Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Izveštaj DRI o radu Potisja: Nepravilnosti u poslovanju za 2014. godinu

Izveštaj DRI o radu Potisja: Nepravilnosti u poslovanju za 2014. godinutrg_fontane

Državna revizorska institucija (DRI) je 15. decembra 2015. godine objavila Izveštaj o reviziji finansijskih izveštaja i pravilnosti poslovanja Potisje-Bečej d.o.o. za komunalne usluge za 2014. godinu.

Podsetimo da je Potisje 2008. godine osnovale lokalna samouprava i firma Aliska tera iz Seksarda. Većinski vlasnik komunalnog preduzeća je opština (51 odsto), a manjinski Aliska tera (49 odsto).
Potisju je povereno obavljanje odnošenja smeća na 20 godina.
O tome DRI u izveštaju navodi da prema Zakonu o komunalnim delatnostima, Potisju je moglo biti povereno obavljanje komunalne delatnosti „najduže na period do 5 godina, osim u slučaju kada Društvo, ugovorom preuzme obavezu ulaganja sredstava u predmetnu delatnost, i kada se komunalna delatnost može poveriti najduže do 25 godina. Obzirom da Društvo ugovorom nije preuzelo obavezu ulaganja sredstava na način predviđen članom 11. Zakona o komunalnim delatnostima, poveravanje delatnosti nije moglo trajati duže od 5 godina“.

Izveštaj o poslovanju

No, u izveštaju DRI, koja je izvršila reviziju pravilnosti poslovanja Potisja za 2014. godinu koje obuhvata reviziju aktivnosti, finansijske transakcije i informacije, koje su uključene u finansijske izveštaje firme, postoji još niz nepravilnosti.
Državni revizor je skrenuo pažnju, recimo, na okolnosti osnivanja Potisja i naveo da Odluka o osnivanju Društva predstavlja akt suprotan Zakonu o lokalnoj samoupravi („Službeni glasnik RS“, br. 129/2007), koji članom 32. tačka 8. propisuje da Skupština opštine može da osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, kao i tada važećem Zakonu o komunalnim delatnostima („Službeni glasnik RS“, br. 16/97 i 42/98), koji je u članu 8. stav 1. Zakona o komunalnim delatnostima, propisivao da za obavljanje komunalnih delatnosti, opština može osnovati javno komunalno preduzeće ili obavljanje komunalne delatnosti može poveriti drugom preduzeću. „Na osnovu navedenih propisa proizilazi da opština Bečej nije imala zakonski osnov za osnivanje bilo koje forme privrednog društva za obavljanje komunalne delatnosti, a u skladu sa tim, ni Društva za pružanje komunalnih usluga Potisje-Bečej doo“, piše u izveštaju.

Dalje se navodi da komunalna usluga – iznošenje smeća sa teritorije opštine Bečej, prema članu 20. tačka 5. Zakona o lokalnoj samoupravi, predstavlja obavezu opštine Bečej da organizuje obavljanje ove komunalne delatnosti na način kojim se obezbeđuje zadovoljavanje potreba korisnika komunalnih usluga, a u formi koja je predviđena članom 8. stav 1. Zakona o komunalnim delatnostima, te stoga ne može predstavljati pravo koje opština može prenositi, odnosno ulagati u kapital privrednog društva. „Predsednik opštine je zaključio dva ugovora kojima se na različit način uređuju isti odnosi, a kako se iz sadržine i forme navedenih ugovora, može utvrditi da je Sindikalni sporazum zaključen pre Ugovora o osnivanju društva, a polazeći od pravnog pravila da kasniji akt derogira raniji, Sindikalni sporazum je nakon zaključenja Ugovora o osnivanju prestao da proizvodi pravno dejstvo.

Skupština opštine Bečej je donela Odluku o poveravanju obavljanja komunalne delatnosti sakupljanja, odvoženja i odlaganja smeća i drugih prirodnih i veštačkih otpadaka na teritoriji Opštine Bečej društvu Potisje-Bečej, doo, a da tom prilikom nije sprovela postupak javnog konkursa, što je u suprotnosti sa članom 12. Zakona o komunalnim delatnostima („Službeni glasnik RS“, br. 16/97 i 42/98), a kako nisu bili ispunjeni ni uslovi za poveravanje komunalne delatnosti neposrednom pogodbom, pomenuta Odluka suprotna je odredbama člana 12. Zakona o komunalnim delatnostima i člana 25. Odluke o komunalnim delatnostima Opštine Bečej. Kako Društvo ugovorom nije preuzelo obavezu ulaganja sredstava na način predviđen članom 11. Zakona o komunalnim delatnostima, poveravanje obavljanja delatnosti nije moglo trajati duže od 5 godina“, piše državni revizor.

Nepravilnosti

DRI navodi i ključne nepravilnosti u reviziji finansijskih izveštaja, a ključne nepravilnosti u reviziji pravilnosti poslovanja su: poslovni plan Potisja za 2014. godinu nije usvojio osnivač, opština Bečej; Potisje nije uspostavilo adekvatan sistem finansijskog upravljanja i kontrole u skladu sa Pravilnikom o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru; nije uspostavilo internu reviziju; kao korisnik javnih sredstava, nije uspostavilo internu reviziju; u toku 2014. godine bez postupka javne nabavke izvršilo je nabavke dobara i usluga u ukupnoj vrednosti od 9.801 hiljadu dinara, iako nisu postojali razlozi za izuzeće od primene iz člana 7., 122. i 128. Zakona o javnim nabavkama; nenovčano ulaganje u vidu isključivog prava na iznošenje smeća sa teritorije opštine Bečej na vremenski period od 20 godina, koje je ustanovljeno osnivačkim aktima Potisja, evidentirano na računu nematerijalnih ulaganja u suprotnosti je sa Zakonom o privrednim društvima; Potisje nije ustrojilo analitičku evidenciju materijala prema vrsti, količini i vrednosti; nije izvršilo popis imovine i obaveza (nije izvršilo usklađivanje prometa i stanja glavne knjige sa dnevnikom, i pomoćnih knjiga sa glavnom knjigom, pre popisa imovine i obaveza i pre sastavljanja godišnjih finansijskih izveštaja, nije izvršilo popis ostalih potraživanja iz specifičnih poslova u iznosu od 1.315 hiljada dinara i drugih potraživanja u iznosu od 1.551 hiljadu dinara, nije ustrojilo pomoćne knjige u kojima se vode analitičke evidencije za nematerijalnu imovinu, postrojenja i opremu, alat i inventar i zalihe, nije vrednosno obradilo popisne liste opreme, alata i inventara, niti je iskazan inventarni broj, broj i naziv konta osnovnih sredstava, a nije obezbeđen ni podatak o ukupnom iznosu nabavne vrednosti i ispravke vrednosti istih, nije usaglasilo stvarno stanje alata i inventara sa knjigovodstvenim stanjem, nije izvršilo popis ni evidentiranje u svojim poslovnim knjigama u okviru vanbilansne evidencije, tuđih osnovnih sredstava po zaključenom ugovoru o zakupu sa Bečejska pekara,ad, Bečej); Predlog za indirektan otpis potraživanja od fizičkih i pravnih lica u ukupnom iznosu od 19.397 hiljada dinara prihvaćen je od strane članova Društva sa zakašnjenjem, što je odložilo predaju finansijskih izveštaja za 2014. godinu u predviđenom zakonskom roku; Potisje ne vrši obračun zatezne kamate na ime nenaplaćenih dospelih potraživanja od fizičkih i pravnih lica, iako je na ispostavljenim računima navedeno da će se za neblagovremeno plaćanje zaračunavati zakonska zatezna kamata; nije ostvarilo pravo na refundaciju sredstava po osnovu bolovanja preko 30 dana u iznosu od 344 hiljade dinara, koja potiču iz ranijih godina; obračun zarada je vršen bez zaključenog Kolektivnog ugovora i Pravilnika o radu, a prema odredbama Zakona o radu, pri čemu nije izvršeno usklađivanje važećeg Pravilnika o organizaciji i sistematizaciji poslova sa Zakonom o radu; ugovori sa zaposlenim licima zaključivani su za radna mesta koja nisu definisana u Pravilniku o organizaciji i sistematizaciji poslova, kao i sa licima koji ne poseduju odgovarajuću stručnu spremu; isplaćivane su naknade za rad predsedniku i članovima Odbora revizora, iako stupanjem na snagu Zakona o privrednim društvima nije predviđeno postojanje istog; Potisje je izvršilo evidentiranje troškova za usluge održavanja vozila u iznosu od 4.670 hiljada dinara, kao i troškove savetodavnih usluga u iznosu od 4.501 hiljada dinara na osnovu faktura, koje u prilogu nemaju dokaz da je usluga stvarno izvršena pa se navedene fakture ne mogu smatrati računovodstvenim ispravama.

Preporuke

Državna revizorska institucija preporučuje Potisju da: uspostavi sistem finansijskog upravljanja i kontrole u skladu sa Pravilnikom o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru; uspostavi internu reviziju; u Pravilniku o organizaciji i sistematizaciji poslova sistematizuje radno mesto u okviru kojeg će se obavljati poslovi javnih nabavki; u svom Pravilniku o računovodstvu i računovodstvenim politikama definiše korisni vek trajanja i stope amortizacije za nematerijalnu imovinu i opremu; ustroji analitičku evidenciju materijala, kao i da osnov za evidentiranje troškova materijala bude računovodstvena isprava-trebovanje materijala; godišnji popis imovine i obaveza sprovede u celosti i da izvrši usaglašavanje knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom; u poslovnim knjigama izvrši usaglašavanje analitičke evidencije potraživanja od kupaca u zemlji-fizička lica sa iznosima sintetičke evidencije u glavnoj knjizi iskazanim u finansijskim izveštajima; sačini pisanu proceduru u kojoj bi bio utvrđen način naplate potraživanja, slanje opomena, zaključivanje sporazuma o reprogramu duga i postupak utuženja, a u cilju blagovremene i efikasnije naplate potraživanja; izvrši usaglašavanje potraživanja za više plaćen porez na dobit sa iskazanim stanjem obaveza za porez na dobit koje se vodi kod Poreske uprave; donese Pravilnik o blagajničkom poslovanju; donese interni akt o upotrebi službenih vozila i potrošnji goriva, sa normativima potrošnje po tipovima vozila, kao i da zaključivanjem Ugovora sa manjinskim osnivačem o korišćenju putničkog vozila Škoda Fabia od strane direktora, reguliše sva pitanja vezana za korišćenje službenog vozila i naknadu troškova goriva; uskladi Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova sa članom 24. Zakona o radu, na način da utvrdi vrstu zahtevane stručne spreme za svako radno mesto; donese Pravilnik o korišćenju službenih mobilnih telefona, kojim će regulisati sva prava i obaveze zaposlenih po pitanju korišćenja mobilnih telefona; sačini Pravilnik o troškovima reprezentacije.
Na osnovu člana 40. stav 1. Zakona o Državnoj revizorskoj instituciji, Potisje je dužno da podnese Državnoj revizorskoj instituciji pisani izveštaj o otklanjanju otkrivenih nepravilnosti u roku od 90 dana, počev od narednog dana od dana uručenja ovog izveštaja.

B.M.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *