U Kreativnom centru Gradskog pozorišta 23. oktobra predstavljena je knjiga „Fenomen rijaliti programa“ profesorke srpskog jezika i književnosti i kulturologa Nevene Miljanovic Petkovic. Pored nje, o ovoj sociološko-psihološkoj studiji govorio je i profesor književnosti, novinar i recenzent knjige Miloš Markovic, a ucenici Ekonomsko-trgovinske škole predstavili su rezultate istraživanja o tome koliko i zašto mladi gledaju rijaliti programe.
Smatrajuci da ce se mnogi zapitati cemu analiza banalnog medijskog žanra i da li on zaslužuje da se njime bavimo, autorka je to obrazložila rekavši da je neophodno da se ozbiljno bavimo ovakvim sadržajima ali na kriticki nacin, jer su oni više od „fenomena novog vremena“ i predstavljaju društveni fenomen – odraz društvene stvarnosti.
„Društvo je poslednjih godina ispraznilo sadržaje naših života i rijaliti programi su kompenzacija toga, a tragicno je to što se takva tri rijaliti programa emituju na tri televizije sa nacionalnom frekvencijom. Postavlja se pitanje šta je to što treba da se plasira tim programima, šta je to što se dešava iza scene pa treba da nas drži kod kuce i da ne razmišljamo o drugim temama, i to je jedan od razloga što je ova knjiga nastala“, rekla je Miljanovic Petkovic i dodala da su ovakvi programi, pored toga što su odraz stvarnosti i svega što nas okružuje, i odraz medija koji danas insistiraju na senzacionalizmu, na drami, na spektaklu, cak i kada su u pitanju tragicni dogadaji, a publika nema kriticku distancu u odnosu na to.
„Danas je takva situacija da ono što mediji nisu zabeležili kao da se nije ni desilo, i osnovni imperativ ucesnika u ovim programima je da se pojave u medijima, jer u današnje vreme Dekartova recenica ‘mislim, dakle postojim’ pretvorena je u ‘pojavljujem se u medijima, dakle postojim’. Covek više nije mislece bice, nego bice koje se pojavljuje, a svi ucesnici ovih programa su birani kao profili licnosti labilnog karaktera, poseduju odredene psihicke poremecaje, egzibicionizam, nizak prag tolerancije. Ovi programi promovišu zanimanje biti poznat, ali ne biti poznat zbog necega što ste uradili dobro, zbog nekog truda i rada koji stoji iza vas, ne, nego biti poznat po svaku cenu i kada to podrazumeva izlaganje sopstvene intime omasovljenoj javnosti. Ovi programi se zasnivaju na eksploataciji svega onoga što je privatno, a koreni rijaliti programa postojali su još u starom veku“, kazala je autorka, navodeci da ovakve sadržaje propagiraju prvenstveno tabloidi, a imperativ medija koji emituju ovakve programe je to što su oni najjeftiniji, ne zahtevaju režisere, glumce, a biraju se ucesnici s takvim karakterima koji dozvoljavaju da se dogadaji odvijaju sami od sebe.
„Najvažnije kod nas je to što je loša društvena situacija i nedostatak perspektive, pre svega mladih, tako da ona latinska izreka ‘hleba i igara’, pružiti narodu zadovoljstvo kad vec nije zadovoljan drugim stvarima, u današnje vreme se menja u ‘hleba ili igara’, pošto se odsustvo ‘hleba’ kompenzuje igrama. Ovakvi programi, za razliku od drugih, mnogo više otkrivaju manipulativne mehanizme medija kojih ima svuda, ovi programi služe da vas zadrže kod kuce, da postanete socijalno pasivni, da se ne pitate šta se dešava oko vas, da ne promišljate o svom životu jer imate razbibrigu. Potrebno je podici obrazovni nivo da biste se odbranili od ovakvih sadržaja i da ih kriticki posmatrate“, rekla je Nevena Miljanovic Petkovic.
„Ova knjiga bi mogla da nosi podnaslov ‘uputstva za samozaštitu od pogubnog delovanja rijaliti programa’ i ako se procita, steci ce se licni imunitet na ovakve sadržaje“, istakao je profesor književnosti, novinar i recenzent knjige Miloš Markovic, dodajuci da rijaliti programi „sistematski razaraju ukupni vrednosni sistem – kulturni, obrazovni, duhovni, moralni – nudeci nalicje svega toga u formi zavodljivih iluzija, šunda, kica i drugih antivrednosti, sve do granice, pa i preko granice perverznog i morbidnog. Osim komercijalne motivacije, kreatori ovakvih sadržaja, masovnim zamajavanjem javnosti i manipulisanjem ljudskom svešcu, nastoje da sprece kriticko i analiticko sagledavanje delikatne stvarnosti, a žrtve su mladi koji traže idole, ali u današnjem vremenu ih nema“. Jedini koji bi danas mogao biti idol mladima, kako je rekao Markovic, je Novak Ðokovic, „koji je svoj uspeh i slavu dostigao mukotrpnim radom, odricanjem i upornošcu“.
Ucenici Ekonomsko-trgovinske škole predstavili su rezultate ankete koju su sproveli medu svojim vršnjacima, prema kojima od 60 anketiranih ucenika 31 gleda neki rijaliti program, a 29 ne. Medu najgledanijim rijalitijima je „Farma“, a poražavajuci rezultati govore da je najveci broj anketiranih na pitanje zašto gleda rijaliti program odgovorilo da je to „iz dosade“, zatim da „nema ništa zanimljivije na programu“, da „nemaju šta pametnije da rade“ ili da su „primorani zato što ostali clanovi porodice to gledaju“.
Lj.M.