Agencija za borbu protiv korupcije podsetila je političke subjekte da su prema odredbama člana 29. Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, oni koji su učestvovali u izbornoj kampanji dužni da Agenciji podnesu izveštaje o troškovima izbornih kampanja, u roku od 30 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.
Do 24. maja u registru Agencije moglo se pronaći tek nekoliko izveštaja o troškovima izborne kampanje, ali među njima nema troškovnika stranaka ili grupe građana iz Bečeja (ili nisu objavljeni). Prema informacijama iz nekoliko lokalnih odbora stranaka, koalicija i grupe građana, izveštaji su se 24. maja upravo pripremali kako bi bili poslati do isteka roka. Podsećanja radi, nakon lokalnih izbora 2012. godine, recimo, u izveštajima upućenim Agenciji za borbu protiv korupcije bečejskih odbora Demokratske stranke i Srpske napredne stranke se navodilo da je iz budžeta opštine dobijeno 199.699 dinara, a prilozi fizičkih lica političkom subjektu su iznosili 39.501 dinar (SNS), to jest 267.180 dinara (DS, budžet opštine) i 197.000 (DS, prilozi fizičkih lica).
Predizborna asfaltiranja Transparentnost Srbija je pre izbora apelovala na učesnike na izborima – neuspešno, pokazalo se u kampanji, između ostalog i u Bečeju – da se izmeni praksa koja je uočena na svim dosadašnjim izborima, „a koju smo 2012. i 2014. godine i empirijski dokazali – korišćenje javnih funkcija radi dodatne promocije članova Vlade, direktora javnih preduzeća i gradonačelnika, kroz njihove navodne ’redovne aktivnosti’. U predizbornom periodu ne mora da se ’zaustavi život’, ali nema ni zakonske obaveze ni realne potrebe da svaki asfaltirani kilometar, okrečenu fasadu, semafor ili položeni kamen temeljac, svečano otvaraju aktuelni funkcioneri. Ako već nije realno očekivati da će se političari sami odreći besplatne reklame u informativnom programu, niti da će se urednici i novinari osmeliti da takve priloge ne objave, smatramo da bi Regulatorno telo za elektronske medije moralo da reaguje. Na primer, obavezujuće uputstvo bi moglo da zahteva od medija da se prilozi o takvim aktivnostima prenose bez živog snimka govora javnih funkcionera“, navela je organizacija Transparentnost Srbija. |
Inače, jedini učesnik na lokalnim izborima 2016. godine koji je saopštio novinarima koliko novca je potrošio u izbornoj kampanji je bio pokret „Dosta je bilo“, navedeno je da su troškovi kampanje bili oko 40.000 dinara, a za overu potpisa je plaćeno oko 20.000 dinara. Organizacija Transparentnost Srbija (TS) je objavila da nema pomaka u javnosti podataka o izvorima finansiranja kampanje. Poznata su budžetska izdvajanja (580 miliona dinara iz republičkog budžeta), ali nisu uvek pravilno određena (prema istraživanju TS, u samo 4% opština i gradova su izdvajanja iz budžeta za ovu namenu izvršena pravilno). Postoji jedino obaveza objavljivanja primljenih priloga koji su veći od prosečne zarade i obaveza objavljivanja finansijskih izveštaja. Međutim, oni će biti dostupni tek u prvoj polovini juna, više od mesec dana nakon okončanja kampanje.
R.M.