtev Beču za autonomiju i odlučili da proglase Srpsku Vojvodinu.
„Međutim, usvajanjem ovih simbola dolazimo u situaciju da podsećamo poraženu stranu da je bila poražena. I ne samo to, nego ćemo im i kaznu naplatiti ako tu zastavu ne okače. Nije to dobro. Siguran sam da to nije bila namera, ali plašim se da će ovo nastaviti da razdire naše društvo“, rekao je Kostreš.
Šef poslaničke grupe Srpske napredne stranke Milenko Jovanov rekao je da su LSV i prethodna vlast imali i više nego dovoljno vremena da za dogovor o tradicionalnim simbolima i dodao da je sadašnja vlast obavezna da ih usvoji.
Poslanica Pokreta „Dosta je bilo“ Svetlana Kozić kazala je da su istoričari potvrdili da je reč o nametanju simbola koji nikada nisu bili tradicionalni u Vojvodini. „Vojvodina ima mnogo hitnijih problema nego što su tradicionalni grb i zastava. Pa zar su važniji simboli od životnih tema? Iz Vojvodine se iseljava jako mnogo ljudi, sela su nam prazna i napuštena, a mi se bavimo simbolima, koji će zapaliti dodatnu vatru“, kazala je Svetlana Kozić.
Šef poslaničke grupe Demokratske stranke Borislav Novaković je najavio da će se poslanici te stranke uzdržati od glasanja. „Simboli su nešto pred čim se stoji s ponosom, jer oni integrišu i označavaju jedinstvo jedne političke zajednice. Predloženi tradicionalni simboli nemaju uporište u istoriji i heraldici. To je pokušaj da se proizvede istorija tamo gde je nema“, rekao je Novaković. Dodao je da nakon usvajanja odluke treba da se piše uputstvo za njeno sprovođenje i ocenio da je to prilika da se razgovara i da se nađe „prava mera“.
Poslanica DS-a Jelena Balašević rekla je da građani ne znaju kako izgleda grb Vojvodine jer im to nije prioritet u svakodnevnom životu.
Tamaš Korhec iz Mađarskog pokreta rekao je da mu nije poznato da igde na svetu postoji država ili region koji paralelno ističe dve zastave i dva grba. On je rekao da ni opštine, ni institucije Vojvodine u svojim budžetima nemaju sredstva za izradu i isticanje zastave i grba, za izmenu pečata i drugo što sledi.
Poslanik i predsednik Demokratske zajednice vojvođanskih Mađara Aron Čonka rekao je da ta stranka neće podržati predlog za uvođenje tradicionalnih simbola Vojvodine jer smatra da se radi o „fabrikovanju istorije“. „Ovo je loša poruka za sve manjinske narode koji su autohtoni, i koji u Vojvodini žive oduvek“, rekao je Čonka i dodao da predsednik SVM i Skupštine Vojvodine Ištvan Pastor nema pravo da usvajanje tradicionalnih simbola podržava u ime cele mađarske zajednice.
Šef poslaničke grupe Srpske radikalne stranke Đurađ Jakšić rekao je da će SRS glasati za tradicionalne simbole, a založio se za ukidanje zvaničnog grba i zastave Vojvodine, za koje je rekao da ih je „oktroisao DOSmanlijski režim“ 2002. i 2004. godine. „To su Čankovi, ligaški simboli, koje narod nije prihvatio. Mi to nikada nismo doživljavali kao zastavu, već kao najobičniju krpu“, kazao je Jakšić.
Predsednik Skupštine Vojvodine Ištvan Pastor je rekao ranije 15. septembra da očekuje da će predložena Odluka o upotrebi tradicionalnih simbola biti usvojena, jer je postignuta široka saglasnost po tom pitanju.
Istoričari Milivoj Bešlin i Momir Samardžić optužili su ranije predlagače takozvanih tradicionalnih simbola Vojvodine, da im je namera da kroz „falsifikovanje“ istorije ponište vojvođansku multietničnost i multikulturalnost.
„Zašto se kao navodno tradicionalni simboli predstavljaju baš oni simboli koji nisu bili institucionalno prihvaćeni, jer predloženo rešenje je samo jedan od nekoliko ad hoc simbola koji su korišćeni tokom revolucionarnog srpskog pokreta 1848-1849, a koji nikada nisu ni formalno usvojeni, ni bili opšteprihvaćeni“, naveli su Bešlin i Samardžić.
Dodali su da je predloženi grb zapravo grb Kneževine Srbije, koji je korišćen od 1839. do 1882, u vreme kada je sadašnja Vojvodina bila deo Austrougarske monarhije. Vojvodina je ušla u sastav Srbije nakon Prvog svetskog rata.
„Nema sumnje da se iza ovog predloga nalazi ideja da se navedenim istorijskim falsifikatom poništi svaka autentičnost i samosvojnost Vojvodine, kao i njen istorijski identitet“, ocenili su Bešlin i Samardžić.
Oni su upitali zašto predlagači kao tradicionalne simbole nisu izabrali zastavu i grb Vojvodstva Srbije i Tamiškog Banata, koje je, kao deo Austrijske carevine, postojalo 11 godina, od 1849. do 1860, a ti simboli su bili legalni, usvojeni i čitavu deceniju su bili u upotrebi.
„Ali, ti stvarni simboli Vojvodstva su odražavali državu u kojoj su nastali, pa je centralni likovni prikaz – crni habzburški orao, koji se predlagačima ovih tzv. tradicionalnih simbola ne sviđa, te su ih prećutali. Rečju, demijurzi ove farsične predstave su se ponašali kao svaki kupac u supermarketu – odabrali su ono što njihovom izmišljanju tradicije najviše odgovara. A to je falsifikovanje i izrugivanje prošlosti“, naveli su Bešlin i Samardžić.
Ocenili su da je namera predlagača bila da kroz „tradicionalni“ grb promene koncepciju Vojvodine i predstave je kao devetnaestovekovni koncept Srpske Vojvodine, kao etnički i kulturno definisanog srpskog prostora, autonomne jedinice u okviru Habzburške monarhije.
„Savremena Vojvodina je ideja o autonomnoj Vojvodini koja pripada svim njenim građanima, bez obzira na nacionalnu, versku ili bilo koju drugu pripadnost“, kazali su Bešlin i Samardžić.
Priredio B.M. (Izvor: Beta)