Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Okrugli sto za Svetski dan Roma: Šanse i izbori

Okrugli sto za Svetski dan Roma: Šanse i izboritrg_fontane

Povodom Svetskog dana Roma koji se obeležava 8. aprila, u gradskoj kući prošlog petka održan je okrugli sto o obrazovanju romskih devojčica. Skupu, čiji su organizatori bili kancelarija CARE u Srbiji i Novosadski humanitarni centar u saradnji sa Skupštinom opštine, prisustvovali su prosvetni radnici, pedagozi, psiholozi i direktori iz gotovo svih škola sa teritorije opštine, predstavnici lokalne samouprave, školske uprave Novi Sad i Novosadskog humanitarnog centra, a otvorili su ga Peter Knezi, predsednik opštine i Marijana Šerer, predstavnica CARE Srbija.

Predsednik opštine je rekao da je obrazovanje važno za integraciju romske populacije i da će lokalna samouprava i dalje pružati podršku ne samo u realizaciji ovog projekta nego i svim drugim aktivnostima koje će doprineti boljem životu sugrađana iz romske populacije: „Lokalna samouprava će pomoći u svemu, ne samo u konkretnom projektu, nego i inače jer u Bečeju imamo 17 nacija, i bez obzira na dominaciju dve nacije koje čine oko 90 procenata stanovništva, svi smo ovde ravnopravni i ne želimo nikoga favorizovati, a naravno nikog ne želimo ni zaboraviti“.
O projektu „Inicijativa za obrazovanje romskih devojčica“ govorila je koordinatorka Marijana Šerer u ime međunarodne organizacije CARE, koja je donator i partner na projektu. Ona je objasnila da se radi o nastavku projekta „Šanse i izbori za romske devojčice“ tokom kojeg su rađena istraživanja o tome koje se prepreke pojavljuju u obrazovanju romskih devojčica i ustanovljeno je da su one dvostruko marginalizovane: „Ovaj program se sastoji od tri komponente. Jedna je rad sa mladima, formirali smo dve grupe srednjoškolaca, jednu u Novom Sadu, jednu u Bečeju i paralelno radimo na njihovom osnaživanju kroz pohađanje radionica na kojima će steći određene veštine da bi kasnije mogli da postanu uzori drugim Romima u svojim zajednicama time što će nastaviti školovanje. Rezultat iz prethodnog perioda je da od jedanaestoro dece, koja su bila učesnici takvih grupa, dvoje je upisalo fakultet. To nam je signal da kontinuiran rad na drugačiji, neformalan način doprinosi njihovoj motivisanosti za nastavak školovanja. Pored toga, ove dve grupe će uraditi pozorišnu predstavu koju će igrati širom Srbije, i tu će dobiti priliku da putuju, da upoznaju druge mlade ljude, a imaće i lokalne akcije vezane za obrazovanje Roma u svojim zajednicama. Druga komponenta je rad sa lobi grupom, koja je sastavljena od svih relevantnih aktera vezanih za obrazovanje, koji kroz zajednički rad treba da poboljšaju uslove za obrazovenje romskih devojčica. Treća komponenta je rad sa romskom zajednicom. Pokušavamo da napravimo sponu između roditelja i škole, s obzirom na to da se kroz naše istraživanje pokazalo, da romski roditelji nerado dolaze u školu na roditeljske sastanke i da ne pokazuju interes koji bi bio dobar za njihovu decu“.
Na skupu u gradskoj kući Bečeja prikazan je kratkometražni dokumentarni film „Šanse i izbori za romske devojčice“, a predstavljeni su i rezultati istraživanja o obrazovanju i socijalnoj uključenosti romskih devojčica. Prema rezultatima istraživanja, u Srbiji ne postoje pouzdani podaci o broju Roma, ali se pretpostavlja da ih je oko 500.000. Na osnovu ranijih istraživanja oko dva posto romske dece se nalazilo u sistemu predškolskog vaspitanja, a manje od 40 posto je bilo uključeno u osnovno obrazovanje, dok se čak 70 do 90 posto romske dece koja se upišu u osnovnu školu, ispisuje iz nje. Prema najnovijim podacima, postoji pozitivan trend što se tiče broja romske dece, koja pohađaju osnovnu školu, a od ove školske godine primenom odredaba Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, broj obuhvata romske dece u predškolskim ustanovama i osnovnim školama je uvećan za oko 10 posto u odnosu na prethodnu godinu.
U devet škola koje su obuhvaćene istraživanjem evidentirano je 1.735 učenika romske nacionalnosti, od toga je podjednak broj dečaka i devojčica. Ustanovljeno je da je stopa prekida školovanja oko 32 procenta, a romske devojčice najčešće prekidaju školovanje nakon prvog i četvrtog razreda, dok se to kod dečaka dešava nakon drugog i petog razreda.

LJ.M.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *