Ministarstvo zdravlja Srbije predstavilo je krajem maja mobilnu aplikaciju „Izabrani doktor“ koja građanima omogućava zakazivanje pregleda kod izabranog doktora, kao i uvid u status zdravstvenog osiguranja.
Uvođenje te aplikacije je, kako je saopštilo Ministarstvo zdravlja, nastavak informatizacije i digitalizacije zdravstvenog sistema, u skladu sa digitalnom agendom i prioritetima Vlade Srbije.
Mobilnu aplikaciju „Izabrani doktor“ građani mogu besplatno preuzeti sa Gugl plej prodavnice (Google Play Store), a za njenu aktivaciju potrebno je uneti lični identifikacioni broj osiguranika sa kartice zdravstvenog osiguranja, kao i broj mobilnog telefona na koji će biti poslat PIN za aktivaciju.
Pored zakazivanja pregleda kod izabranog lekara, planirano je da u narednom periodu putem aplikacije građani dobiju i mogućnost da budu obavešteni ili podsećani na vreme zakazanog pregleda i na drugim nivoima zdravstvene zaštite, uz mogućnost otkazivanja pregleda.
U vezi sa novom aplikacijom, preko koje pacijenti mogu sami da zakažu preglede kod izabranog lekara, poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić je održao konferenciju za novinare u sredu (nakon zaključenja broja novina) o rizicima i opasnosti koje nosi obrada podataka o ličnosti putem internet aplikacije „Izabrani doktor“.
Poverenik je odmah po otvaranju aplikacije dobio prijavu u kojoj je ukazano na potencijalne zloupotrebe podataka zbog neadekvatnog načina obrade i hitno je otvorio postupak nadzora nad više relevantnih subjekata. Međutim, kako su postojeći propusti, rizici i opasnosti u obradi podataka putem navedene aplikacije takvog intenziteta i mogu ozbiljno ugroziti pravo na privatnost svih lica koja se nalaze u zdravstvenom sistemu, poverenik je hitno obavestio javnost i građane o tome i pozvao na opreznost. Čekanje da se okonča postupak nadzora u ovom slučaju bi obesmislilo mere koje je poverenik kao zaštitnik podataka o ličnosti dužan da preduzme. Zato je bilo neophodno reagovati odmah i ublažiti i minimizovati potencijalnu štetu po prava građana.
Liste čekanja i IZIS Elektronsko zakazivanje specijalističkih pregleda pacijenti obavljaju kod izabranog lekara, preko aplikacije Ministarstva zdravlja, preko IZIS-a, a dosad je taj sistem prouzrokovao mnogo problema i lekarima i pacijentima, naime, događa se da na pregled kod specijalista pacijenti čekaju i po nekoliko meseci, a još je veći problem zakazivanje dijagnostike (magnetna rezonanca, CT itd.) za koje postoje liste čekanja. Recimo, na Institutu u Sremskoj Kamenici lista čekanja na magnetnu rezonancu popunjena je do kraja septembra meseca. |
Nažalost, Ministarstvo zdrav-lja, umesto da se suoči sa greškom i samo preduzme mere da se prava lica zaštite, zamenjuje teze i kreće napad na poverenika optužujući ga za „politikanstvo“.
Poverenik ne želi da gubi vreme i troši energiju u bespotrebnim i nekonstruktivnim raspravama sa Ministarstvom zdravlja, već samo želi da uradi ono što je misija postojanja nezavisnog državnog organa za zaštitu podataka, a to je zaštita osnovnih ljudskih prava svih građana, uključujući, između ostalog, i prava lica koja vode i koja su zaposlena u Ministarstvu zdravlja, a čiji podaci su takođe ovom aplikacijom podložni kompromitaciji, saopšteno je iz kancelarije poverenika i u najavi konferencije za novinare za 6. jun, navedeno je da će poverenik na toj konferenciji predstaviti konkretne dokaze i objasniti koji su rizici i opasnosti po pravna lica obradom podataka u ovoj aplikaciji, a neka onda posle toga, svako za sebe, donese sud o tome da li je reč o „politikanstvu“ ili o propustima i rizicima koji mogu ozbiljno ugroziti osnovna ljudska prava, uključujući pravo na privatnost i pravo na zaštitu podataka o ličnosti.
B.M. (Izvor: N1, Beta)