Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Deca sa smetnjama u razvoju u Bečeju: Lični pratioci u školama

Deca sa smetnjama u razvoju u Bečeju: Lični pratioci u školamavan_sistema_1

Deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u Srbiji i u Bečeju suočavaju se s mnogim problemima, a neki od njih su i nevidljivi, pre svega za vaspitno-obrazovni sistem.

Raniji nalazi Lokalnog plana akcije za decu opštine Bečej pokazali su da je na teritoriji opštine Bečej među decom koja nisu uključena u obrazovni sistem najviše je onih sa invaliditetom i iz materijalno ugroženih porodica.

Prethodnih godina je jedan od razloga nepohađanja predškolske ustanove, tipične škole ili škole za obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju ŠOSO „Bratstvo“ u Bečeju bio i to što deca nisu imala lične pratioce (usluga iz oblasti socijalne zaštite) i/ili roditelji nisu znali da imaju pravo na tu uslugu i/ili nisu znali kako se ostvaruje to pravo.

U opštini Bečej od 2014. godine postoji usluga ličnih pratilaca, međutim, do kraja 2020. godine, određen broj njih je radio bez licence, nije svako dete kome je to bilo potrebno, imalo pratioca, a uslugu nije pružila licencirana organizacija, nego lokalna samouprava/Centar za socijalni rad.

Od januara 2021. godine uslugu lični pratilac deteta pruža licencirana firma „Naša čuvarkuća“ iz Bečeja kojoj je lokalna samouprava poverila taj posao, a svi pratioci, koji do početka ove godine nisu imali licencu, bili su na obuci za licenciranje.

Centar za socijalni rad Bečej u januaru 2021. izdao je 21 rešenje za uslugu ličnog pratioca deteta na teritoriji opštine Bečej, ali je tog trenutka bilo angažovano 20 pratilaca.

Prema podacima iz „Naše čuvarkuće“ od pre desetak dana – u opštini Bečej sada postoji i lista čekanja na pratioce: dvoje dece čeka na tu uslugu.

Firmi „Naša čuvarkuća“ krajem decembra ističe jednogodišnji ugovor sa lokalnom samoupravom o pružanju usluge lični pratilac deteta, a do početka drugog polugodišta u školama, potrebno je da opština raspiše javnu nabavku ili da zatraži ponude od licenciranih organizacija i do početka drugog polugodišta dodeli posao obavljanja ove usluge organizaciji ili preduzeću, bez obzira na to da li će nastava u obrazovnim ustanovama do januara biti organizovana u školskim klupama ili onlajn.

Naime, školska 2021/2022. godina je u Srbiji započeta normalno, uprkos pandemiji koronavirusa, kada je broj novozaraženih na dnevnom nivou u Srbiji bio oko 3.000.

Na teritoriji opštine Bečej, kao i u mnogim gradovima Srbije, osnovnoškolska i srednjoškolska deca do trenutka pisanja ovog teksta (10. oktobar) pohađala su nastavu u školskim klupama.

Tako i deca sa smetnjama u razvoju i/ili sa invaliditetom.

Stav resornog ministarstva početkom školske godine bio je da nastava u svim školama u Srbiji odvija u školskim klupama, sa časovima koji traju po 45 minuta, a da o daljem toku nastave odluku donosi Tim za škole za svaku lokalnu samoupravu pojedinačno (semafor sistem nastave zavisno od broja zaraženih).

Na teritoriji opštine Bečej do trenutka objavljivanja ovog teksta broj zaraženih u Srbiji na dnevnom nivou se kretalo od 5.000 do oko 7.000, nastava u svim školama se odvijala redovno, ali, za razliku od prethodne školske godine, uprkos zahtevima novinara, opštinski Štab za vanredne situacije nije saopštavao podatke o broju inficirane dece i zaposlenih u školama i dečjem vrtiću na teritoriji opštine Bečej.

Prema podacima iz Doma zdravlja Bečej od 20. septembra, broj testirane dece na koronavirus od početka školske godine do tog dana bio je ukupno 45, od kojih je 14 bilo pozitivno na antigenskim ili PCR testovima, ali Dom zdravlja nije imao podatke u broju testirane i inficirane dece po školama.

Po informacijama iz bečejskih škola, u nekima nema inficirane dece ili ih ima nekoliko, a isti je slučaj i sa zaposlenima.

Ipak, prvi deo oktobra nije prošao bez nezvaničnih priča o tome da đaci kraj oktobra meseca neće dočekati u školskim klupama.

Onlajn nastava, oslanjajući se na informacije iz prethodne školske godine, najviše „odmaže“ deci sa invaliditetom i smetnjama u razvoju, koja iz raznih razloga – siromaštvo, nemogućnost korišćenja kompjutera, tableta itd. – u najvećem broju slučajeva ne mogu da na adekvatan način prate prilagođenu nastavu koja se ne odvija u učionici.

R.M. (Foto: pixabay.com)
Projekat „Van sistema bez ličnog pratioca – Prava dece sa invaliditetom u fokusu“ sufinansiran je iz budžeta Republike Srbije – Ministarstva kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *