Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Fiskalna decentralizacija: Kako su gradovi pretvoreni u sela

Fiskalna decentralizacija: Kako su gradovi pretvoreni u selatrg_fontane

– Dok vlade u Evropi pokušavaju da pomognu svojim lokalnim samoupravama da prevaziđu krizu, centralne vlasti u Srbiji to ne čine, već smanjujući transfere ka lokalnom nivou, dovode lokalne samouprave u još teži položaj.

Posledice takvih poteza biće duboke – upozorio je još pre dve godine Toni Levitas, američki stručnjak za pitanja decentralizacije i naučni saradnik Urban Instituta iz Vašingtona, izlažući svoje viđenje raspodele tereta krize.
Nažalost, i u 2011. godini, u vreme kada ekonomska pošast dahće za vratom evropskim zemljama i njihovim lokalnim samoupravama, opštine u Srbiji tonu sve dublje tonu i sve su dalje od pozicije iz koje bi mogle da počnu da leče “posledice takvih poteza”, a država i resorna ministarstva i dalje se bore protiv lokalnih samouprava, a ne za njihov razvoj.
Ako u celoj priči o nazadovanju lokalnih samouprava u Srbiji u poslednje tri godine išta može biti za utehu, to je da ih je, uljuljkane u nedrima centralizma, kriza prodrmala i razgolila istinu da u ovoj zemlji prosto nema ni javnog ni privrednog posla koji se može obaviti bez Republike. Sada je barem jasno da je decentralizacija u svakom pogledu, a naročito fiskalna, najvažnija pretpostavka lokalnog razvoja. Dovoljno je vratiti se par godine unazad da se to sagleda.

Dobra vest, pa mnogo loših

Naime, pre 2007. godine, iznos koji su centralne vlasti od poreza i opštih grantova ustupale za lokalne samouprave utvrđivan je godišnjim Zakonom o budžetu Vlade Srbije i iz godine u godinu se menjao. To je promenjeno 2007. godine primenom Zakona o finansiranju lokalne samouprave (ZFLS), usvojenim godinu dana ranije. Taj zakon je, kako navodi Toni Levitas u studiji “Kako raspodeliti teret krize” uveo četiri osnovne promene u sistemu finansiranja lokalne samouprave u Srbiji: sve lokalne samouprave su od centralnih vlasti dobile udeo od 40 odsto u porezu na dohodak građana koji je ostvaren na njihovoj teritoriji; iznos sredstava za opšti transfer koji centralne vlasti raspoređuju lokalnim samoupravama, kao oblik opšte podrške u njihovim prihodima izražen je kao 1,7 odsto vrednosti BDP-a; lokalne samouprave čiji su prihodi po glavi stanovnika od ustupljenih poreza manji od 90 odsto republičkog proseka prihoda po glavi stanovnika od navedenih poreza dobijaju pravo na transfer za ujednačavanje; porez na imovinu je postao izvorni prihod lokalne samouprave, i lokalna samouprava je dobila ovlašćenje da utvrđuje stopu poreza i da ga u potpunosti administrira.
Već nakon usvajanja tog zakona, ukupni prihodi lokalne samouprave povećani su za devet odsto u realnom iznosu, a povrh toga, kompletan rast je ustvari posledica rasta opšteg transfera koji je sa 24,6 milijardi dinara u 2006. godini povećan na 41,6 milijardi dinara u 2007.
Nažalost, dobri rezultati koji su ostvareni primenom ZFLS u pogledu adekvatnosti, predvidljivosti i pravičnosti sistema finansiranja lokalne samouprave u Srbiji bili su kratkog veka: u proleće 2009. godine Vlada Srbije je, pod pritiskom globalne ekonomske krize, odlučila da obustavi primenu zakona i skreše sistem transfera za 15 milijardi dinara. Pored toga, smanjenja su nastavljena i u 2010. godini, što znači da je ZFLS sada već pod suspenzijom duže nego što je bio na snazi. U prvoj godini njegove primene, 99 opština je dobilo uvećane iznose transfera, dok su 42 opštine zadržale isti nivo transfernih sredstava. Međutim, u prethodne dve godine, nenamenski transferi su smanjeni za više od 40 odsto ili približno 36,8 milijardi dinara. Ukupan nivo smanjenja transfera, za period 2009-2011. iznosiće oko 58 milijardi dinara, poručuju čelnici lokalnih sanouprava. Zbog toga je mnogim opštinama onemogućen normalan rad.

Štednja na račun lokala

Pre rekonstrukcije Vlade Srbije, ministarka finansija Diana Dragutinović najavila je da će i ove godine opštine i gradovi iz budžeta Srbije dobiti manja transferna sredstva nego što je to predviđeno zakonom. Podsećajući da je zakonom predviđeno da opštine i gradovi iz republičkog budžeta ukupno dobiju oko 49 milijardi dinara, ona je ocenila da to neće biti moguće, jer, kako je navela, nije obavljena poreska reforma.
I dok su zvaničnicima u Vladi Srbije puna usta decentralizacije, centralna vlast bez mnogo zazora nastavlja politiku štednje preko leđa najnižeg nivoa vlasti, kojem ni u ovoj godini neće proslediti zakonsko sledovanje.
Čelnici vojvođanskih opština ne kriju nezadovoljstvo takvim odnosom centralne vlasti prema lokalu. Ipak, smatraju da nemaju mehanizme kojima bi mogli izdejstvovati poštivanje Zakona o finansiranju lokalnih samouprava, niti uticati na vladu.
Računica koliko se prihoda u opštini ostvari, a koliko joj se potom vrati iz republičke kase danas je gotovo neizvodljiva. Naime, do 1990. godine postojao je sistem po kojem su sredstva ubirana u lokalnim samoupravama, tu i ostajala, i od kojih su opštine i gradovi potom izdavali povrat za Pokrajinu i Republiku. Danas se, kako primećuju lokalni čelnici, ne zna koliko košta država, jer se sva sredstva koja se uberu na lokalu direktno slivaju u republičku kasu, odakle se opštinama vraćaju mrvice.
– Manje opštine nisu u istoj pozicji kao gradske, jer su na primer cene zakupa nepokretnosti znatno manje od onih koje se ostvaruju u gradovima. Potrebna je promena važeće pravne regulative, kojom bi se povećao broj izvornih prihoda lokalnih samouprava, kao i da se poveća učešće opština i gradova u ostvarivanju psotojećih prihoda. Takođe, potrebno je i povećanje takozvanih nenamenskih tansfera – naglašava predsednik opštine Novi Bečej Milivoj Vrebalov, iz Liberalno demokratske partije, napominjući da su u 2009. i 2010. godini transferi drastično smanjeni, u nekim lokalnim samoupravama, kao što je Novi Bečej i do 50 procenata.
– To je posebno problematično za opštine u kojima ovi transferi čine i najznačajniji deo lokalnog budžeta – ocenjuje Vrebalov dodajući da su u postojećoj situaciji, opštine prinuđene na uzimanje kredita, odakle se za poslednje dve godine ugalvnom finansiraju veće investicije u lokalnim samoupravama, kao što su sistemi kanalizacije, javne rasvete, rekonstrukcija vodovodne mreže.
Da bi se lokalna smaouprava zadužila, mora da ima kapital kako bi dobila povoljan kredit, što, za razliku od svih evropskih, kao i zemalja u regionu, u Srbiji nije praksa, jer lokalne samouprave nemaju svoju imovinu, naglašava Vrebalov. Ipak, on je optimista i veruje da će morati da se otvori i pitanje imovine i fiskalne decentralizacije jer je to i deo procesa evrointegracija.
– Srbija mora odgovoriti na pitanje 21. veka, a to je svakako decentralizacija, poručuje Vrebalov.

Centralizam guši investicije

Branko Gajin, predsednik opštine Srbobran, iz Koalicije „Za evropsku Vojvodinu“ ocenjuje da je glavni problem s fiskalnom decentralizacijom u Srbiji u tome što ona postoji samo na papiru, pošto se zakon o finansiranju lokalne samouprave krši. A gde nema fiskalne decentralizacije, nema ni investicija.
– Centralizam guši investicije. Ne možete da budete domaćin, da uzmete hipotekarni kredit, ili pak da stičete neku imovinu – kaže Gajin navodeći srbobranski primer, gde opština ima interes da na licitaciji kupi hotel “Elan”, ali da bi bilo potpuno iluzorno da iz svoje kase pazari “nešto što će biti tuđe”, pošto je isključivo Republika vlasnik sve javne imovine. – Sutra bi republička Direkcija za imovinu mogla isti taj hotel da proda i to s punim pravom, jer bi bio u njihovom valsništvu. To je nonsens koji niko u inostarnstvu ne može da razume.
Gajin veli i da u Srbobranu uopšte nemaju uvid u tokove novca.
– Poslednji put smo imali neke podatke o tome za 2008. godinu, kada je na teritoriji opštine oprihodovano 1,6 milijarda dinara po osnovu različitih poreza i PDV-a. Nama je od toga bilo vraćeno oko 120 miliona. Katastrofalno! – naglašava on.
Predsednik opštine Sremski Karlovci, demokrata Milenko Filipović, smatra da je u kreiranju državnog budžeta za 2011. godinu bilo prostora da se opštinama vrate transferna sredstva u punom iznosu.
– Ovde se postavlja pitanje koga ovim centralna vlast, odnosno republički budžet, kažnjava – ističe Filipović i upozorava na to da se ovim zapravo kažnjavaju građani koji na lokalnom nivou rešavaju svoje probleme. – Ne može centralna vlast zadržati te pare za sebe i onda ih raspoređivati po svojoj milosti, a da lokalne samouprave trpe.
Filipović dodaje da niko nije protiv politike štednje, ali ukazuje i na to da država ne može štedeti uvek i samo na račun lokalnih vlasti.
– Nažalost, politika koja se vodi prema lokalu dovela je do toga da smo od gradova napravili sela. Činjenica je da su brojne lokalne samouprave u veoma teškom stanju i u situaciji da ne mogu da obavljaju osnovne funkcije, nekima je račun već blokiran – navodi Filipović, dodajući da su najviše pogođene manje opštine.

Fiskalni federalizam i horizontalna konkurencija

Podsetimo, izvorni prihodi lokalne samouprave su porez na imovinu, lokalne administrativne takse, lokalne komunalne takse, boravišna taksa, naknada za korišćenje građevinskog zemljišta, naknada za uređenje građevinskog zemljišta, prihodi od koncesione naknade, prihodi od izdavanja u zakup nepokretnosti u državnoj svojini i prihodi od samodoprinosa.
Direktor Centra za slobodno tržište i naučni saradnik beogradskog Instituta za evropske studije Miroslav Prokopijević podvlači da je fiskalni federalizam mnogo važniji i korisniji od toga da li ćemo i koliko ćemo sredstava dobiti od MMF i Svetske banke.
– To je sistem konkurencije između nivoa vlasti, od opštine prema gore. Nešto od toga ovde postoji, ali je prilično falično, jer je Vojvodina jedini region u kome ima tradicije regionalizma. Možda postoji nešto, što bismo mogli nazvati „kraj“, ali je to više zavičajna nego ekonomska kategorija. Vertikalni fiskalni federalizam još nekako i postoji, mada se može postaviti pitanje, da li je dobra proporcija potrošnje i nadležnosti opština, gradova, preko Vojvodine, do centralnog nivoa. Ono što nam nedostaje je horizontalna konkurencija – naglašava on.
Dodajmo i da je fiskalnu autonomiju moguće meriti stepenom učešća izdataka lokalnih vlada u ukupnim državnim izdacima. Kada lokalne vlasti učestvuju sa do 10 odsto u ukupnim državnim izdacima, smatra se da one imaju mali stepen fiskalne autonomije. Umerena fiskalna autonomija postoji ako lokalne vlasti učestvuju u ukupnim državnim izdacima sa 10-15 posto, a u situacijama u kojima je njihovo učešće u ukupnim državnim izdacima preko 20 odsto može se govoriti o visokom stepenu fiskalne autonomije. Lokalne uprave koje dobijaju 40 i više procenata od sopstvenih prihoda iz sopstvenih poreza imaju veliku fiskalnu autonomiju, za razliku od lokalnih samouprava zemalja u tranziciji koje u proseku dobijaju nešto manje od 20 odsto prihoda iz sopstvenih kako fiskalnih tako i nefiskalnih prihoda. Mađarske lokalne uprave dobijaju 32 odsto od sopstvenih prihoda, dok opštine u Srbiji imaju 20 odsto. Lokalne vlasti u SAD, Švedskoj i Švajcarskoj, recimo, ostvaruju više od 70 odsto sredstava iz sopstvenih izvora prihoda.
– Prema evropskim standardima fiskalne decentralizacije, Srbija spada među srednje decentralizovane zemlje na opštinskom nivou, jer je potrošnja na lokalu pre krize iznosila oko dve milijarde evra, što znači da deset do dvanaest odsto ukupne državne potrošnje otpada na lokalni nivo, navodi Prokopijević.

Spremnost na decentralizaciju

Prema njegovim rečima, u Evropi ne postoje dve države sa identičnim modelima, a za Srbiju bi, možda, najpovoljniji bio upravo srednji nivo decentralizacije, kakav se sreće u skandinavskim i pojedinim baltičkim državama. Međutim, postavlja se pitanje, koliko su lokalne samouprave sposobne da podnesu takav teret i koliko je moguće sprovesti simetričan model decentralizacije u celoj državi. Ekonomska i fiskalna decentralizacija su bitni faktori, međutim, Prokopijević smatra da u zemlji trenutno ne postoji prava politička volja za njihovo sprovođenje, jer bi na taj način sve stranke morale da se odreknu velikog dela kolača.
– Koncepti decentralizacije se uglavnom koriste u političkom marketingu, bez jasnih programa, dok je većina ipak protiv decentralizacije, jer joj postojeće stanje odgovara – zaključio je Prokopijević – Faktičko stanje danas pokazuje da Srbija teži nekoj vrsti asimetrične regionalne države jer imamo Vojvodinu koja je neka celina, region Beograda sa 17 opština je takođe celina i ostatak Srbije, koji je naprosto ostatak celine.

Slađan Gluščević
(Tekst je nastao kao produkt projekta „Mediji i decentralizacija”, koju realizuje Nezavisno društvo novinara Vojvodine uz podršku Ambasade Velike Britanije u Beogradu)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *