Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Odbornici lokalnog parlamenta: Bez izveštaja o realizaciji javno-privatnih partnerstava

Bez izveštaja o realizaciji javno-privatnih partnerstava

Privatni partneri opštine Bečej po ugovorima koje je opština zaključila s njima o javno-privatnim partnerstvima, periodično treba da podnesu izveštaje o svom radu i učinku.

Međutim, otkad u opštini Bečej postoje javno-privatna partnerstva (2019) javnosti nikad nije predstavljen nijedan izveštaj.

Recimo, u opštinskim dokumentima se navodilo da nadzorni odbor „LED BČJ“ – javno-privatno partnerstvo za javnu rasvetu – svake godine do 30. maja treba da pripremi izveštaj o rezultatima poslovanja i postignutim finansijskim uštedama i da o tome pismeno izveštava Skupštinu opštine Bečej.

Po informacijama iz Skupštine opštine Bečej, to lokalno „zakonodavno telo“ ne raspolaže periodičnim izveštajima o radu privatnih partnera opštine, a na sednicama Skupštine opštine takođe nije bio predstavljen nijedan izveštaj.

Izveštaji svakako postoje. Redakcija Bečejskog mozaika uspela je da dođe do kopije pojedinih izveštaja privatnih partnera opštine koji brinu o javnoj rasveti i o održavanju zelenih površina.

Izveštaji o javnoj rasveti

U odluci o godišnjem izveštaju nadzornog odbora Društva posebne namene „LED BČJ“ d.o.o. Beograd – Predrag Jović, Ivana Grigorović i Viđenko Vujinović (zaposlen u lokalnoj samoupravi) – koji nosi datum 30. maj 2024, navodi se da su osnivači i jedini članovi društva posebne namene „LED BČJ“ d.o.o. Beograd, „Esco Elios“ d.o.o. i „Keep Lighte“ d.o.o. Beograd zaključili ugovor o prenosu udela u „LED BČJ“ d.o.o. Beograd 14. decembra 2021. godine, na osnovu kojeg je član Društva posebne namene „Keep Light“ d.o.o. Beograd stekao i drugih 50 odsto udela u osnovnom kapitalu društva i postao jedini član društva.

U izveštaju o rezultatima poslovanja i postignutim uštedama za 2023/2024. godinu (period izveštavanja je od 1.3.2023. do 28.2.2024) „LED BČJ“ d.o.o. čiji je zakonski zastupnik Zoran Stamenković, između ostalog navodi se da se modelom javno-privatnog partnerstva obezbeđuju uštede električne energije i održavanja iz kojih grad vrši isplatu naknade privatnom partneru u skladu sa javnim ugovorom, te se na taj način postiže ušteda sredstava budžeta.

„LED BČJ“ je u „četvrtoj godini garantovanja izdalo Opštini Bečej 12 jednakih mesečnih faktura za Naknadu za primenu mera uštede energije u periodu garantovanja u iznosu od 15.045,35 evra + PDV, što ukupno iznosi 180.544,20 eura +PDV u skladu sa članom 10.2 i 10.7 Ugovora. Društvo je ostvario ukupan prihod od 22.674.000 RSD i ukupan rashod u iznosu od 25.112.000, što znači da je ostvaren gubitak u iznosu od 2.448.000,00. Društvo na kraju svake godine tokom perioda garantovanja razgraničava sve troškove (uložena sredstva sa strane privatnog partnera) vezane za implementaciju i realizaciju projekta rekonstrukcije javnog osvetljenja na teritoriji Opštine Bečej. Te troškove će društvo aktivirati proporcionalno kroz 13 godina trajanja perioda. Društvo je u navedenom periodu uredno izmirivalo svoje obaveze po kreditu i kamatama ka Erste banci“, piše u izveštaju.

U izveštaju ima reči o postignutoj uštedi u trećoj godini perioda garantovanja, u kom se kao obračunski period ipak navodi 4. godina garantnog perioda (od marta 2023. do februara 2024) – datum početka garantnog perioda je 26.2.2020. godine.

Navodi se da je broj svetiljki 4.433, da je vrednost ugovora 2.347.074,60 evra, da je garantovana ušteda operativnih troškova 195.182.96 evra, te da je garantovana potrošnja sistema 671.773,36 kWh. Godišnja osnovna naknada je 180.544,24 evra i naknada za održavanje iznosi 0 evra.

Referentna cena električne energije je 7,857 dinara (0,07839 evra po srednjem kursu).

Podaci o sistemu pre modernizacije (iz obrasca ponude): instalisana snaga sistema javnog osvetljenja 693,47 kW, referentna potrošnja električne energije 2.843.227 kWh, referentna potrošnja sistema 189.068,16 evra, referentni troškovi održavanja 50.781,01 evro, ukupni referentni operativni troškovi 239.849,17 evra.

Podaci o sistemu nakon modernizacije (iz zapisnika o tehničkoj primopredaji): instalisana snaga sa dimovanjem 91.55 kW, instalisana snaga ostalih potrošača 66.6 kW, projekcija godišnje potrošnje sistema 631.339,27 kWh godišnje.

Podaci o sistemu u 4. godini perioda garantovanja: potrošnja električne energije po računima 626.374 kWh, potrošnja električne energije po računima 666.807,19 kWh, potrošena sredstva sa referentnom cenom bez dodatnih potrošača 44.336,01 evro.

Redakcija Bečejskog mozaika raspolaže i kopijom godišnjeg izveštaja koji je podnet 1. aprila 2021. godine za prvu godinu garantnog perioda. Taj izveštaj je bio mnogo detaljniji i jasniji nego izveštaj za 2023/2024. godinu.

Navodilo se tada da u okviru ugovora o javno-privatnom partnerstvu na teritoriji opštine Bečej do 27. septembra 2021. godine postavljeno je 4.446 svetiljki. Nakon prvobitno izvedenih radova postavljeno je 4.357 svetiljki, a preostalih 89 je postavljeno „naknadno, prema potrebi“.

U izveštaju piše i da troškovi električne energije za 1. godinu garantnog perioda, sa referentnom cenom električne energije bez dodatnih potrošača iznose 41.224,80 evra (potrošnja je bez dodatnih potrošača bila 525.893 kWh).

Na osnovu ugovora, troškovi za operativno i preventivno održavanje sistema javnog osvetljenja u naseljima opštine Bečej iznose 0 evra godišnje, pa su ukupni operativni troškovi u prvoj godini 41.224,80 evra.

Ostvarenu uštedu u operativnim troškovima čini razlika referentnih operativnih troškova (239.849,17 evra) i stvarnih operativnih troškova (41.224,80 evra), a to je 198.624,37 evra, navodi se u izveštaju.

U prvoj godini garantovanog perioda, od marta 2020. godine do februara 2021. godine, ostvarena je osnovna ušteda od 1,76% veća od garantovane uštede, u evrima je to 3.441 evro. Tako je, izvršenjem svoje ugovorne obaveze, privatni partner stekao pravo na godišnju osnovnu naknadu koja po ugovoru za 13 godina garantnog perioda iznosi 92,5% garantovane finansijske uštede u operativnim troškovima, to jest 180.544,24 evra, navodi se u izveštaju.

Kaže se i da pre rekonstrukcije javne rasvete (u vreme objavljivanja javnog poziva za privatnog partnera) referentni godišnji troškovi električne energije za javnu rasvetu u opštini Bečej iznosili su 189.068 evra, a referentni troškovi održavanja 50.781 evro.

Nakon implementacije projekta javnog osvetljenja troškovi za električnu energiju su se drastično smanjili i za 1. godinu garantnog perioda iznose 46.504 evra, navodi se.

Zamenom svetiljki na sistemu javnog osvetljenja za nove LED svetiljke opština Bečej je u prvoj godini garantnog perioda smanjila emisiju CO2 za 1.166,41 t (više od 77%).

Izveštaji o održavanju javnih zelenih površina

Održavanje javnih zelenih površina na teritoriji opštine Bečej je od proleća 2023. godine u nadležnosti privatnog partnera opštine, jer je tada oformljeno javno-privatno partnerstvo na pet godina, a privatni partner opštine je grupa firmi „Mašinac resursi“ d.o.o. Novi Sad, „Agro work HR“ d.o.o. Novi Sad „Ciklonizacija“ a.d. Novi Sad i „Rasadnik green in“ d.o.o. Rumenka.

Zato je privatni partner opštine u aprilu 2023. godine osnovao Društvo posebne namene „Mašinac usluge NS“ d.o.o. Novi Sad za usluge uređenja i održavanja okoline s „rokom trajanja“ do kraja juna 2028. godine.

Direktor društva je Dojčilo Šljukić, a članovi nadzornog odbora su Željko Šipčić, Milenko Matković i Željko Kovačev (zaposlen u JP Komunalac Bečej).

Po 50 odsto vlasništva u Društvu posebne namene „Mašinac usluge NS“ d.o.o. imaju „Mašinac resursi“ d.o.o. Novi Sad i „Agro work HR“ d.o.o. Novi Sad.

Osnovni kapital društva posebne namene je 1.000 dinara.

Firma je 2023. godine poslovala s dobitkom oko 1,2 miliona dinara.

Privatni partner opštine podnosi mesečne izveštaje o održavanju javnih zelenih površina, ali je redakcija Bečejskog mozaika uspela da dođe samo do nekoliko mesečnih izveštaja iz 2023. godine.

Leta 2023. godine građani su bili izrazito nezadovoljni održavanjem zelenih površina, jer je visoka trava bila svuda, slično je bilo, mada u manjoj meri, i tokom leta 2024.

U dokumentaciji koju je redakcija dobila navodi se da je u aprilu 2023. pokošeno 902.846 kvadratnih metara, u maju 997.253 kvadratnih metara na ravnim terenima i na 190.000 kvadratnih metara bilo je košenja na korovskim i neuređenim površinama, u junu je pokošeno 750.839 kvadratnih metara travnjaka na ravnim terenima i uništena je zeljasta vegetacija na 3.000 kvadratnih metara, a u julu na 849.062 kvadratnih metara je pokošena trava na ravnim terenima. Izveštaje o košenju od tada do kraja 2024. godine redakcija Bečejskog mozaika nije pribavila.

Inače, kontroloru privatnog partnera, Javnom preduzeću Komunalac je tokom leta 2023. godine je bilo jasno da ima problema s košenjem, pa se obratilo opštini dopisom u kom je navedeno da je na osnovu ugovora o javno-privatnom partnerstvu za obavljanje usluga održavanja javnih zelenih površina na teritoriji opštine predviđena okvirna površina i količina za godišnji tretman košenja travnjaka na ravnim terenima u površini od 3.500.000 m2 je iskorišćena i potrošena.

Zatražena je tada i drugačija raspodela godišnjih površina za košenje.

B.M.

Projekat „Kuda idu naše pare – kontrola prodaje opštinske imovine i javno-privatnih partnerstava“ sufinansiralo je Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *