Podržite Bečejski mozaik

Dostupan za sve, finansiran od strane čitalaca

Arhiva |

Impresum |

Kontakt |

Pretražite

Logo Becejski

DIREKTORICA DEČJEG VRTIĆA „LABUD PEJOVIĆ“ MAGDOLNA FERENC: Bez rebalansa nema plata

DIREKTORICA DEČJEG VRTIĆA „LABUD PEJOVIĆ“ MAGDOLNA FERENC: Bez rebalansa nema platatrg_fontane

Poslednjih nekoliko meseci su se u javnosti mogle čuti informacije o tome da u bečejskoj predškolskoj ustanovi postoje problemi, počev od toga da je pred početak školske godine trebalo da se zatvori jedno odeljenje dečjeg vrtića u Bačkom Gradištu. To je izazvalo revolt roditelja i reakcije pojedinih političkih partija, te odeljenje vrtića nije zatvoreno. Govori se i o tome da je u predškolskoj ustanovi prekomeran broj zaposlenih. Najnoviji problem je izostanak isplate plata zaposlenim u Dečjem vrtiću „Labud Pejović“ do kojeg je, kako je rečeno, došlo zbog kašnjenja donošenja odluke o rebalansu opštinskog budžeta.

Prema rečima direktorice Dečjeg vrtića „Labud Pejović“ Magdolne Ferenc, problem u vezi sa isplatom zarada zaposlenima nastao je nakon donošenja odluke Ministarstva finansija da smanji ukupan iznos transfera lokalnim samoupravama, koji je namenjen za društvene delatnosti, odnosno za plate zaposlenima u vrtiću. Ministarstvo je ukupna sredstva za budžetsku 2013. godinu odredilo prema visini plata isplaćenih u vrtiću u avgustu 2012. godine.
„Obaveštenje od Ministarstva finansija o tome je, najverovatnije, dobila opština, pošto mi do 7. novembra nismo od opštine dobili zvaničnu informaciju u vezi s tim, ali smo u julu mesecu u opštini dobili usmeno uputstvo da nam je smanjen budžet za plate i da treba da uradimo rebalans budžeta ustanove. Mi smo taj rebalans napravili na vreme, u julu mesecu, ali od jula nije bilo rebalansa opštinskog budžeta. Da je to urađeno tada, mi bismo mogli iz sopstvenih sredstava da nadoknadimo onaj deo koji nam nije odobrilo Ministarstvo finansija. Pošto rebalansa budžeta opštine nije bilo, vreme je prolazilo, a moramo naše račune (za hranu, dezinfekciona i higijenska sredstva, gas, struja itd.) i obaveze da isplatimo na vreme (u roku od 45 dana po RINO programu koji je obavezan za sve ustanove), tako da smo sopstvena sredstva trošili na izmirivanje obaveza i nije nam ostalo novca za isplatu plata. Sada nemamo u budžetu od Ministarstva finansija pare za plate, a opština još nije rešila našu situaciju da možemo redovno i normalno da funkcionišemo i zato smo u ovakvoj situaciji“, rekla je Ferenc.
Ona je objasnila da po Zakonu o sistemu obrazovanja i vaspitanja opština treba da obezbedi sredstva u visini 80 posto ekonomske cene za rad predškolske ustanove, a u tome 100 posto za plate svih zaposlenih u ustanovi, „Mi nismo primili septembarsku platu i nećemo moći da isplatimo oktobarsku i novembarsku platu, jer nema novca za to. Ne znamo odakle ćemo imati 17 miliona dinara za isplatu dve i po plate za sve radnike, jer toliko nam fali. Rebalansom opštinskog budžeta bi trebalo to da se sredi, ali ne znamo kada će to biti, bilo je najava da će sednica Skupštine biti 8. novembra, a sada se, kažu planira za 12. novembar, ali još uvek o tome ne znamo ništa“, rekla je direktorica dečjeg vrtića.
Na pitanje da li problem u vezi sa isplatom zarada ima veze i sa prekomernim brojem zaposlenih, kako je objavljeno u medijima, direktorica vrtića je odgovorila da „nema prekomeran broj radnika u vrtiću i da isplata zarada nema veze sa tim“ i objasnila kako funkcioniše vrtić i u čemu je problem: „Mi već godinama imamo 104-105 stalno zaposlenih i 32 zaposlenih na određeno vreme. Zaposleni na određeno vreme rade do 28. juna, posle imaju pravo na godišnji odmor od mesec dana, odnosno 20 radnih dana, što znači da su kod nas na platnom spisku do 28. jula, a nakon toga idu na evidenciju Nacionalne službe za zapošljavanje. Zatim vrtić ponovo raspisuje konkurs, na koji se oni prijavljuju, i od 1. septembra se opet primaju na određeno vreme, na godinu dana. Dakle, baš u avgustu mesecu su tih tridesetak radnika na birou rada, i ukupan iznos bruto plata u avgustu 2012. godine nam je bio najmanji, a Ministarstvo finansija je na osnovu toga odredilo sredstva za celu ovu godinu, bar po onome što sam čula iz opštine, jer ponavljam, direktno zvaničan dokument nisam dobila od opštine da su nam umesto planiranih sredstava za određen iznos umanjena sredstva od Ministarstva finansija, a da ostala sredstva za plate moramo da obezbedimo iz sopstvenih sredstava. Vrtić ima sopstvena sredstva iz kojih bismo mogli izdvojiti novac za plate, ono što dobijamo od Ministarstva prosvete za pripremno-predškolski program je baš za plate vaspitačima, ni to nije dovoljno, ali je pomoć, i od roditeljskih uplata za boravak dece, jer roditelji učestvuju u ekonomskoj ceni sa 20 posto, a u ekonomsku cenu spadaju i plate zaposlenih, tako da po zakonu možemo da trošimo deo ovih sredstva na plate. Nama su troškovi za plate u avgustu bili 5,6 miliona dinara, a ostalih meseci su 7,4 miliona dinara, i ti najniži prihodi su uzeti kao osnovica za 2013. godinu i to će ostati tako i za 2014. godinu kako smo saznali, ali to neće biti problem jer ćemo tako planirati da ćemo srazmerno svakog meseca ostaviti pare za isplatu plata iz sopstvenih sredstava.“
Što se tiče broja zaposlenih u Dečjem vrtiću „Labud Pejović“, prema podacima dobijenim od Magdolne Ferenc, u ovoj ustanovi radi 136 zaposlenih, 104 stalno zaposlena i 32 radnika na određeno vreme. Predškolsku ustanovu pohađa 1.200 dece raspoređenih na 18, odnosno 17 objekata koji su u funkciji, u 58 grupa u kojima radi 85 vaspitača, sedam medicinskih sestara-vaspitača i dve medicinske sestre, ostali su direktor ustanove, dva stručna saradnika, četiri administrativna radnika, kuvari, servirke, šofer, domar, magacioner, noćni čuvar i pomoćni radnici, odnosno 27 spremačica.
Kako je rekla direktorica vrtića, po normativu iz 1994. godine predviđen broj radnika u predškolskoj ustanovi je 105, ali je 2009. godine donet novi Zakon o sistemu vaspitanja i obrazovanja koji je dopunjen 2011. i 2013. godine po kom vrtić treba da ima 135 radnika i stari normativ ne može više da se primenjuje. „Po novom zakonu mi ne možemo da imamo u grupama tzv. dade, koje pomažu vaspitačima, nego u svakoj grupi u celodnevnom boravku moramo da imamo dva vaspitača, a u poludnevnom boravku jednog vaspitača i jednog pomoćnog radnika, to jest spremačicu na određen broj grupa. Tako da po tome koliko ima dece u predškolskoj ustanovi i po broju formiranih grupa imamo onoliko radnika koliko nam pripada, ali u tom normativu nema noćnog čuvara, radnika na održavanju, na 4-5 grupa poludnevnog boravka ide jedna spremačica. Na primer u Bačkom Petrovom Selu imamo pet objekata i osam grupa dece i po tom zakonu mi bismo trebali tamo da imamo jednu i po spremačicu, što je fizički neizvodljivo, te da jedna osoba koja bi trebala da pomaže vaspitaču, treba da bude u isto vreme svuda, odnosno da ide iz objekta u objekat sa jednog na drugi kraj sela. Naša ustanova je registrovana na 9 sati rada sa decom u celodnevnom boravku, i imamo pravo na jednog vaspitača sa punim i jednog vaspitača sa nepotpunim radnim vremenom (na 61 posto), po tome bismo mogli organizovati posao tako da na dve grupe bude tri vaspitačice, ali bi i onda jedna trebala da ide iz grupe u grupu. Direktor ustanove može da odluči da zaposli radnike na nepuno radno vreme, u dogovoru i uz saglasnost opštine, jer zakon daje to pravo osnivaču, ukoliko je u mogućnosti da to finansijski podrži. Tako smo i uradili kada je zakon počeo da se primenjuje od 2010. godine, tako je i sada. U celodnevnom boravku imamo jednog vaspitača u grupi sa punom normom i jednog vaspitača sa normom od 75 posto, odnosno sa nepunim radnim vremenom imamo devet vaspitača. U jaslicama je do sada bila jedna medicinska sestra sa srednjom stručnom spremom i jedna radnica koja je pomagala, a sada moramo po zakonu da imamo vaspitača i medicinsku sestru vaspitača, i još pomoćnu radnicu. Dobili smo tri godine da proces rada uskladimo sa novim zakonom, nisu promenili normative, a smanjili su nam sredstva“, rekla je Ferenc.
Ona je naglasila da je u planu predškolske ustanove data i specifikacija radnih mesta u kojoj su prikazane koje su potrebe ustanove da bi proces i organizacija rada u vrtiću bila kvalitetno i adekvatno urađena. „Opština je dala saglasnost na takav plan i program vrtića i na osnovu toga oni treba da obezbede odgovarajući iznos da se pokriju plate“.
U vezi sa (ne)zatvaranjem odeljenja u Bačkom Gradištu, na Telepu, Ferenc je rekla da će odeljenje vrtića funkcionisati do kraja školske godine, međutim, ukoliko u tom odeljenju bude nedovoljan broj dece, kao što je sada slučaj, sledeće godine će biti ukinuto, a reorganizacija grupa sledi i u drugim objektima dečjeg vrtića.

LJ.M.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *