U prošlom broju vašeg lista objavljena je kolumna pod nazivom „Da sam mađar pa još ateist…“ autora Ivana Kovača. Čitajuči kolumnu posle svake rečenice sam pravio pauzu, kada sam u čudu i neverici pokušavao da shvatim šta je pisac hteo da kaže. Teško mi je bilo a da se ne iščuđavam pred gomilom izrečenih poluinformacija i paranojom koja dominira u svakoj izrečenoj misli. Pitam se da li je objavljivanje ovakve kolumne u vašem listu dobronamerno, iskreno i svrsishodno?!
Gospodine Kovač, kao što ste i sami naveli, „Svetosavska akademija“ koja se obeležava u celoj državi Srbiji, pa tako i u omalenom Bečeju, predtsvlja svečanost upriličenu u čast Svetom Savi, kao jednom od najvećih i svakao najznačajnijih srpskih prosvetitelja i jednom od utemeljivača Srpske državnosti u srednjem veku. Zaista nerzumem tolike izlive negodovanja prema liku i delu ovog prosvetitelja. U pitanju je akademija , a ne kakva tribina, seminar ili nešto slično gde bi se raspravljalo o GMO i drugim problemima nauke. Svašta?! Isto kao što svakog Božića slušamo priče o značaju i veličini Hristovog rođenja, ili pak u vreme Uskrsa o Hristovim stradanjima i dželatima u vidu Pontija Pilata. Da li i u tom slučaju ponavljamo gradivo kao, kako ste naveli „maloumni“?! Pominjete Rastkov beg u manastir i mešanje u diplomatiju, što je za ondašnje prilike (kraj 12. i početak 13. veka) po svemu, sasvim normalna, prirodna i ne raskidiva stvar u svim zemljama Evrope. Valjda ste toliko svesni da u 12. veku na ovim prostorima nije bilo visokih škola, fakulteta i drugih obrazovnih ustanova, već se pismenost tada učila u manastirima, a odatle prenosila na narod. Uz sve Rastko (Sveti Sava) je utemeljivač prvih škola u ovom delu Evrope i upravo izneo opismenjavanje naroda izvan zidina manastira. Da li ste vi ogorčeni zato što srpski narod nije imao drugog, za vaše shvatanje „boljeg“ prosvetitelja nego što je bio Sveti Sava?! Zašto Vam je toliko gorka činjenica da je on u svojoj, kako kažete diplomatskoj blatnjavoj stvari, bio ujedinitelj i pomiritelj svih Srba i jedan od ključnih utemeljivača svih oblika „moderne“ državnosti u 12 veku?! Da li Vam možda smeta što se Sveti Sava ceni i poštuje u svim pravoslavnim zemljama, pa tako u mnogim i obeležava (Rusija,Grčka, Rumunija)?!
Dalje u tekstu pominjete zloupotrebu Svetog Save kroz lik i dela Vladike Nikolaja, njegovog sledbenika Justina Popovića i kako kažete „današnje perjanice“ Amfilohije Radovića. Zaista je bezobzirna i zlonamerna količina strasti sa kojom ste se poneli pišući neistine i izvlačeći iz konteksta izneli „lični stav“, uglavnom na osnovu poluinformacija sa Wikipedije! O tome kako je Sveti Sava , kako navodite “uguran“ u crkveni kalendar nije vredno pisati. Ali je vredno pisati o tome kako se kroz duge godine patnje i golgotu osmanlijskog ropstva, srpski narod trudio da sačuva sve ono što nam je ostavio upravo Sveti Sava. Vandalskim spaljivanjem njegovih mošti na Vračaru 1594. god po naredbi Sinan Paše radi zastrašivanja i ponižavanja srpskog naroda, samo govori o veličini i značaju lika i dela Svetog Save i nakon smrti! Svetosavlju dajete karkteristike na osnovu ličnog mišljenja, kao antievropskom, antiprosvetiteljskom ksenofobičnom pokretu povezujući Vladiku Nikolaja za fašističkim pokretom „Zbor“?? Zaista čudno kako je to moguće kada je jedna od prvih pisanih naredbi (koja se i danas čuva) ustoličenog fašističkog režima u Beogradu aprila 1941. god. bilo i privođenje Vladike Nikolaja, Patrijarha srpskog Gavrila i Episkopa Irineja Đorđevića koji su, kako se navodi u naredbi, za Nemce bili ozbiljan politički i obaveštajno-bezbednosni problem i smatrani najotvorenijim neprijateljima nemačke politike. Nakon hapšenja u manastiru Žiča, zatvoreni su u manastir Ljubostinja, gde su bili podvrgnuti torturi , a 1944. godine deportovani u koncetracioni logor Dahau, gde su dočekali oslobođenje. Kako to da po vašim navodima nemački sledbenik sve vreme trajanja rata bude u ropstvu i na kraju „bačen“ u jedan od najsvirepijih koncetracionih logora?! Potom citirate odlomak Vladike Nikolaja gde se navodi misao kako je nacionalizam bez vere anomalija. Kao prvo govori se o “nacionalizmu” koji je kao izraz u svim svetskim leksikonima jasno definisan i razgraničen od pojma “šovinizam”, koji vama očigledno nisu jasni. Sporni citat govori u prilog svemu onome što će se dešavati u celom svetu kasnije (II Svetski rat), kao i o onome što se događalo u prošlosti (Krstaški pohodi, Islamski pohodi idr.). Pitam se kako ste samo imali smelosti da dodelite takve epitete celom svetosavlju i slobodno mogu reći pravoslavlju, na osnovu jednog citata , jednog pojedinaca?! Da li to znači da bi na isti način trebali poistovetiti i sve druge religije sa pojedincima iz njihovih redova ?! Sigurno da nikada nebi dao sebi za pravo da na takav „jeftin“ način poistovećujem, poredim i pojednostavljujem stvari !
Dalje pominjete opet „nazadnjačko svetosavlje“ i “Zaveštanje o jeziku” Stefan Nemanje. Toliko ste se trudili da izopačite i osakatite divno epsko delo našeg značajnog književnika i borca za očuvanje ćirilice. Zaveštanje o jeziku je samo odlomak iz dela “Zaveštanje velikog župana srpskog Stefana Nemanje svom sinu Svetom Savi” koje jeste napisao književnik Mile Medić, ali na osnovu građe i spisa s početka 13. veka, čuvanih u riznici manastira Hilandar. Ako ste hteli da fascinirate čitaoce citirajući, trebali ste i zvršiti citat: “ Tamo gde odzvanja naša reč, gde se glagolja i gde se još, kao stari zlatnik, obrće naša reč, znaj, čedo moje, da je to još naša država, bez obzira ko u njoj vlada.” Da li vam gospodine Kovač toliko smeta što je pravo na jezik jedno od glavnih obeležja svakog naroda, pa tako i srpskog? Da li su misli izrečene u pomenutom delu Stefana Nemanje, odnosno M.Medića, samo želja za očuvanjem jezika, pa time i naroda srpskog ili kako vi kažete “teški antihumanizam i klinički jasni simptomi ksenofobične paranoje”?! Šta onda reći o današnjim, sasvim prirodnim i logičnim težnjama, svih naroda na svetu da govore i pišu na maternjem jeziku gde god da su? Ili čak o pokušajima izmišljanja novih jezika i pisama čak i u 21. veku u nama bliskim zemljama u okruženju. Zašto vam smeta napredovanje i konstantno transformisanje srpskog jezika kroz istoriju, kad je opšte poznato da lingvistika svojim delovanjem utiče na transformisanje svih danas poznatih jezika na planeti, od kojih su mnogi doživeli takve transformacije da se teško mogu uporediti sa istim jezicima iz bliske prošlosti.
Na kraju kažete da na akademiji nije bilo mesta za svakoga. Bezsramno se rugate dobrosusedskim odnosima srba, mađara i drugih naroda u našoj sredini. Tu svakako nije bilo mesta samo za vas! Ali za mađara , pa maker i ateistu i sve ostale dobronamerne ljude, svakako jeste. Trebali ste videti kako su svetosavske svečanosti bile predivno organizovane, u duhu mira i zajedništva, u Adi, Senti, Temerinu i drugim mestima, gde je svakako bilo mesta za sve, pa čak i ateiste. Koji su prema tradiciji i običajima svojih suseda druge nacionalnosti iskazali poštovanje i došli na svečanost koju su ujedno i sami organizovali. Isto onako kako se proslavljaju u zajedništvu i dani Sent Ištvana i drugi verski praznici mađara! Da li sam ja po vašem shvatanju trebao odbiti poziv za kumstvo najboljeg druga iz detinjstva, samo zato što je druge nacionalnosti i verosipovesti?! Narvano da ne! Ja sam sa velikim srcem to prihvatio i uz blagoslov i Pravoslavne i Katoličke crkve , venčao druga pred oltarom katoličke crkve, iako sam pravoslavne vere!
Da li ste se možda zapitali pišući kolumnu da ćete povrediti nečija lična osećanja, da ćete uvrediti crkvu ili državu čiji ste stanovnik? Da li svi oni koji Svetog Savu slave u svojim domovima kao krsnu slavu treba da se poistovete sa vašim navodima?! Siguran sam da ne! Jer ako se može govoriti o ksenofobičnoj paranoji koju pominjete , onda siuguran sam da imate problem! Pisanje takve kolumne nevodi ničemu, no izrugivanju svega onog što ima predznak izvorno, tradicionalno, kulturno, ljudski…
Dr Velimir Mikalački
(Tekst objavljujemo u izvornom obliku, bez lektorskih
intervencija redakcije)