Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Promocija knjige „Fenomen rijaliti programa“: Nastojanje da se spreči kritičko sagledavanje stvarnosti

Promocija knjige „Fenomen rijaliti programa“: Nastojanje da se spreči kritičko sagledavanje stvarnostitrg_fontane

U Kreativnom centru Gradskog pozorišta 23. oktobra predstavljena je knjiga „Fenomen rijaliti programa“ profesorke srpskog jezika i književnosti i kulturologa Nevene Miljanović Petković. Pored nje, o ovoj sociološko-psihološkoj studiji govorio je i profesor književnosti, novinar i recenzent knjige Miloš Marković, a učenici Ekonomsko-trgovinske škole predstavili su rezultate istraživanja o tome koliko i zašto mladi gledaju rijaliti programe.
Smatrajući da će se mnogi zapitati čemu analiza banalnog medijskog žanra i da li on zaslužuje da se njime bavimo, autorka je to obrazložila rekavši da je neophodno da se ozbiljno bavimo ovakvim sadržajima ali na kritički način, jer su oni više od „fenomena novog vremena“ i predstavljaju društveni fenomen – odraz društvene stvarnosti.

„Društvo je poslednjih godina ispraznilo sadržaje naših života i rijaliti programi su kompenzacija toga, a tragično je to što se takva tri rijaliti programa emituju na tri televizije sa nacionalnom frekvencijom. Postavlja se pitanje šta je to što treba da se plasira tim programima, šta je to što se dešava iza scene pa treba da nas drži kod kuće i da ne razmišljamo o drugim temama, i to je jedan od razloga što je ova knjiga nastala“, rekla je Miljanović Petković i dodala da su ovakvi programi, pored toga što su odraz stvarnosti i svega što nas okružuje, i odraz medija koji danas insistiraju na senzacionalizmu, na drami, na spektaklu, čak i kada su u pitanju tragični događaji, a publika nema kritičku distancu u odnosu na to.
„Danas je takva situacija da ono što mediji nisu zabeležili kao da se nije ni desilo, i osnovni imperativ učesnika u ovim programima je da se pojave u medijima, jer u današnje vreme Dekartova rečenica ‘mislim, dakle postojim’ pretvorena je u ‘pojavljujem se u medijima, dakle postojim’. Čovek više nije misleće biće, nego biće koje se pojavljuje, a svi učesnici ovih programa su birani kao profili ličnosti labilnog karaktera, poseduju određene psihičke poremećaje, egzibicionizam, nizak prag tolerancije. Ovi programi promovišu zanimanje biti poznat, ali ne biti poznat zbog nečega što ste uradili dobro, zbog nekog truda i rada koji stoji iza vas, ne, nego biti poznat po svaku cenu i kada to podrazumeva izlaganje sopstvene intime omasovljenoj javnosti. Ovi programi se zasnivaju na eksploataciji svega onoga što je privatno, a koreni rijaliti programa postojali su još u starom veku“, kazala je autorka, navodeći da ovakve sadržaje propagiraju prvenstveno tabloidi, a imperativ medija koji emituju ovakve programe je to što su oni najjeftiniji, ne zahtevaju režisere, glumce, a biraju se učesnici s takvim karakterima koji dozvoljavaju da se događaji odvijaju sami od sebe.
„Najvažnije kod nas je to što je loša društvena situacija i nedostatak perspektive, pre svega mladih, tako da ona latinska izreka ‘hleba i igara’, pružiti narodu zadovoljstvo kad već nije zadovoljan drugim stvarima, u današnje vreme se menja u ‘hleba ili igara’, pošto se odsustvo ‘hleba’ kompenzuje igrama. Ovakvi programi, za razliku od drugih, mnogo više otkrivaju manipulativne mehanizme medija kojih ima svuda, ovi programi služe da vas zadrže kod kuće, da postanete socijalno pasivni, da se ne pitate šta se dešava oko vas, da ne promišljate o svom životu jer imate razbibrigu. Potrebno je podići obrazovni nivo da biste se odbranili od ovakvih sadržaja i da ih kritički posmatrate“, rekla je  Nevena Miljanović Petković.
„Ova knjiga bi mogla da nosi podnaslov ‘uputstva za samozaštitu od pogubnog delovanja rijaliti programa’ i ako se pročita, steći će se lični imunitet na ovakve sadržaje“, istakao je profesor književnosti, novinar i recenzent knjige Miloš Marković, dodajući da rijaliti programi „sistematski razaraju ukupni vrednosni sistem – kulturni, obrazovni, duhovni, moralni – nudeći naličje svega toga u formi zavodljivih iluzija, šunda, kiča i drugih antivrednosti, sve do granice, pa i preko granice perverznog i morbidnog. Osim komercijalne motivacije, kreatori ovakvih sadržaja, masovnim zamajavanjem javnosti i manipulisanjem ljudskom svešću, nastoje da spreče kritičko i analitičko sagledavanje delikatne stvarnosti, a žrtve su mladi koji traže idole, ali u današnjem vremenu ih nema“. Jedini koji bi danas mogao biti idol mladima, kako je rekao Marković, je Novak Đoković, „koji je svoj uspeh i slavu dostigao mukotrpnim radom, odricanjem i upornošću“.
Učenici Ekonomsko-trgovinske škole predstavili su rezultate ankete koju su sproveli među svojim vršnjacima, prema kojima od 60 anketiranih učenika 31 gleda neki rijaliti program, a 29 ne. Među najgledanijim rijalitijima je „Farma“, a poražavajući rezultati govore da je najveći broj anketiranih na pitanje zašto gleda rijaliti program odgovorilo da je to „iz dosade“, zatim  da „nema ništa zanimljivije na programu“, da „nemaju šta pametnije da rade“ ili da su „primorani zato što ostali članovi porodice to gledaju“.

Lj.M.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *