Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Danas počinju Majske igre: Veliki mali festival za male i velike

Danas počinju Majske igre: Veliki mali festival za male i veliketrg_fontane

„Postjubilarne“ 61. Majske igre počinju u danas 14. i biće okončane 18. maja, a 21. maja se organizuje Smotra dramskog stvaralaštva dece predškolskog uzrasta, čiji je organizator PU „Labud Pejović“.

Svečano otvaranje Igara planirano je za 14. maj u 16 časova u velikoj sali Gradskog pozorišta, uoči prve dečje predstave, čemu će ranije prethoditi prva omladinska predstava.

Za Majske igre stiglo je 50 prijava iz Srbije, Bosne i Hercegovine i Hrvatske, a to je rekordan broj do sada.

Selektorka, dramaturškinja, spisateljica i rediteljka iz Beograda Milena Bogavac izabrala je 7 predstava u dečjoj i 6 u omladinskoj kategoriji, a najbolje od njih izabraće žiri Igara, Miroslav Momčilović, reditelj i scenarista (filmovi „Sedam i po“, „Smrt čoveka na Balkanu“, „Kad porastem biću kengur“, „Smrdljiva bajka“…), Hana Selimović, glumica Narodnog pozorišta u Beogradu i Arpad Mesaroš, glumac Novosadskog pozorišta (Újvidéki Színház).

Međunarodni festival scenskog stvaralaštva dece i mladih biće zatvoren 18. maja u 16 časova kada će u čast nagrađenih biti odigrana predstava „Papirni“ iz Smederevske Palanke.
„Pravi“ kraj Majskih igara je 21. maj, kada će u Gradskom pozorištu od 8.30 do 13 časova biti održana Smotra dramskog stvaralaštva dece predškolskog uzrasta.

U okviru 61. Majskih igara biće i nekoliko glumačkih radionica za decu, a sve festivalske aktivnosti će pratiti novinarska i PR redakcija, uz pomoć mladih volontera.
Podršku festivalu pružili su opština Bečej, koja je na konkursu za civilne organizacije za Majske igre odobrila 260.000 dinara, a Ministarstvo kulture i informisanja je na konkursu u oblasti kulturnih delatnosti dece i za decu i mlade međunarodnoj manifestaciji dodelilo 368.000 dinara.

Takmičarski program: 13 „srećnih“ predstava

U takmičarskom programu 61. Majskih igara po izboru selektorke Milene Bogavac učestvuje ukupno 13 predstava u dečjoj i omladinskoj kategoriji. Igre počinju 14. maja u 12.30 časova omladinskom predstavom „Niz prugu“ Centra za kulturu mladih i Pozorišta „Dobrica Milutinović“ iz Sremske Mitrovice (režija i tekst Stefan Tajbl – dramatizacija romana „Niz prugu“ Jelene Nedić), a nakon svečanog otvaranja festivala, u 16.30 startuje predstava za decu „Ružno pače“ Školice glume Gradskog pozorišta Bečej (tekst: Dejan Aleksić, režija: Mirjana Kolundžić Kuzmanović).

U utorak, 15. maja u 10 sati počinje predstava za decu „Siromašni Romeo“ Doma kulture „Pivo Karamatijević“, Mala pozorišna radionica iz Priboja (tekst: Tode Nikoletić, režija: Ibrahim Ćata Hasanagić), potom u 12.30 je na redu omladinska predstava „Šine“ Dramskog studija „Ćoše“ iz Obrenovca (tekst: Milena Marković, režija: Marija Medenica), a dan će biti završen dečjom predstavom „Šigi – Migi i čarobni poljubac” Dečje scene Gradskog pozorišta Ruma (tekst: Sara Strižak i Zoltan Fridman – adaptacija po motivima teksta Todeta Nikoletića, režija: Zoltan Fridman) koja počinje u 15.30 časova.

Treći dan festivala, 16. maj, u 10 sati otvara predstava za decu „Praseća rokersko-ekološka bajka“ Dečje scene Trsteničkog pozorišta iz Trstenika (tekst i režija: Miloš Milošević Šika), u 12.30 sledi omladinska predstava „Himmelweg“ Akademskog pozorišta AKUD Univerziteta u Beogradu, „Branko Krsmanović“ Beograd (tekst: Huan Majorga, režija: Maksim Milošević), a poslednja predstava od 19 časova , takođe za omladinu, je „Kralj Ibi“ Dramskog studija mladih Gradskog pozorišta Bečej (tekst: Alfred Žari, režija: Igor Pavlović).

U četvrtak, 17. maja, u 10 sati će biti prikazana dečja predstava na mađarskom jeziku „Karinti omaž“ Đačke scene šarene iskrice-Színes Szilánkok Diákszínpad  iz Novog Sada (režija i tekst: Terezia Figura – po motivima Friđeša Karintija), u 12.30 počinje predstava za mlade „Fragmenti promila“ u izvedbi „Stvaramo predstavu“ Centra za omladinski rad iz Novog Sada (tekst: tim „Stvaramo predstavu“, režija: Uroš Mladenović), a poslednji komad tog dana počinje u 16.30 časova i namenjen je za decu: „Niz zečiju rupu“ Dramskog studija OŠ „Sveti Sava” iz Kruševca (tekst: Sandra Maksimović, režija: Sandra Maksimović, Dragana Arsić i Irena Milovanović).

Poslednjeg dana Međunarodnog festivala scenskog stvaralaštva dece i mladih u 10 sati je na redu dečja predstava „Kositreni vojnik” Baletnog i plesnog studija Doma kulture „Kristalna kocka vedrine“ iz Siska (tekst: prema bajci H. K. Andersena „Olovni vojnik“, režija: Jasminka Petek Krapljan), potom, u 12.30 časova, sledi predstava za omladinu „Creeps“ Dramskog studija Doma omladine Kragujevac (tekst: Lutz Hubner, režija: Bratislav Janković) i to je i poslednja takmičarska predstava. Istog dana u 16 časova je zatvaranje Majskih igara predstavom u čast nagrađenih „Papirni“ Kulturnog centra iz Smederevske Palanke i dodela nagrada.

Reč selektorke: Od Alise u zemlji čuda do manifesta generacije, antifašizma i priče o diktaturi

O tome zašto je selektorka Milena Bogavac izabrala baš ovih 13 predstava od 50 prijavljenih, govori/piše sama selektorka: „Odabir predstava za Majske igre nije bio lak zadatak. Ne samo zato što smo dobili rekordan broj prijava, već i zato što su u pitanju predstave za decu i mlade, a sve dečije i omladinske predstave su dobre. To nije samo fraza, jer je pozorište najbolje i najsigurnije mesto za odrastanje.

Ono nas uči pravilnom govoru, držanju i disanju. Uči nas timskom radu i dogovaranju. Uči nas da mislimo kritički i problemski, ali i da se nosimo sa stresnim situacijama, da kontrolišemo svoje uzbuđenje, savladamo tremu, izložimo se tuđim pogledima i jasno kažemo ko smo i pokažemo šta umemo.

Ipak, najvažnije od svega, jeste to što nam pozorište razvija empatiju, odnosno: sposobnost da osetimo kako se neko drugi oseća. Pozorište kao disciplina koja ’čovekom govori o čovečanstvu’, uči nas kako da budemo ljudi, a te su lekcije važnije od svih ostalih koje u mladosti i detinjstvu moramo da savladamo.

Zbog svega toga, predstave u kojima igraju deca i ona malo starija deca, ne mogu se deliti na dobre i loše, već na dobre i bolje. Ipak, ni ova podela nije nam olakšala proces selekcije, jer je među prijavljenim predstavama bilo mnogo više tih boljih, nego što staje u program jednog festivala. Zbog toga, pohvaljujemo sve one koji su se prijavili za učešće u Majskim igrama: čak i ako ove godine niste pozvani na festival, važno je da nastavite sa svojim radom, jer on ovaj svet čini zanimljivijim mestom za odrastanje, a neka detinjstva smislenijim, srećnijim i razigranijim.

Prilikom odabira predstava, vodili smo se sledećim načelima: da odaberemo one koji najviše uživaju u igri, one koji igru shvataju kao slobodu i one koji znaju da je igra najozbiljnija stvar na svetu. Pri tome, treba posebno naglasiti da nam je krivo što ovaj festival ne može da traje duplo duže, jer bismo samo tako na njega uspeli da pozovemo sve one grupe, trupe i pozorištanca koja to zaslužuju.
U ovogodišnjoj takmičarskoj selekciji nalazi se sedam dečijih i šest omladinskih predstava. Predstava ’Papirni’ Kulturnog centra iz Smederevske Palanke, biće izvedena u čast nagrađenih. Ovo je lutkarska predstava, namenjena deci od šest i više godina, ali smo sigurni da će u njoj podjednako uživati i omladina, ali i odrasli. Ona nije dečija predstava, jer u njoj ne igraju deca, ali je predstava za decu i to vrhunska! Svedena, minimalistična, sa divnom likovnošću i nežnom porukom. To je predstava o ljubavi i predstava koja se voli i sigurni smo da će se dopasti publici svih uzrasta.
’Kositreni vojnik’ iz Siska je baletski spektakl koji najmlađe plesačice priređuju za svoje vršnjake. U pitanju je moderan balet, u čijem centru je bajka. Pokret, snaga, disciplina, šarenilo i raskoš kostima i scene, na najbolji mogući način uvešće vas u svet plesne umetnosti, bilo da imate šest ili sto šest godina.

Predstava ’Niz zečiju rupu’ dramskog studija Osnovne škole ’Sveti Sava’ iz Kruševca, donosi jedno novo, moderno čitanje ’Alise u zemlji čuda’. Ipak, od priče koju priča, zanimljiviji je način na koji to čini, jer su u ovoj predstavi upotrebljena različita teatarska sredstva: ovde ima plesa, glume, pevanja, maski, fantastičnih kostima i scenografije, mnogo humora, ali i drame. Inovativna u svom pozorišnom jeziku, ova je predstava već imala uspeha na festivalima dečijeg pozorišta. Kada je budete videli, shvatićete i zašto.

’Praseća rokersko-ekološka bajka’ dolazi iz Trstenika i preti da će vas oduvati, kao što vuk iz bajke o tri praseta oduva njihove kuće. Ova predstava, međutim, oduvaće vas od smeha, jer su svi dijalozi u njoj protkani finim, pametnim humorom. Šale i dosetke ovde nisu same sebi svrha, već sredstvo za pričanje važne i ozbiljne priče o očuvanju životne sredine. Mladi glumici i glumice uživaju u svakom trenutku svoje igre i to zadovoljstvo prenosi se i na publiku. Spremite se za mnogo kvalitetnog smejanja, u kom se krije ozbiljna, poučna priča!

’Karinti omaž’ je predstava na mađarskom jeziku, inspirisana literaturom poznatog pisca, koji je u svojim delima opisivao đački život. Komad na scenu donosi njegovu učionicu, a grupa dečaka i devojčica koji u toj učionici sede, svojim glumačkim umećem može da parira odraslim profesionalcima.

’Šigi Migi i čarobni poljubac’ je predstava o dva šaljiva čarobnjaka i jednoj razmaženoj princezi. U njoj je mnogo humora i mnogo slobode, pa kao gledalac prosto želite da stanete s glumcima na scenu i postanete deo ove razigrane ekipe. Najveći kvalitet ove predstave su mali izvođači koji se prelepo igraju, sa mnogo radosti, ljubavi i veštine.

Bečejsko ’Ružno pače’ pravi je primer ozbiljnog pristupa dečijem pozorištu. Pedantno režirana, uvežbana, maštovita i topla, ova Andersenova bajka na sceni sija u punom sjaju: u ’Ružnom pačetu’ sve je lepo, doterano i utegnuto, ali je najlepša od svega poruka koju predstava šalje. To je poruka o tome da svi treba da budemo ono što jesmo, bez obzira šta naša sredina misli o tome.
Poslednja predstava u programu za decu je ’Siromašni Romeo’ iz Priboja – verzija čuvenog Šekspirovog dela ’Romeo i Julija’, prikazana na način koji odgovara publici svih uzrasta. U ovoj predstavi ima dramske glume, tragetskih elemenata, ali i mnogo humora. Žanrovi se mešaju i dopunjuju, a da sve bude interesantnije, u pitanju je prva izvedba ovog komada. Ambicija da se u radu sa decom istražuje, da se pronalaze novi tekstovi i novi načini rada, ono je što pribojskog ’Romea’ čini radom dostojnim svakog poštovanja.

Kada je reč o omladinskoj selekciji, treba reći da se prispele prijave mogu podeliti u dve grupe. Prvu čine komedije raznih vrsta, izvedene na mnogo spretnih načina. Drugu, međutim, čine društveno angažovane predstave, čiji je cilj preispitivanje naše stvarnosti, u njenim  ne tako lepim segmentima.

Iako nemamo ništa protiv komedije, u ovogodišnjoj selekciji prednost smo dali angažovanim predstavama, jer one pokazuju da su mladi ljudi odgovorni i zamišljeni nad svetom koji ih okružuje.
’Šine’ grupe ’Ćoše’ iz Obrenovca, bez ikakve sumnje, ulaze u red najboljih predstava koje se, po savremenim, domaćim tekstovima, igraju na repertoarima pozorišta u Srbiji. Čuveni komad Milene Marković, ovi mladi ljudi iznose na žestok, surov i istovremeno nežan način. Tako ova drama postaje manifest jedne generacije, generacije kojoj nije dobro i koja zna zbog čega je to tako. Vrhunska gluma i mnogo odličnih songova nastalih po poeziji ove autorke, u umetničkom smislu, nadmašuju sva očekivanja koja bi neko mogao imati od jedne omladinske predstave. Ovo je Predstava sa velikim P, koju bi – na svojim repertoarima, mogli ponosno da prikažu i profesionalni festivali.

’Himmelsweg’ beogradskog Krsmanca je drama sa snažnom antifašističkom porukom. Mladi glumci i glumice plene svojom ozbiljnošću i veštinom, ali predstavu još upečatljivijom čini rad Maksima Miloševića, verovatno jednog od najtalentovanijih reditelja mlade generacije. Predstava koju je uradio sa omladinskim ansamblom, može poslužiti kao primer svim mladim umetnicima, jer pokazuje kako se ozbiljno pozorište može praviti i bez velikog budžeta, raskošnih kostima i scenografije. Maksim Milošević je u omladinskom pozorištu prepoznao put ka formiranju lične rediteljske poetike i izraza, a nema sumnje da mu mladi glumci veruju i da su svojim radom pokazali da su dorasli i najkompleksnijim temama.

Predstava ’Creeps’ iz Kragujevca primer je onoga što Grotovski naziva siromašnim pozorištem.  Igra i tekst su jedini elementi ove predstave, koja – krajnje jednostavnim jezikom, priča veoma komplikovanu priču, o uticaju medija na formiranje naših ličnosti. Tri mlade glumice igraju vešto, provokativno, moderno i sa velikim rasponom: od komike, do istinskog patosa.
Predstava ’Fragmenti promila’ iz Novog Sada je edukativna predstava o opasnostima koje za sobom nosi (zlo)upotreba alkohola. Ova, pomalo didatkička tema, mladom ansamblu poslužila je kao polaz za kreiranje nečeg mnogo zanimljivijeg: priče o druženju, zabavi i navikama mladih u Srbiji, danas. Jasno je da nam sa scene pričaju svoje priče i priče iz svog okruženja, a to čine na nepretenciozan i originalan način. Njihova tema je opijanje, ali je ideja mnogo dublja, jer pričajući o alkoholu, oni zapravo pričaju o razlozima koji ljude teraju na opijanje. Ti razlozi povezani su sa raznim vrstama nesigurnosti, pa tako ovo postaje predstava o brojnim problemima s kojima se suočavamo tokom odrastanja.

’Kralj Ibi’ koga igra Dramski studio mladih Gradskog pozorišta  Bečej je opora, zastrašujuća, ali i krajnje duhovita satira koja problematizuje pitanja diktature. Predstava pokazuje kako se mladi glumci uspešno nose sa klasikom avangardnog pozorišta XX veka, ali i da ovo delo koje je Alfred Žari i sam počeo da piše kao srednjoškolac, ima mnogo veze sa društvenom stvarnošću u kojoj živimo.

Predstava ’Niz prugu’ iz Sremske Mitrovice je potresna drama u čijem centru se nalazi devojka, zalutala u svet seksualnog rada. Autor dramatizacije i reditelj predstave je mladi dramaturg Stefan Tajbl, koji u radu sa mladima pokazuje da nema samo umetničke, već i pedagoške afinitete i znanja. Jasno je da je ansambl vođen sigurno i promišljeno, i da ih se priča koju pričaju duboko i intimno tiče. I ova predstava, kao i beogradski ’Himmelsweg’, obrenovačke ’Šine’ ili novosadski ’Fragmetni promila’ pokazuje kako zanimljiva dela nastaju, kada u omladinskim pozorištima, rade mladi profesionalci.

Sigurni smo da će žiri ovogodišnjih Majskih igara imati težak zadatak, ali smo isto tako sigurni i da će publika uživati, bez obzira kog je uzrasta. Jer, deca su mali ljudi, a ljudi su velika deca…  a pozorište je mesto na kom se najbolje uživa, onda kada se igri pristupa ozbiljno. Sve odabrane predstave imaju ovaj kvalitet i to bečejske Majske igre, čini velikim festivalom“.

Priredila: K.D.F.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *