Izmenama i dopunama Zakona o radu iz jula 2014. godine, od 1. januara stupila je na snagu odredba o ukidanju radnih knjižica i prelazak na elektronsku evidenciju u svim PIO fondovima u Srbiji.
Ovu izmenu Ministarstvo rada donelo je na inicijativu Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED). Pošto već postoji centralna baza podataka, gde se registruju sve promene po osnovu obaveznog socijalnog osiguranja, ova izmena bi svakako trebalo da smanji troškove birokratije, kako poslodavcima, tako i samom fondu, a oni su prema navodima iz NALED-a iznosili oko 1,3 milijarde dinara na godišnjem nivou, objasnio je Ivan Radak iz NALED-a u intervjuu Večernjim novostima. Ta organizacija je predložila Ministarstvu rada da se ukinu i zdravstvene knjižice, koje su po mišljenju nacionalne alijanse takođe nepotreban dokument.
Sa druge strane potpredsednik Saveza samostalnih sindikata Srbije Zoran Mihajlović smatra da je ovaj potez preuranjen: „Na tržištu rada mnogo je ljudi sa niskim kvalifikacijama i u godinama u kojima je teško da se prilagode na nove tehnologije. Činjenica da je radna knjižica do sada služila samo za upisivanje radnog staža i da vam poslodavac udari pečat, ali nije bila garancija i da vam je za upisan staž uplatio doprinose. Davala je, međutim, sigurnost, kao i ugovor o radu i na sudu je služila kao validan dokaz za upisane godine rada“.
Da li će sistem bez radnih knjižica uspešno funkcionisati, zavisiće od više faktora. Da li će ljudi, koji zbog svog obrazovanja ili materijalnih mogućnosti nisu u stanju da se prijave elektronskim putem biti brisani sa evidencije PIO fonda, ili će obaveza fonda biti da ih evidentira bez prethodnog, elektronskog prijavljivanja? Ovo je veoma važno pitanje, s obzirom na činjenicu, da je reč o osetljivoj socijalnoj kategoriji, koja je mnogo svojih, možda jedinih prava na prihode, ostvarivala upravo preko fonda. Sa druge strane, ostaje da vidimo da li će ova izmena dovesti do racionalizacije i smanjenja broja zaposlenih u samom fondu, zbog činjenice da se birokratski postupak umnogome pojednostavljuje.
Što se tiče zamene zdravstvenih knjižica zdravstvenim karticama, na sajtu Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje stoji da je krajnji rok za ovaj posao 31. decembar 2016. godine i da se građani o tome mogu informisati u lokalnim filijalama na čijoj evidenciji se nalaze, kao i da će svi korisnici zdravstvenog osiguranja prilikom naredne overe zdravstvenih knjižica dobiti potrebne informacije o postupku zamene dokumenata.
S.T.