Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

PREDSEDNIK OPŠTINE VUK RADOJEVIĆ: Mora se postaviti pitanje odgovornosti

PREDSEDNIK OPŠTINE VUK RADOJEVIĆ: Mora se postaviti pitanje odgovornostitrg_fontane

Zakon o budžetskom sistemu predviđa da svaka lokalna samouprava uz završni račun opštinskog budžeta mora da ima i mišljenje eksternog revizora o završnom računu. To pravilo „važi“ od 2009. godine.

Prošle nedelje je na sednici lokalnog parlamenta priličnu buru je izazvalo to što je odluka o završnom računu opštinskog budžeta za 2013. godinu povučena sa dnevnog reda, jer nije sadržao obavezan „dodatak“, izveštaj o eksternoj reviziji završnog računa.

U međuvremenu, redakcija Bečejskog mozaika je došla do informacije da je sredinom 2013. godine završni račun opštinskog budžeta za 2012. godinu usvojen bez izveštaja revizora, što je protivzakonito. Naime, prema raspoloživim informacijama, izabrana je čak i revizorska kuća koja je trebala da uradi reviziju završnog računa, međutim, ugovor sa tom kućom nije potpisan, a revizija nije urađena. Začudo, „nedostatak“ revizorskog izveštaja niko nije primetio, ili ako jeste, nije ukazao na to.

Pitanja o tome ko je odgovoran zbog nedostatka izveštaja revizora ove godine, zašto je završni račun budžeta iz 2012. godine usvojen bez završnog računa, ko i kako će biti sankcionisan, a da li će predsednik opštine zbog toga snositi političku odgovornost i podneti ostavku, postavili smo upravo predsedniku opštine Vuku Radojeviću.

Radojević je pre svega govorio o hronološkom redosledu događaja u vezi sa završnim računom, kako bi ukazao na to da niti on, niti Opštinsko veće nisu odgovorni zbog nedostatka revizorskog izveštaja. Prema njegovim rečima, postoje rokovi po Zakonu o budžetskom sistemu, a odeljenje za finansije lokalne samouprave bilo je dužno da do 15. maja uputi predlog odluke o završnom računu Opštinskom veću, a to nije uradilo.

– Nadležno odeljenje za finansije, za čiji rad i organizaciju i zakonito delovanje odgovara načelnik odeljenja za finansije, nije dostavilo završni račun Opštinskom veću do propisanog roka, 15. maja. Mi smo nakon 15. maja, imali nekoliko sednica Opštinskog veća, gde se pokretalo pitanje završnog računa i njegov završetak. Veće je nekoliko puta uputilo pitanja i molbe odeljenju za finansije da uradi u što kraćem vremenskom roku završni račun, kako bismo ispunili sve zakonske rokove koji su propisani Zakonom o budžetskom sistemu. Rok za to da Skupština izglasa i uputi Ministarstvu finansija završni račun je 15. jun. Uprkos svemu, nismo dobili završni račun, te smo prolongirali usvajanje završnog računa. Dana 12. juna je zakazana sednica Opštinskog veća, kada su na dnevnom redu bile i dve tačke: predlog odluke o izvršenju budžeta za 2013. godinu i predlog odluke o završnom računu budžeta za 2013. Te dve tačke su bile poslednje na dnevnom redu sednice Opštinskog veća kako bi, još u toku tog prepodneva, završilo nadležno odeljenje za finansije ova dva predloga odluke i dostavilo Veću. Dakle, 12. jun je bio poslednji termin da uputimo materijal Skupštini, a Skupština odbornicima kako bi sednica mogla biti održana 16. juna, u ponedeljak. Napraviću digresiju: danas, 23. juna, je sednica Skupštine grada Beograda i danas je na dnevnom redu završni račun, a i mnoge druge opštine takođe nisu usvojile završni račun u zakonskom roku. I prethodne godine u Bečeju svedoče o tome da završni račun nije bio usvojen u zakonskom roku i da posledica nije bilo. I da se vratim na temu: u toku trajanja pomenute sednice Opštinskog veća stiže završni račun iz odeljenja za finansije. Nepotpisan. To odmah uočavam i vraćam nadležnom odeljenju materijal da se potpiše. Ne može završni račun da bude nepotpisan, da se ne zna ko je to uradio, nije pao s neba završni račun. Oni potpisuju, stavlja se pečat i potpis načelnika odeljenja za finansije i stoji datum 15. maj, na sednici koja se održava 12. juna. Uočio sam, mnogi bi rekli, detalj, ali vrlo bitan, i zapitao prisutnog načelnika zašto je datum 15. maj ako je danas 12. jun i kako smo tek danas, uz sve muke i na mišiće dobili predlog odluke o završnom računu? Ja drugi termin ne mogu da upotrebim za to što je tada urađeno, osim termin falsifikat. To je podmetanje, dovođenje u zabludu i možda podstrekivanje na izvršenje dela. Jer šta bi time uradili? Nadležno odeljenje bi time ispoštovalo svoju zakonsku obavezu, 15. maj, a onda bi se prebacilo odgovornost na Veće i postavilo pitanje: zašto je Veće tek 12. juna raspravljalo o završnom računu, kad je nadležno odeljenje to dostavilo 15. maja? Recite mi, da li postoji kolektivna odgovornost za tako nešto, komandna odgovornost? Ne. To je individualna odgovornost nadležne službe nadležnog načelnika odeljenja za finansije. Svako mora da snosi deo odgovornosti za posao kojim se bavi. Za to prima platu. Načelnik je funkcija, prima platu, pogotovo načelnik odeljenja za finansije koji ima, nemojte me držati za reč, ali mislim da 10 ili 20 odsto dodatka na svoju platu. Pričam o veoma konkretnoj odgovornosti. Ponovo smo vratili dokument odeljenju i najzad je stigao materijal s datumom 12. jun. Opštinsko veće je, imajući poverenja u Opštinsku upravu i u odeljenje za finansije, usvojilo predlog odluke o završnom računu i uputilo Skupštini kako bismo poštovali zakonski rok. To poverenje je nestalo po dva osnova: zbog falsifikata, koji je podmetnut, i zbog toga što nije prateća dokumentacija bila u skladu sa onim što se podrazumeva, između ostalog jedan od priloga mora da bude i izveštaj eksterne revizije.

Šta se desilo, niste videli da nema revizorskog izveštaja uz predlog završnog računa, ili ste mislili da je tu negde, samo vama, Opštinskom veću, nije dostavljen, ili niste znali da je revizorski izveštaj potreban uz završni račun?

– Mi smo ispred sebe imali samo završni račun. I mi smo, u želji da poštujemo zakonski rok, imajući poverenja u odeljenje za finansije, prosledili to Skupštini.

Ko će snositi konsekvence? Novinari znaju da je celo finansijsko odeljenje dobilo neku vrstu kazne, neće dobiti mogući dodatak od 10 odsto koliko zaposleni mogu da dobiju. Tako je odlučio zamenik načelnika Opštinske uprave. Da li će načelnik odeljenja za finansije snositi odgovornost?

– Pitanje odgovornosti će morati da se pokrene. Mi ćemo na sednici Opštinskog veća imati tu tačku na dnevnom redu, ali verujem da je zamenik načelnika Opštinske uprave dovoljno svestan težine prekršaja koji je napravljen od strane njegove stručne službe, tako da mislim da mu nije neophodna inicijativa Opštinskog veća. Jer, ako ćemo da se držimo ingerencija, načelnik Opštinske uprave je taj koji može da kanališe taj postupak. Opštinsko veće nema direktne ingerencije nad Upravom u tom smislu da pokreće bilo kakvu vrstu disciplinskog postupka. Računamo na to da će zamenik načelnika Opštinske uprave pokrenuti disciplinski postupak protiv odgovornih, nadležnih i da ćemo doći do epiloga u što kraćem vremenskom roku. Moram još nešto da napomenem ako već pričamo o toj temi, a to je da osoba koja je zadužena za završni račun, Melinda Horvat, nema visoku stručnu spremu. Ona je angažovana po ugovoru o delu. Takav posao ne može da radi osoba po ugovoru o delu i da nema adekvatnu stručnu spremu. To je nešto što smo zatekli, ona radi u opštini duži niz godina. Pošto prethodni načelnik Opštinske uprave nije umeo da organizuje rad, između ostalog i odeljenja za finansije, a to je jedan od razloga što smo ga razrešili, odmah smo sa novim zamenikom načelnika Opštinske uprave Zoranom Kovačem uspeli da Milenka Milovanova, koji ima Ekonomski fakultet, iz LPA premestimo u odeljenje za finansije, da preuzme poziciju šefa računovodstva. Šef računovodstva je taj koji radi završni račun i koji odgovara za to, a dosad je to bila Melinda Horvat.

Za kadrove je zadužen načelnik Opštinske uprave. Prethodni načelnik Opštinske uprave Predrag Zavišić je bio vaš kadar.

– Mi smo kao nova lokalna vlast za manje od dve godine smanjili broj zaposlenih za trećinu u Opštinskoj upravi.

O tome smo već pisali ranije.

– Samo slabo. Nađite mi jednu lokalnu samoupravu u Srbiji koja je to uradila za manje od dve godine. To je tema na kojoj se jaše, ali vi nemate dovoljno razumevanja za to. Ne bi bilo loše da podsetite javnost na to. Dakle, 2012. godine je bilo oko 140 zaposlenih, a sada oko 105.

Da li će načelnik finansijskog odeljenja biti otpušten?

– To zavisi od procedure, ne mogu ja da se bavim time, nije direktno u mojoj ingerenciji. Da se ja pitam, znao bih šta bih uradio.

Da li ćete vi dati ostavku?

– Iz kog razloga?

Zbog takozvane političke odgovornosti zbog nepostojanja revizorskog izveštaja uz završni račun.

– Politička odgovornost se utvrđuje na izborima. Da vas podsetim kakvi su rezultati bili 2014. u Bečeju: 6.700 glasova je osvojila Srpska napredna stranka. Niko nikada u Bečeju nije osvojio toliki broj glasova.

Ovaj autogol sa završnim računom se desio u gradskoj kući koja je pod vašom upravom.

– Da li možemo ovu situaciju da podvedemo pod opstrukciju? Pod podmetanje? Pričamo o falsifikatu. Hoćete da kažete da ja za to treba da odgovaram?

Pitam da li ćete dati ostavku.

– Ne. Ja bih dao otkaz sutra načelniku za finansije. O čemu pričamo? Vama neko da falsifikat i vi treba da odgovarate?

Ne pričam o vašoj zakonskoj, već o političkoj odgovornosti.

– To se utvrđuje na izborima.

Da li je uz završni račun budžeta za 2012. godinu postojao izveštaj eksternog revizora?

– To biste trebali da pitate zamenika načelnika Opštinske uprave.

Ipak je predsednik opštine taj koji odgovara za trošenje novca iz budžeta, a završni račun je dokument koji „priča“ upravo o tome.

– To je tehnika. Knjiženje. Zar ja treba da preselim stolicu tamo i da radim knjiženje?

Ako kažem da redakcija Bečejskog mozaika poseduje informacije o tome da završni račun budžeta za 2012. godinu nije imao zakonski neophodan izveštaj eksterne revizije, to jest reč je o nezakonitom postupku, šta vi kažete?

– Da pitate stručnu službu da li ima i ako nema zašto nema, a na kraju krajeva, to je onda Skupština opštine i izglasala. Treba pitati onda i sve odbornike.

Vi sada prvi put čujete ovu informaciju?

– Da.

Da li ćete sada da preduzmete nekakve mere protiv onih koji su nadležni i odgovorni za usvajanje završnog računa na taj način što je prekršen Zakon o budžetskom sistemu?

– Proveriću ovu informaciju i shodno informaciji pokrenućemo takođe određene postupke, koje su u našoj ingerenciji. Postavljam pitanje: kako to da je odeljenje za finansije svih ovih godina znalo da treba da se radi izveštaj eksterne revizije, a otkad smo mi došli na vlast, uzimajući u obzir i ovu informaciju, doživelo kolektivnu amneziju, ili se radi o podmetanju?

Kako građani Bečeja da očekuju od predsednika opštine da uredi i unapredi grad, ako nije u poslednje dve godine uspeo da uredi „sopstvenu kuću“, pod „sopstvenom kućom“ mislim na zgradu opštine, na ljude koji tamo rade?

– Vi pričate o kadrovima u Opštinskoj upravi, koji su ovde u prethodnom periodu zaposleni. Mi znamo da su ovde dugi niz godina neke druge stranke bile na vlasti i da su zapošljavale svoje stranačke kadrove. O tome niko ne priča. Imamo zakon koji onemogućava zapošljavanje i ne možemo da dovedemo ljude u koje imamo poverenja.

Imali ste dve godine da učinite da sistem u gradskoj kući funkcioniše.

– To je težak i bolan proces. Mislite da zaposleni vole to što sam ih ostavio bez 12.000 dinara dodatka na platu mesečno? Da vole što nemaju 10.000 dinara za katolički i pravoslavni Božić, Uskrs, za 8. mart? Ne vole, ali je to velika ušteda. Da li javnost to prepoznaje?

Hoćete li da odgovorite na pitanje kako građani da očekuju da upravljate gradom, kada u gradskoj kući za dve godine niste napravili red?

– Verujem da poznajete sistem, pa zato i pitate ovako provokativno pitanje, a ako poznajete sistem, onda znate da je načelnik Opštinske uprave taj koji direktno ima instrumente u svojim rukama da koordinira radom Opštinske uprave. To nije posao predsednika opštine. Posao predsednika opštine je da ide i da lobira i da donosi pare u opštinu. Ovaj predsednik opštine je sa svojim saradnicima u prethodnoj godini doneo preko 150 miliona dinara od pokrajine i republike. To niko ne piše.

B.M. (Pokušali smo da dobijemo mišljenje o ovom problemu od načelnika odeljenja za finansije, ali on nije odgovorio na naše telefonske pozive i SMS-ove)

 

Za dva dana angažovan je revizor

Reviziju završnog računa budžeta opštine za 2013. godinu radi preduzeće za reviziju, računovodstvene, finansijske i konsalting usluge „Libra audit“ d.o.o. iz Novog Sada.

Nakon usvajanja odluke o angažovanju revizora za obavljanje eksterne revizije završnog računa budžeta opštine za 2013. godinu na sednici lokalnog parlamenta 18. juna, pokrenuta je procedura za izbor revizorske kuće. Prema informacijama dobijenim od zamenika načelnika Opštinske uprave Zorana Kovača, već 20. juna revizorska kuća je počela sa radom, jer, prema njegovom objašnjenju, po Zakonu o javnim nabavkama nije potrebno sprovođenje postupka javne nabavke za iznose koji su manji od 400.000 dinara bez PDV-a na godišnjem nivou.

„U tom smislu je samo potrebno pribaviti dve ponude, koje mi već imamo i revizorska kuća počinje danas, 20. juna, sa radom. U pitanju je ista revizorska kuća koja je radila reviziju opštinskog budžeta 2010. godine, ’Libra audit’ iz Novog Sada, direktor je Gordan Ferenček, ima dva licencirana revizora i na listi je ovlašćenih revizora kod Državne revizorske institucije. Istovremeno je upućen i dopis Državnoj revizorskoj instituciji, da se utvrdi da li smo u planu nabavki za 2014. godinu kod te institucije, mada znamo da nismo“, rekao je Kovač.

Zamenik načelnika Opštinske uprave je rekao da prema mišljenju revizora, revizija završnog računa budžeta biće završena najranije do kraja ove nedelje (27. jun).

Cena revizije je 250.000 dinara bez PDV-a. Interesantno je da u planu javnih nabavki opštine za 2014. godinu navodi se i planirana cena za reviziju i ona iznosi 150.000 dinara bez, a sa PDV-om 180.000 dinara.

LJ.M. i R.M.

 

Čeka se zaključak

O tome ko i zbog čega će da odgovara zbog toga što nije na vreme i u skladu sa zakonom angažovan revizor za reviziju završnog računa opštinskog budžeta za 2013. godinu, zamenik načelnika Opštinske uprave – pod njegovim rukovodstvom rade zaposleni u opštini, osim lokalnih funkcionera – Zoran Kovač je rekao da do 20. juna nije dobio zaključak Opštinskog veća o tome šta i kako da uradi.

– Kad budem dobio zaključak Opštinskog veća, onda ću krenuti u njegovo izvršenje ukoliko bude bio u skladu sa pozitivnim propisima. Po važećoj uredbi o isplati zarada zaposleni koji rade na izvršenju budžeta mogu dobiti do 10 posto uvećanje zarade u odnosu na osnovni koeficijent. Ja sam uradio do sada sledeće: odlučio sam da im tih 10 posto ne dam. U svakom slučaju, ne možemo reći da su ti zaposleni kažnjeni, ovlašćenje diskreciono je načelnika Opštinske uprave da dodeli do 10 posto zaposlenim licima koja rade na izvršenju budžeta. Tu imamo dva pitanja, jedno je da li zaposleni rade na izvršenju budžeta ili ne, a drugo je da li želim ili ne želim da im dam do 10 posto. Tako da je zasad situacija takva da je zarada umanjena do 10 posto, ali ne u disciplinskom postupku i ne u smislu kažnjavanja – objasnio je zamenik načelnika Opštinske uprave.

Na sednicama Skupštine je u više navrata postavljano pitanje zašto Opštinska uprava nema načelnika, već samo zamenika načelnika. To je funkcija na kojoj se vi sada nalazite. Koja su vaša ovlašćenja i da li postoji razlika u ovlašćenjima?

– Zamenik načelnika Opštinske uprave zamenjuje načelnika u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti. Za-konom nije predviđeno da nemamo načelnika Opštinske uprave, ali tu onda nastaje problem i sa inspekcijom i sa opštim zakonom i saglasnostima oko zapošljavanja i oko zarada, tako da je taj postupak u toku i u toku su konsultacije sa upravnim inspektorom o tome da li će biti raspisan oglas za to radno mesto i kako. Preduzeti su koraci na imenovanju načelnika Opštinske uprave.

Kada očekujete da će načelnik Opštinske uprave biti imenovan?

– Kada se raspiše konkurs i kada se odabere kandidat koji odgovara Opštinskom veću, u tom slučaju će stvar biti okončana pravosnažnim rešenjem izbora između prijavljenih kandidata.

LJ.M.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *