Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

Ulično osvetljenje na teritoriji opštine Bečej: 48 sati javne rasvete

Ulično osvetljenje na teritoriji opštine Bečej: 48 sati javne rasvetetrg_fontane

Javna rasveta na teritoriji opštine Bečej treba da bude rekonstruisana do marta 2020. godine, rečeno je krajem septembra prošle godine na sednici Skupštine opštine na kojoj su odbornici SNS-a, POKS-a i SVM-a dali saglasnost na konačan nacrt ugovora o javno-privatnom partnerstvu za obavljanje usluga rekonstrukcije i modernizacije sistema javnog osvetljenja primenom mere uštede energije sa LED tehnologijom na teritoriji opštine Bečej.

Ugovor sa predstavnicima privatnog partnera predsednik opštine Bečej Dragan Tošić potpisao je 2. oktobra 2019. godine, a rok za rekonstrukciju rasvete na teritoriji opštine bio je 6 meseci.

I bi svetlo u martu 2020. godine.

Međutim, u poslednje vreme noćno osvetljenje se učestalo kvari, mnoge ulice ili delovi ulica su i nedelju dana, pa i više u mraku, građani se učestalo žale i postavljaju fotografije mračnih ulica na društvene mreže.

U sklopu javno-privatnog partnerstva trebalo je da bude postavljeno oko 5.000 sijalica, to treba da održava firma „Keep light“ iz Beograda, a deo rasvete nije bio predmet partnerstva i to održava firma koju angažuje Javno preduzeće Komunalac, međutim, ne zna se koji deo rasvete (lokacije) „pripada“ Komunalcu, jer to javno preduzeće nije precizno odgovorilo na pitanja redakcije Bečejskog mozaika.

Partneri za svetlo

Partneri lokalne samouprave u javno-privatnom partnerstvu za rekonstrukciju javne rasvete su „Keep light“ d.o.o. iz Beograda i „Esco Elios“ d.o.o. iz Novog Sada, a te dve firme su osnovale treću, zajedničku, „LED BČJ“. d.o.o. BeogradČukarica, koja služi „isključivo i samo za potrebe realizacije projekta javno-privatnog partnerstva“.

S obzirom na to da javnost, ali ni odbornici Skupštine opštine Bečej ništa ne znaju o (finansijskim) efektima rekonstrukcije javne rasvete, redakcija Bečejskog mozaika pre tri nedelje uputila je pitanja nadležnima u lokalnoj samoupravi, između ostalog i o tome koliko je sijalica promenjeno u ugovornom roku i u kojim naseljenim mestima.

Projektom je bila predviđena zamena 4.591 stare, neefikasne svetiljke novim LED svetiljkama i metal halogenim sijalicama, ali je novinarima prošle godine rečeno da će biti promenjeno 5.009 svetiljki na teritoriji opštine.

U pisanom odgovoru na pitanja iz lokalne samouprave navodi se da je na teritoriji opštine montirano 4.357 lampi – u Bečeju 2.430, u Bačkom Petrovom Selu 1.175, u Bačkom Gradištu 458, u Radičeviću 102, u Mileševu-Drljanu 149, a Poljanica je dobila 43 svetiljke. „Trenutno se u magacinu nalazi 124 led lampe sa lirama različite dužine, 16 parkovskih led lampi i 91 kompleta za metalhalogene lampe. Jedna parkovska led lampa je naknadno montirana na zelenom korzou a jedna led lampa sa lirom je odneta na remont“, ali se ne kaže zašto su te lampe u magacinu.

Podsetimo da je novinarima 2019. godine saopšteno da je prosečna godišnja potrošnja električne energije za javnu rasvetu u opštini – pre rekonstrukcije rasvete – bila 2.843.227 kWh a prosečni godišnji trošak za električnu energiju 22.339.234 dinara. Opština je, prosečno, godišnje za održavanje javne rasvete izdvajala 6 miliona dinara.

Ko je „zakazao“?

Ugovorom opštine sa privatnim partnerima za rekonstrukciju javne rasvete je utanačeno da je period reagovanja privatnog partnera na prijavu kvarova najduže 48 časova od časa prijave, a stiče se utisak da se to ne dešava.

Iz opštine navode da kvarove u sistemu javne rasvete koji je deo javno-privatnog partnerstva otklanja privatni partner, to jest firma „Keep light“ iz Beograda, a o „razlozima koji dovode do situacije da se kvarovi ne otklanjaju za najviše 48 sati treba pitati privatnog partnera“.

Novinar Bečejskog mozaika je pitao privatnog partnera.

Osoba koja se javila na telefon firme „Keep light“ u Beogradu i predstavila se kao Ivana na pitanje da li se dešava da ta firma ne otklanja kvarove na javnoj rasveti u Bečeju najviše u roku od dva dana, rekla je: „Ne dešava se. Mi imamo rok da otklonimo nedostatke, to jest bilo koji kvar u roku koji je predviđen ugovorom. Konsultovala sam se s kolegom i rekao je da je Bečej prioritet i da odmah, čim dobijemo podatke o kvarovima, mi izlazimo na teren i popravljamo to“.

Na konstataciju novinara da je ugovoreni rok 48 sati, međutim, građani koji žive u Bečeju vide da se ti kvarovi u pojedinim slučajevima ne otklanjaju u tom roku, Ivana je odgovorila: „Nije nikakav problem što se toga tiče da vam to odgovorim zato što sam se baš konsultovala, odmah sam kontaktirala kolegu koji je radio implementaciju projekta kada sam to čula iz opštine i on mi je rekao da ne postoji šansa, zato što je Bečej prioritet i da istog momenta kada dobijemo podatke o kvarovima, mi izađemo na teren, samo što je problem u tome, što je moguće, mi ne dobijemo na vreme, a iskreno da kažem, ne izlazimo na teren i ne proveravamo, nas opština obaveštava o kvarovima“.

Dodala je Ivana i da se njena firma trudi i da ni u jednom drugom gradu nema problema što se toga tiče.

Opština privatnom partneru platila oko 13 miliona dinara

U konačnom nacrtu ugovora javno-privatnog partnerstva navodilo se da od početka perioda garantovanja, za svih 13 godina garantovanja izvršiocu „pripada naknada (uračunata osnovna naknada i naknada za preventivno i operativno održavanje). Za svaki obračunski period vrši se plaćanje naknade na kraju svakog meseca u visini jedne dvanaestine godišnje naknade“, a to, kako se navodi, „iznosi na mesečnom nivou 15.045,35 evra, uvećano za PDV i isključujući bilo koje drugo potraživanje“.

Iz opštine je na pitanja koliko je novca, na mesečnom nivou, od početka funkcionisanja javne rasvete do 6. oktobra 2020. opština isplatila izvršiocu na mesečnom nivou, da li je ostvarena garantovana ušteda, ako jeste, kolika je na mesečnom nivou (od početka funkcionisanja do 6. oktobra 2020.), a ako nije, da li je izvršilac platio penale, odgovoreno veoma šturo: „Do sada je privatnom partneru isplaćeno 13.029.116,88 dinara“.

Komunalac ne želi da kaže koliko sijalica održava?

Nije, međutim, celokupna javna rasveta na teritoriji opštine Bečej u nadležnosti privatnog partnera opštine – samo onaj broj sijalica koji je postavljen – već delom rasvete gazduje Javno preduzeće Komunalac.

Toj firmi su 6. oktobra upućena novinarska pitanja, odgovori su dobijeni tek 19. oktobra, međutim, na osnovno pitanje koji deo javne rasvete na teritoriji opštine Bečej održava Komunalac, to jest koliko je to svetiljki, imajući u vidu da bi javno-privatni partner lokalne samouprave trebalo da održava oko 5.000 sijalica, direktor Komunalca Željko Plavšić je odgovorio da „izvođač koji je odabran putem tendera održava svu opremu koja nije deo/nije montirana kroz Ugovor i projekat JPP“.

S obzirom na to da je konstatacija koja je izrečena kao odgovor, već sadržana u pitanju novinara, a pitanje se odnosilo na broj svetiljki, Javnom preduzeću Komunalac ponovo su upućena pitanja, ali u obliku zahteva za slobodan pristup informacijama od javnog značaja u kom se, između ostalog, traži broj i lokacija sijalica koje to preduzeće održava i kopije dokumenata u kojima se ti podaci nalaze.

Do 27. oktobra Komunalac nije odgovorio na zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog značaja.

K.D.F. (Nastavak teksta pročitajte u Bečejskom mozaiku koji je na kioscima od 30. oktobra; foto: pixabay.com)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *