Portal Bečejski mozaik jača svoje veze sa civilnim sektorom kako bi stvorio još relevantniji, inkluzivniji i sadržajniji medijski prostor. Portal je uspostavio saradnju sa četiri organizacije civilnog društva (OCD) koje rade u različitim oblastima, sa posebnim fokusom na udruženje koje zastupa interese osoba sa invaliditetom, jer su osobe sa invaliditetom, a unutar te populacije deca sa invaliditetom i sa smetnjama u razvoju, jedna od najmarginalizovanijih grupa u opštini Bečej, ali i u Srbiji.
Cilj ove inicijative je direktno uključivanje OCD u odabir tema iz njihovog spektra delovanja koje će se obrađivati u Bečejskom mozaiku.
Transparentnost i relevantnost u partnerstvu: Početak dijaloga
Saradnja je formalno započeta veoma produktivnim sastankom održanim 26. jula. Na njemu su učestvovali predstavnici Bečejskog udruženja velikih porodica „Bobita“ (oblasti: zaštita interesa velikih porodica i njihovo povezivanje, interesno zastupanje), Društva prijatelja dece opštine Bečej (oblast: zaštita prava dece i društvena briga o deci), UG „Samo lokalno“ (oblasti: promovisanje ljudskih prava, širenje ideje građanskog društva, borba za demokratizaciju sistema, veće učešće građana u političkom životu itd) i udruženja „PromenaDa“ (oblasti: inkluzija i integracija dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i odraslih osoba sa invaliditetom).
Otvoren razgovor i razmena ideja obeležili su ovaj susret, postavljajući temelje za buduće aktivnosti. Drugi sastanak je planiran za kraj godine da dodatno učvrsti uspostavljeno partnerstvo i saradnju.
Predstavnici ovih organizacija kao glasovi građana i različitih društvenih grupa, govorili su o konkretnim predlozima tema koje smatraju važnim za lokalnu zajednicu. Njihovi predlozi, proizašli iz iskustva u radu u oblastima delovanja i potreba na terenu, biće važan putokaz u oblikovanju segmenata budućih sadržaja na portalu Bečejski mozaik.
Glas zajednice: Teme koje dotiču građane Bečeja
Predložene teme obuhvataju širok spektar oblasti, od finansijske podrške do bezbednosti dece i transparentnosti javne potrošnje.
Pristup informacijama o javnim konkursima i podršci: Građani često nemaju informacija o konkursima, nejasni su im procesi konkurisanja za razne vrste subvencija i pomoći. Zato je istaknuta potreba za detaljnim medijskim izveštavanjem o konkursima koji su od interesa za građane, preduzeća i preduzetnike.
Ključne su i medijske informacije o tome ko i kako u lokalnoj samoupravi pruža stručnu pomoć i podršku tokom procesa konkurisanja, čineći ga dostupnijim građanima.

Transparentnost javne potrošnje: Gde odlazi budžetski novac: U cilju povećanja odgovornosti i transparentnosti, predloženo je da portal organizuje još više istraživanja o trošenju novca građana iz opštinskog budžeta, o prodaji opštinske imovine, nabavkama, o raspodeli novca za medije, o rebalansu budžeta opštine (potencijalno: nije u skladu sa propisima), o poteškoćama u vodosnabdevanju i opštoj infrastrukturi (poput rupa na putevima i problema sa kanalizacijom).
Deca u fokusu – Kreiranje budućnosti i bezbednost: Uprkos tome što su u prethodnom periodu upravo novinari Bečejskog mozaika u više navrata pitali predstavnike lokalne vlasti o tome kada će biti započeta izrada Lokalnog plana akcije za decu, jer je prethodni istekao krajem 2024. godine, a odgovor zvaničnika je glasio da će 2025. biti tog plana. Predložena je zagovaračka akcija u vezi sa izradom novog plana, jer prvi put od 2007. godine ne postoji plan, a ne postoje ni izveštaji o prethodno realizovanim aktivnostima, niti budžet za te namene.
Osim toga predložene su teme o medijskim prilozima o zdravlju dece, o pravilnoj ishrani, njihovoj fizičkoj bezbednosti u školama i predškolskim ustanovama, uključujući i istraživačke tekstove o stanju bezbednosti školskih objekata.
Posebno je istaknuta potreba o izveštavanju o primerima dobre prakse, o promenama kod dece koje su rezultat rada Društva prijatelja dece, pre svega pružanjem pedagoško-psihološke podrške deci iz socijalno ugroženih kategorija ili sa smetnjama u razvoju.
Priče o ljudima – Glas obolelih od teških bolesti: Postoji duboka potreba za pričama o osobama obolelim od teških bolesti, prvenstveno raka. Cilj je da se kroz medijske priloge progovori o temama lečenja, svakodnevnog života sa bolešću, komunikacije, novostima u medicinskoj oblasti, kao i o potrebi za povezivanjem i povećanjem vidljivosti ove teme u javnosti.
Posebno su naglašene priče o obolelima od raka koji uz to imaju i decu sa invaliditetom, otvarajući prostor za razumevanje njihovih jedinstvenih izazova, naročito u situacijama kada je oboleli samohrani roditelj.
Dostupnost servisa podrške – Problemi i rešenja: Istaknuti su problemi u dostupnosti i funkcionalnosti servisa podrške. To se prvenstveno odnosi na decu sa invaliditetom i smetnjama u razvoju, gde osim dnevnog boravka koji ne odgovara svima i ličnih pratilaca, ne postoje drugačiji vidovi podrške. Problem je i to što lični pratioci ne rade tokom raspusta, a tokom školske godine prisutni su samo u školi, uprkos jasnim potrebama i tome što je opštinskim pravilnikom prisustvo ličnog pratioca predviđeno i tokom vannastavnih aktivnosti.

Takođe, problemi se javljaju i kod dece iz velikih porodica, gde se roditelji moraju sami snalaziti za brigu i razonodu više dece tokom letnjih meseci, budući da vrtići ne rade u punom kapacitetu i roditeljima se sugeriše da njihova deca ne pohađaju vrtić leti (roditelji obično nemaju dvomesečni godišnji odmor), a u slučaju da pohađaju, prebacuju se kod nepoznatih vaspitača, u nepoznate objekte i među nepoznatu decu a to ne utiče dobro na decu u tom uzrastu.
Podrška velikim porodicama: Velike porodice često se suočavaju sa specifičnim izazovima. Predloženi su medijski prilozi koji bi im pružili jasne informacije o njihovim pravima i dostupnim vrstama pomoći. To uključuje teme poput energetske sanacije domova (za energetski ugrožene kupce), procedurama za ostvarivanje dečjeg dodatka, pomoći pri nabavci udžbenika i školskog pribora, a posebno su istaknute stipendije za mađarsku zajednicu, te će medijski prilozi biti dostupni i na mađarskom jeziku. Takođe, planiraju se i reportaže o programima koji su specifično namenjeni velikim porodicama.
Zagovaračke akcije: Građani menjaju Srbiju
Zanimljivo je da za gotovo svaku predloženu temu postoji potreba za pokretanjem zagovaračke akcije i saradnje između organizacija civilnog društva i medija. Bečejski mozaik će nastojati da pruži prostor za informisanje, analizu i podsticanje dijaloga u cilju rešavanja problema i unapređenja kvaliteta života u opštini Bečej.
„Pravo na vodu“ – Protest kao zagovaračka akcija
Bečejci bi trebalo da danas (7. jula) učestvuju u zagovaračkoj akciji – najavljen je protest ispred Javnog preduzeća Vodokanal zbog drastično pogoršanog vodosnabdevanja, čestih nestanaka vode i izuzetno slabog pritiska.
Protesti su moćan alat građana za javno izražavanje nezadovoljstva i ukazivanje na probleme koji ih pogađaju. Time se skreće pažnja medija, javnosti i, najvažnije, donosiocima odluka.

Protest ispred Vodokanala ne bi trebalo da bude samo izliv nezadovoljstva, već potez usmeren ka utvrđivanju problema, imenovanju odgovornog i izvršavanju pritiska za promenu koja će dovesti do rešenja. Sve su to komponente zagovaračke akcije.
Medijska pažnja koju ovakvi događaji privlače doprinosi širenju informacija o problemu i van lokalne zajednice. Na kraju, reč je o ostvarivanju osnovnog ljudskog prava na vodu. Građani se bore za ono što im pripada i što bi trebalo da bude garantovano efikasnim funkcionisanjem javnih preduzeća.
Bečejski mozaik je pružio prostor za informisanje u cilju rešavanja problema u vezi sa vodosnabdevanjem. Tokom prethodnih desetak dana objavljeni su tekstovi koji su detaljno informisali o situaciji u snabdevanju vodom u opštini, objavljena je i najava o protestu, a dan pre događaja, sprovedena je i anketa na Fejsbuk stranici Bečejskog mozaika.
Cilj ankete je bio da prikupi podatke o učestalosti problema u sabdevanju vodom – slabim pritiskom ili nedostatkom vode. Za manje od šest sati u anketi je učestvovalo više od 330 građana, čiji su odgovori potvrdili ozbiljnost situacije: odgovor ogromne većine, 89% učesnika u anketi je da svaki dan primećuje probleme u snabdevanju vodom, 3% primećuje nekoliko puta nedeljno, 1% nekoliko puta mesečno, 6% retko i 1% nikada.
Pogledajte desetominutni video prilog sa sastanka i saznajte više o temama dvosatnog razgovora, predloženim temama i ciljevima saradnje sa organizacijama civilnog društva.
K.D.F.