Opštinsko veće opštine Bečej objavilo je danas rezultate konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja, ali bez konkretnih obrazloženja. Raspodeljeno je svega milion dinara – tek oko deset odsto od ukupno 9,36 miliona planiranih za informisanje u budžetu za 2025. godinu. Ostatak novca, kao i prošle godine, verovatno će biti dodeljen mimo konkursa.
Najviše novca na konkursu, 350.000 dinara, dobilo je Bečejsko udruženje mladih za projekat „Finansijska otvorenost – Jačanje odgovornosti u upravljanju javnim sredstvima“ koji će biti realizovan na portalu Moj Bečej. Najmanje – svega 50.000 dinara – dodeljeno je Bečejskom mozaiku (Mozaik d.o.o) za projekat „Odluke u ime građana: Akvapark u Bečeju“.
Bečejskim danima (Medium d.o.o.) raspodeljeno je 250.000 dinara za projekat „Kapaciteti zdravstvene zaštite u opštini Bečej“, Webinfu (Info-NB) 200.000 dinara za projekat „Sportski almanah Bečeja: Sezona 2 – Kik-boks klub Bečej“, mediju Óbecse és vidéke (Društvo intelektualaca Braća Tan) 150.000 dinara za izdavanje istoimenog mesečnika – konkurs je inače raspisan za realizaciju medijskih projekata, ne za finansiranje izdavanja novina.
Komisija je predložila da se ne podrže projekti koji su ostvarili manje od 70 bodova. Nije podržano sedam projekata: Novosadske TV d.o.o „Razvojni potencijali Bečeja“, Tijana Janković PR produkcija STAZ Bečej (Webinfo) „Doniranje bez predrasuda: informisanje građana opštine Bečej“, Radiotelevizija Pančevo (Dunav televizija) „Bečej INFO“, Sremska televizija „Opština Bečej – briga o osetljivim grupama“, Cvet na Tisi d.o.o Zrenjanin „Iz bakine kuhinje“, Savez Srba iz regiona (Srpsko kolo) „Srpsko kolo Bečej“ i Ivana Knežević PR Izdavačka delatnost Objektiv media NS (Objektiv 24 H) „Sa privredom na Ti – Bečej“.
Rešenje, kao i ranije odluku o raspisivanju konkursa, iz nekog razloga nije potpisao predsedavajući Opštinskog veća, predsednik opštine Vuk Radojević, već njegov zamenik Dane Mandić.
Formalni kriterijumi
Kao i prethodnih godina, kriterijumi za ocenjivanje projekata formalno postoje – ali njihova primena je nejasna.
Medijska komisija u sastavu Branislav Sančanin (samostalni predlog), Milijana Kočić (Društvo novinara Vojvodine) i Miloš Lazić (Comnet) je pojedinačno bodovala projekte putem Jedinstvenog informacionog sistema. Ali njihova obrazloženja su identična za svaki projekat – štura i generička.
Projekat Bečejskog mozaika je prošle godine ocenjen najvišom ocenom na lokalnom konkursu, a ove godine dobio je 70,67 poena – neposredno iznad praga za odbacivanje.
Komisija nijednom rečenicom nije objasnila na osnovu čega su projektne vrednosti pojedinih medija procenjene, a obrazloženja su koncipirana tako da budu pravno neupotrebljiva. Takva praksa sprečava bilo kakvu ozbiljnu analizu i pravni postupak.
Sistem u kojem istraživanje smeta
Bečejski mozaik je odbio dodeljeni iznos od 50.000 dinara. Predlog glavnog i odgovornog urednika Vladana Filipčeva je da se taj novac preusmeri na popravku bar jednog od „pametnih“ pešačkih prelaza, koji su postavljeni pre dva meseca za više od 340.000 evra, a već se kvare, odnosno ne rade.
Ovakav ishod konkursa bio je očekivan, s obzirom na to da je redakcija tokom 2024. godine bila izložena političkim pritiscima, pretnjama i diskriminaciji – uključujući i otežan pristup informacijama od javnog značaja.
Zbog toga je i štampano izdanje Bečejskog mozaika ugašeno u januaru 2025. nakon 27 godina, jer nismo želeli da kalkulišemo i pristanemo da svoj posao radimo suprotno novinarskom kodeksu, te da odustanemo od istraživanja događaja i pojava koje nisu po ukusu lokalne vlasti.
Milioni traže gazde
Ostatak medijskog novca verovatno neće da „čami“ u opštinskoj kasi, već će ubrzo da nađe svoje gazde, kao što se to desilo i prošle godine uprkos šapatom izrečene preporuke nadležnog ministarstva da se budžetski novac za informisanje rasporedi na konkursima.
Najveći deo novca tada su dobila tri medija.
„VTV Subotica“ – ogranak Bečej je za emitovanje televizijskih priloga dobio 4,4 miliona, „Hahstag Digital media group“ iz Novog Sada za „nabavku usluge za produkciju reklamnog, propagandnog i informativnog materijala“ 1,8 miliona dinara, a poreski obveznici opštine Bečej obezbedili su i 720.000 dinara „Insajder timu“ d.o.o. Beograd za četiri priloga na Informer televiziji (svi iznosi su sa PDV-om).
Osim toga, prema podacima sa Portala javnih nabavki, predsednik opštine Bečej je zaključio ugovor sa VTV d.o.o. (skraćeno poslovno ime VTV d.o.o. Subotica) za usluge marketinga na 270.000 dinara.
Dodatno, analitičke kartice lokalne samouprave pokazuju da je tokom 2024. godine, te u januaru i februaru 2025. (redakcija ne raspolaže karticama od februara naovamo) iz opštinskog budžeta za VTV Comnet d.o.o. Subotica mesečno uplaćivano po 60.000 dinara.
Kako je krenulo?
Lokalne samouprave 2024. godine širom Srbije drastično su umanjile svoje budžete za projekte medijskog sufinansiranja u odnosu na 2023. godinu. U nekim gradovima i opštinama budžet za medijske konkurse umanjen je i do deset puta. Takav je bio slučaj i u Bečeju. Do 2024. godine, mediji su konkurisali za 9 miliona dinara, a od tada do danas za oko 10 odsto tog iznosa.
Takva praksa će, sasvim izvesno, postati tradicija.
Kakvu vlast zanima javni interes?
Skupština Srbije usvojila je 16. juna izmene i dopune Zakona o javnom informisanju i medijima, Zakona o elektronskim medijima i Zakona o javnim medijskim servisima.
Prilikom izmene Zakona o javnom informisanju i medijima nisu usvojeni amandmani da kriterijumi za javne nabavke u oblasti medija imaju jasne veze sa ostvarivanjem javnog interesa i poštovanjem profesionalnih standarda. Ta oblast će i dalje biti podložna favorizovanju pojedinih medija, netransparentnom trošenju novca poreskih obveznika i zloupotrebama.
K.D.F.